۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
صرفه جویی حلقه گمشده در مصرف آب
یادداشت؛

صرفه جویی حلقه گمشده در مصرف آب

تبریز- «کاهش ۱۴ درصدی بارندگی و کاهش ۲۱ درصدی ذخایر آبی سدهای آذربایجان شرقی لزوم صرفه جویی در مصرف آب را دوچندان کرده است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: کاهش ۱۴ درصدی بارندگی و کاهش ۲۱ درصدی ذخایر آبی سدهای آذربایجان شرقی لزوم صرفه جویی در مصرف آب را بیش از هر زمان دیگری برای مردم استان دوچندان کرده است. کارشناسان امر هشدار می دهند با توجه به محدودیت منابع آب و کاهش نزولات جوی در استان، اگر مردم الگوی مصرف آب را رعایت نکنند تنش آبی تشدید خواهد شد و با بحران کمبود آب مواجه خواهیم بود.

در حالی که متوسط سرانه مصرف آب در دنیا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، این میزان در کشور ما به ازای هر فرد ۲۲۰ لیتر می باشد. آمارها گواهی می دهند که نه تنها الگوی مصرف توسط مردم رعایت نمی شود بلکه در مصرف این نعمت خدادادی اسراف می شود. واقعیت این است که آب در موارد غیر ضروری مثل شستن خودرو، فرش، حیاط منزل و ... بیشتر مصرف می شود و شهروندان در این زمینه احساس مسئولیت نمی کنند.

اکنون ذخایر آبی سدهای آذربایجان شرقی ۲۷۳ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر ۴۶ درصد مخازن سدها پر است و اگر همچنان روند کاهش بارش ها در این استان تداوم یابد جیره بندی آب گریز ناپذیر خواهد بود.

آذربایجان شرقی جزو مناطق کوهستانی و نیمه خشک کشور محسوب می شود و میانگین بارندگی سالیانه در این استان حدود ۲۵۰ میلی متر است.با کاهش بارندگی و خشک شدن رودخانه ها به خصوص خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه در سال های اخیر، خطر خشکسالی و بیابانی شدن، بخش های وسیعی از استان را تهدید می کند.

با این اوصاف مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در بخش های خانگی، کشاورزی و صنعتی استان ضروری به نظر می رسد. در غیر این صورت بحران کمبود آب و تنش آبی عمیق تر خواهد شد و حیات محیط زیست و زندگی شهروندان به خطر خواهد افتاد.

متاسفانه علاوه بر بخش خانگی در بخش های کشاورزی و صنعتی نیز آب قابل توجهی به دلیل سهل انگاری به هدر می رود. با مدیریت در مصرف آب و رعایت صرفه جویی می توانیم سهمی در کاهش مصرف ایفا کنیم. به عنوان مثال میوه و سبزیجات را در یک کاسه بزرگ بخیسانید و بعد آبکشی کنید و زیر شیر آب آن ها را نشویید.از سالم بودن شناور کولر مطمئن شوید تا از چکه کردن آب از کف کولر جلوگیری کنید. در ضمن با قرار دادن سایبان روی کولر در مصرف آب صرفه جویی کنید.

هنگام مسواک زدن، وضو گرفتن، استحمام و ... شیر آب را باز نگذارید.در هر دقیقه از دوش گرفتن بین ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب مصرف می شود. تمرین کنید که سریع دوش بگیرید و با این روش ماهانه حدود ۴ هزار لیتر آب صرفه جویی کنید سعی کنید ظرف ها را به ماشین ظرف شویی بسپارید و اگر ماشین ظرف شویی ندارید ابتدا آن ها را با کف بشویید و بعد آب بکشید.

برای نظافت محیط زندگی از جمله پارکینگ و حیاط، به جای مصرف آب از جارو استفاده کنید.آب خنک مصرفی خود را همواره در یخچال نگه دارید تا مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی باز بگذارید تا آب خنک شود.تمام شیلنگ ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha