۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
فصل خوب خرید طلا! | خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند| افت نرخ ارز آزاد و رسمی در بازار
«بازار» گزارش می دهد

فصل خوب خرید طلا! | خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند| افت نرخ ارز آزاد و رسمی در بازار

قیمت ها در بازار طلا و سکه در حالی مدتی کاهشی شده است که خریداران برای افت بیشتر قیمتها دست نگه داشته اند و فقط افرادی که متقاضی واقعی هستند اقدام به خرید این کالاها می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: افت قیمت ها در بازار ارز که از ۲ هفته اخیر شروع شده باعث شد تا دلار ۵۳ هزار تومانی ماه گذشته به کانال ۴۶ هزار تومان سقوط کند این کاهش قیمت تاثیر بسزایی بر بازار طلا و سکه بر جای گذاشت، به طوری که قیمت سکه ۳۳ میلیون تومانی ماه گذشته هم اکنون به کانال ۲۸ هزار تومان آمده است و نرخ هر گرم طلا نیز که در آستانه ۳ میلیون تومان قرار داشت به ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شد. کاهش قیمت هایی که موجب شد تا برخی ها اقدام به خرید این کالاها کنند چرا که شرایط را به دلیل وجود قیمت نسبتا مناسب آن خوب می بینند. البته هنوز خیلی ها منتظر افت بیشتر قیمت ها در این بازار هستند و به همین منظور کمتر به بازار طلا و سکه ورود می کنند. بازاری که برای سرمایه گذاری های های بلند مدت همیشه به نفع خریداران بوده و توانسته است سود مناسب و بی درد و سری را نصیب آنها کند.

سرمایه گذاران برای اینکه از محل سرمایه گذاری طلا سود بیشتری نصیبشان شود راغب به خرید مصنوعات طلا نیستند، چرا که بابت خرید طلا های نو ساخته شده باید اجرات آن را بدهند در چنین شرایطی اغلب اقدام به خرید طلای آب شده و یا کهنه می کنند تا هزینه اجرت ساخت را نپردازند

رونق بازار معاملات طلای آب شده و کهنه با افت قیمت این کالا در بازار

حال از آنجایی که برای جلوگیری از فرار مالیاتی مطابق قانون قرار است دولت از عایدی سرمایه مالیات اخذ کند، بنابراین طبق گفته کارشناسان حتی با خریدهای خرد طلا و سکه در این موقعیت زمانی می توان در آینده از چنین سرمایه گذاریی کسب سود کرد. البته سرمایه گذاران خرد برای اینکه از محل سرمایه گذاری طلا سود بیشتری نصیبشان شود خیلی راغب به خرید مصنوعات طلا نیستند، چرا که بابت خرید طلا های نو ساخته شده باید اجرات آن را بدهند در چنین شرایطی است که اغلب اقدام به خرید طلای آب شده، شکسته و یا کهنه می کنند تا هزینه اجرت ساخت را نپردازند.

طلافروش ها می گویند؛ زمانی که قیمت ها در بازار طلا کاهشی می شود خریداران غیر واقعی به بازار آمده و اکثر آنها به دنبال طلای کهنه و آب شده هستند در حالی که چنین رویکردی خالی از ریسک نیست زیرا ممکن است عیار آن پایین و یا به طور کلی از طلای خالص تشکیل نشده باشد. با این وجود خریداران طلای آب شده باید در نظر داشته باشند همیشه ریسک تقلبی بودن در طلایی که نو نباشد بالاتر از حالت معمول آن است. از طرفی نیز چون طلا فروش ها بدنبال سود از معاملاتی که انجام می دهند هستند، بی تردید سود بیشتری در انجام معامله طلای آب شده یا کهنه را برای خود در نظر می‌گیرند و خریداران نیز در چنین معاملاتی متوجه آن نمی شوند.

بازار طلا در آرامش است و خریدار چندانی ندارد در حالی که قیمت ها در این بازار نسبت به ماه گذشته کاهشی شده است، به نظر می رسد با توجه به افت قیمت ها شرایط برای خریداران این کالا مناسب باشد اما گویا خریداران برای افت بیشتر قیمت ها دست نگه داشته اند

خریداران منتظر افت بیشتر قیمت ها

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به وضعیت این روزهای قیمت ها در بازار طلا و چگونگی دادو ستدها در پی افت نرخ آن طی یکی دو هفته اخیر، گفت: درست است که قیمت طلا و سکه مدتی است متاثر از افت نرخ ارز در بازار کاهشی شده است اما بازار طلا در آرامش بوده و خریدار چندانی در این بازار به چشم نمی خورد در حالی که قیمت ها در این بازار نسبت به ماه گذشته کاهشی شده است و به نظر می رسد با توجه به افت قیمت ها شرایط برای خریداران این کالا مناسب باشد.

وی با بیان اینکه معمولا وقتی طلا یا سکه ارزان می شود انگیزه خریداران برای خرید این کالاها نیز کاهش می یابد، افزود: اکنون که قیمت ها در بازار طلا و سکه کاهش یافته است اما فقط خریداران واقعی که نیاز مبرم به این کالاها دارند به بازار می آیند و خبر چندانی از افرادی که قصد دارند با کاهش قیمت طلا اقدام به خرید آن کنند تا در زمان فروش سود مناسبی عایدشان شود، نیست. البته خریداران طلا و سکه نیز این روزها به دلیل ورود به ماه ذی الحجه همچنین یک ماه مانده به ماه محرم برای انجام مراسمات عقد، عروسی و دادن هدیه خریدار طلا یا سکه در بازار هستند.

اکنون حباب قیمت ها در بازار طلا و سکه تا حدودی تخلیه شده است، واحدهای طلا فروشی نیز تا حدی از مشتری خالی است، عمده مشتریان طلا فروشی ها این روز کسانی هستند که خریدار طلا برای برگزاری مراسمات عقد و عروسی قبل از ماه محرم می باشند

تخلیه تدریجی حباب قیمتی سکه و طلا

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه اظهارداشت: در شرایطی که قیمت ها کاهشی، شفاف و نرخ ها در بازار به ثبات رسیده است، سوداگران طلا و سری افرادی که برای کسب سود باید این روزها به بازار بیایند کمتر مشاهد می شود. این در حالی است که اکنون حباب قیمت ها در بازار طلا و سکه تا حدودی تخلیه شده است و هیجان چندانی در این بازار وجود ندارد. واحدهای طلا فروشی نیز تا حدی از مشتری خالی است و همانطور که گفته شد عمده مشتریان طلا فروشی ها این روز کسانی هستند که خریدار طلا برای برگزاری مراسمات عقد و عروسی قبل از ماه محرم می باشند.

کشتی آرای در پاسخ به این سئوال که آینده قیمت ها در بازار طلا و سکه را با توجه به کاهش نرخ ارز در پی انتشار اخبار امیدوار کننده ارتباط ایران با دنیا همچنین رشد اقتصادی کشور چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: شرایط اقتصادی کشور مثبت ارزیابی می شود این موضوع ناشی از عوامل متعددی چون ایجاد روابط گسترده دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در کنار رشد فروش نفت، محصولات پتروشیمی و عقد قراردادهای سرمایه گذاری کشورمان با خیلی از کشورها خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی کمک می کند اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گیرد و ارزش پول ملی تقویت شود در چنین شرایطی پیش بینی این است که بازار ارز و سکه در مسیر تعادل و ثبات قرار گیرد.

نرخ دلار آزاد که در روزهای گذشته پس از سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان دوباره به تدریج در بازار افزایش یافته بود و به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت اما امروز کاهشی شد و به کانال ۴۸ هزار تومان آمده است

دلار آزاد به کانال ۴۸ هزار تومان آمد؛ ارز رسمی کاهشی شد

بنا به این گزارش، پس از سقوط آزاد قیمت دلار به کانال ۴۶ هزار تومان اما نرخ این کالا در روزهای گذشته دوباره به تدریج افزایش یافت و به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت ولی از دیروز افت قیمت ارز دوباره شروع به طوری که دلار آزاد به کانال ۴۸ هزار تومان آمد این کاهش قیمت بر افت قیمت طلا و سکه نیز تاثیر گذاشت آنگونه که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ و سکه یک‌گرمی نیز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. علاوه بر این هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۴ دلار است.

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار نیز امروز با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۳۰۴ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۴۹ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۱۱۳ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۱۲ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۴۷ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۲۴ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha