۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
خروج ۶۰ درصد اقشار متوسط برای خرید مبلمان| قیمت ها ۱۰۰ درصد گران شده است| واردات مبل را آزاد کنید
رئیس اتحادیه مبلمان در گفتگو با بازار مطرح کرد

خروج ۶۰ درصد اقشار متوسط برای خرید مبلمان| قیمت ها ۱۰۰ درصد گران شده است| واردات مبل را آزاد کنید

عباسی، رئیس اتحادیه مبلمان با تاکید بر اینکه قیمت مبلمان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا الان بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است گفت: ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه نمی توانند وارد بازار مبل شوند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: صنعت مبلمان طی یک سال گذشته به دلایل مختلفی در وضعیت نه چندان مناسبی به سر می برد به طوریکه گفته می شود واحدهای صنفی به دلیل کاهش قدرت خرید با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

۶۰ هزار واحد صنفی در کشور و ۱۰ هزار واحد صنفی در تهران داریم که گفته می شود ۵ هزار واحد آن دارای پروانه هستند. این آمار نشان می دهد که درصد قابل توجهی از بار ایجاد اشتغال را می توان از صنعت مبلمان درخواست کرد تا به دوش بکشند.

اما رشد قیمت مواد اولیه از یک سو و رشد تورم عمومی از سوی دیگر باعث شد تا قیمت مبلمان به شکل قابل توجهی در یک سال گذشته رشد کند.

آنطور که علیرضا عباسی رئیس اتحادیه مبلمان می گوید: در حال حاضر وضعیتی پیش آمده است که اگر مبل راحتی را که ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ میلیون تومان قابل خریداری بود الان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

حدود ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه این مبل ها را خریداری می کردند اما الان نمی توانند با این قیمت های جدید وارد بازار شوند. تولیدی ها در حال تعطیل شدن هستند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد قیمت مبلمان چیست؟ گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت مبلمان، پارچه های رو مبلی است. پارچه های تار و پودی بیش از ۱۰۰ کارخانه در کشور فعال هستند که هم تولید خوبی دارند و هم کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارند.

وی ادامه داد: اما پارچه های حلقوی که بالای ۶۵ درصد مصرف دارند ۴ تا ۵ کارخانه در کشور داریم که دولت به این کارخانه ها به بهانه حمایت از تولید داخلی به قدری بها داده است که جلوی واردات پارچه حلقوی را گرفته اند در حالیکه در کشور با کمبود پارچه های حلقوی مواجه هستیم. برای تولید این پارچه انحصار ایجاد کرده اند و هم قیمت را افزایش داده اند و جلوی واردات را نیز گرفته اند. تامین کننده های مواد اولیه دست به دست هم داده اند و قیمت را افزایش می دهند.

کارخانه ها و تولید کننده های مبل کشور در حال حاضر با ظرفیت ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند. فروشگاه های بخش توزیع مبلمان هم باید پروسه تولید را انجام دهد

رئیس اتحادیه مبلمان با اشاره به اینکه صنعت مبلمان ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال کشور را دارد چرا باید تا این حد در رکود باشد ادامه داد: کارخانه ها و تولید کننده های مبل کشور در حال حاضر با ظرفیت ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند. فروشگاه های بخش توزیع مبلمان هم باید پروسه تولید را انجام دهد. این صنعت با این حجم از اشتغالزایی می تواند برای کشور بسیار مثمر ثمر باشد.

عباسی اضافه کرد: اگر واردات مواد اولیه آزاد باشد تولیدکننده و تامین کننده مواد اولیه داخلی انحصار ایجاد نمی کرد قیمت مبلمان تا این حد افزایش نمی یافت. زیاده خواهی را که تامین کننده های مواد اولیه دارند باعث شده اند که آتشی را روشن کنند که هم خودشان و هم بقیه بسوزند.

واردات مبلمان ممنوع است. پیشنهاد ما این است که واردات مبلمان هم آزاد شود. هر چیزی که واردات آن ممنوع شود انحصار ایجاد می شود

رئیس اتحادیه مبلمان در پاسخ به این سوال که آیا واردات مبلمان می تواند به کاهش قیمت مبل کمک کند؟ تاکید کرد: واردات مبلمان ممنوع است. پیشنهاد ما این است که واردات مبلمان هم آزاد شود. هر چیزی که واردات آن ممنوع شود انحصار ایجاد می شود. و جلوی پیشرفت و تنوع و کیفیت گرفته می شود. تولید مبلمان رقابتی می شود. مردم باید در انتخاب پارچه و تنوع حق انتخاب داشته باشند.

اگر قیمت مواد اولیه کاهش یابد تولیدکننده ها به خوبی فعالیت می کنند و تولید رونق می گیرد. اما متاسفانه تولید کننده ها در حال تعطیلی هستند

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ هزار واحد صنفی داریم و ۲ هزار واحد صنعتی هم داریم. در تهران ۱۰ هزار واحد صنفی داریم. اگر قیمت مواد اولیه کاهش یابد تولیدکننده ها به خوبی فعالیت می کنند و تولید رونق می گیرد. اما متاسفانه تولید کننده ها در حال تعطیلی هستند.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha