۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
مشروط شدن ارائه تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به کاهش تولید نفت کوره

مشروط شدن ارائه تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به کاهش تولید نفت کوره

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: ارائه تخفیف پنج درصدی نرخ نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها، به کیفی سازی محصولات با اولویت کاهش سهم تولید نفت کوره از سبد تولیدی مشروط شده است.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی، درباره برنامه قانون بودجه برای کاهش نفت کوره از سبد محصولات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور گفت: به جز پالایشگاه آبادان، تقریبا تمامی پالایشگاه‌های کشور غیردولتی هستند و تکلیف دارند که تأمین سوخت مورد نیاز کشور به ویژه بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل) را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: بر اساس گزارش‌هایی که وجود دارد، متاسفانه برخی از این پالایشگاه‌ها درصد تولید سوخت را که با توجه به تکلیفی بودن نرخ ها، سود زیادی برای آن‌ها ندارد، کاهش می‌دهند و درصد تولید حلال‌هایی را افزایش می‌دهند که بتوانند به راحتی آن را بفروشند.

نخعی ادامه داد: در این شرایط، تأمین سوخت مورد نیاز کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ یعنی به نسبتی که باید تولید شود، تولید نمی‌شود و مجبور به واردات می‌شویم.

وی با اشاره به مشروط شدن ارائه تخفیف پنج درصدی نرخ نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها، به کیفی سازی محصولات با اولویت کاهش سهم تولید نفت کوره از سبد تولیدی پالایشگاه گفت: دولت این موضوع را به عنوان یک ابزار تنبیهی در نظر گرفته تا اگر پالایشگاه برنامه تولیدی مدنظر دولت را انجام ندهد، محصولات جانبی پالایشگاه به فروش برسد و با هزینه حاصل از صادرات آن، بتوانیم بنزین وارد کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی مخالفت‌ها جدی با این بند از قانون بودجه در مجلس قبل از تصویب در صحن علنی گفت: اگر این قانون اجرا نشود، حتماً تولید سوخت مورد نیاز کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی درباره رعایت اصول قانونی مربوط به خصوصی سازی هم گفت: مالکیت به بخش خصوصی واگذار می‌شود و دولت نباید بنگاه داری کند، اما نظارت دولت را نمی‌توانیم حذف کنیم؛ سوخت مورد نیاز کشور باید تأمین شود و شوخی بردار نیست و به اسم حمایت از بخش خصوصی، نمی‌توان چنین مسائلی را نادیده گرفت.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha