۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
بانک‌ها همچنان در پرداخت وام ازدواج از اجرای قانون استنکاف می‌کنند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

بانک‌ها همچنان در پرداخت وام ازدواج از اجرای قانون استنکاف می‌کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بانک‌های عامل علیرغم اقدامات تقنینی مجلس و نظارت‌های پی درپی، همچنان در پرداخت وام ازدواج از اجرای قانون استنکاف می کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فاطمه قاسم پور با اشاره به مشکلات و مسائل مربوط به وام ازدواج جوانان، گفت: علیرغم اقدامات تقنینی مجلس و نظارت‌های پی در پی، همچنان شاهد استنکاف بانک‌های عامل از اجرای قانون هستیم و همین امر هم موجب شده بخش قابل توجهی از متقاضیان، پشت نوبت بمانند.

وی تشریح کرد: در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۴۴۵ هزار نفر متقاضی وام ازدواج بودند که از این میزان صرفاً ۸۹۵ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند و ۵۵۰ هزار نفر در نوبت قرار دارند.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده مسأله این افراد فراهم‌ کردن تضامین سنگین بانکی است، افزود: این در حالی است که در مجلس در قوانین بودجه سنواتی علاوه بر افزایش میزان وام ازدواج، شرایط تضامین نیز تغییر کرده و برای وام ازدواج تضامین سبک‌تری مثل دریافت سفته، توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت فرد یا بستگان درجه یک در نظر گرفته شده اما برخی بانک‌های عامل به مصوبات قانونی توجهی ندارند.

قاسم پور با اشاره به برخی مصوبات این شورا در موضوع وام ازدواج ادامه داد: از سویی مطابق مصوبه سال گذشته این شورا، بانک مرکزی مکلف است پس از ثبت نام متقاضیان، حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری برای افراد تعیین شعبه کند و شعب بانکی نیز حداکثر ظرف ۱۰ روز مبلغ وام را برای متقاضی واریز کنند که این مصوبه هم به صورت کامل اجرایی نشده است.

عضو شورای عالی جوانان کشور با اشاره به اقدامات نظارتی کمیسیون اجتماعی نسبت به این موضوع گفت: روز گذشته نشستی با معاونت جوانان ورزش و جوانان در موضوع وام ازدواج داشتیم و پیرو گزارش‌های ارائه‌شده، هفته آینده نیز جلسه‌ای نظارتی با حضور رئیس بانک مرکزی در مورد مشکلات تضامین و خرید و فروش تسهیلات ازدواج خواهیم داشت تا در تعامل با دستگاه مجری بتوان موانع را مرتفع کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس یازدهم میزان وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون و برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال به ۲۲۰ میلیون رسیده هر چند نسبت به وضعیت تورمی، این افزایش قابل توجه، شیرینی خود را نشان نداده و همچنان جوانان ما مسائل بسیاری در این زمینه دارند اما این وام می‌تواند کمک حداقلی به جوانان برای آغاز زندگی مشترک باشد و باید مسیر دسترسی جوانان به این تسهیلات هرچه بیشتر تسهیل شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha