۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
تولید ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در کشور

تولید ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در کشور

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۹۵ درصد واکسن‌های دامی کشور بر اساس استانداردهای دنیا تولید می‌شود.

به گزارش بازار، سعید حسینی مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: یکی از اهداف این است که واکسن‌هایی که برای دام و طیور و آبزیان استفاده می‌شود با روش‌های اصول و استانداردهای دنیا مطابقت داشته باشد.

حسینی افزود:، اما در حوزه واکسن‌های طیور این رقم متفاوت است و ۷۰ درصد از خارج کشور وارد می‌کنیم، اما در ۲ سال اخیر با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید واکسن طیور اقدامات خوبی شده و درصد تولید داروهای طیور رو به افزایش است.

وی همچنین از فعالیت ۲۵۰ کارخانه تولید داروی دامی، مکمل، ضدعفونی و تولید سم در کشور خبرداد و گفت: ۸۶ نوع واکسن برای دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی مصرف می‌شود و هزار و ۸۰۰ قلم داروی دامی نیز در چرخه مصرف وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: ارتقاء و تضمین کیفیت دارو و واکسن‌هایی که در دامپزشکی استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و قبل از اینکه دارو و مواد اولیه مورد نیاز دام‌ها استفاده شود، آزمایشات مرتبط انجام و اگر با ضوابط و استانداردها هماهنگی داشته باشد اجازه مصرف در بازار را دارد و اگر قابل استفاده نباشد از چرخه خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید داروهای دامپزشکی فعالیت خوبی داشتند و ۴۰ شرکت دانش بنیان با ۲۵۰ پروانه تولید دارو و واکسن در کشور فعالیت دارند.

دکتر حسینی اضافه کرد: به واسطه اینکه سازمان دامپرشکی اهمیت زیادی را برای کیفیت دارو و واکسن‌هایی که مصرف می‌شود، دارد، اقدامات قابل توجهی انجام داده که یکی از این اقدامات انجام آزمایش بر روی مواد اولیه و محصولات نهایی دارو و واکسن می‌باشد.

وی ادامه داد: در تولید داروهای دامی، تضمین کیفیت و اثربخشی و هم بی خطری آن‌ها مد نظر است.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: از دیگر موضوعات برای بحث کیفیت، ارزیابی داروها در سطح بازار است که نظارت و مراقبت داروهاست که این دارو کیفیت خود را دارد یا از دست داده است و در طول زنجیره تولید، توزیع، نگهداری و مصرف ما باید این تضمین کیفیت را داشته باشیم.

دکتر حسینی افزود: داروهای دامی باید از کیفیت و سلامت برخوردار باشد، زیرا اگر مراقبت نشود و داروی مشکل دار باشد، سلامت و بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha