۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
ترامپ به دنبال از بین بردن اتحاد اقتصادی اروپا است
بررسی چرایی عدم پذیرش توافقات تعرفه ای انگلیس در گفتگو با بازار

ترامپ به دنبال از بین بردن اتحاد اقتصادی اروپا است

دکتر غفاری، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که بوریس جانسون منتظر انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امریکا می‌باشد تا ببیند که ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی باقی خواهد ماند یا نه، زیرا ترامپ درصدد از هم پاشاندن جامعه اقتصادی اروپا و منطقه یورو است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در نشست روز جمعه میان مذاکره کننده اصلی انگلیس و مذاکره ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در رابطه با آینده همکاریهای دوجانبه و دوران پسا برگزیت، دو طرف اذعان کردند که روابط تجاری دو جانبه پیشرفت چشمگیری نداشته، اما منابع انگلیسی ادعا کردند که مذاکره کننده اصلی نخست وزیر، دیوید فراست پیشنهاد جدید قابل توجهی ارائه کرده که بر اساس این طرح، انگلیس تعرفه تعداد کمی از کالاها را می پذیرد و در عوض، بروکسل تقاضای خود را مبنی بر اینکه انگلیس همچنان از قوانین اتحادیه اروپا پیروی میکند، کنار خواهد گذاشت.

برخی منابع اظهار کردند که نخست وزیر بوریس جانسون آماده است تا تعرفه های اتحادیه اروپا را در مورد برخی کالاهای انگلیسی به منظور شکستن بن بست در مذاکرات تجاری بلوک بپذیرد.

با اینکه مقامات حاضر به اعلام بخشهای مشارکت نشدند، اما خاطرنشان کردند که معاملات تجاری غالبا شامل تعرفه های مربوط به محصولات خاص و حساس کشاورزی می باشد.

هرگونه اقدام برای پذیرش تعرفه یا سهمیه ها، امتیاز قابل توجهی برای جانسون خواهد داشت که بارها و بارها در رابطه با جاه طلبی خود برای دستیابی به «تعرفه صفر و سهمیه صفر»  صحبت کرده است.

کشاورزان انگلیسی تحت فشار تعرفه های اتحادیه اروپا
دیلی میل در گزارش خود نوشت: اعمال تعرفه بر روی محصولات کشاورزی نیز به کشاورزان انگلیسی آسیب خواهد رساند و برای بسیاری از نمایندگان وابسته به حزب محافظه کار پارلمان غیر معمول خواهد بود.   

تعرفه های کشاورزی می تواند زیاد باشد. به عنوان مثال، تعرفه های اتحادیه اروپا بر روی گوشت بره از ۱۳ درصد شروع می شود و ممکن است به بیش از ۴۰ درصد هم برسد.

در صورت عدم توافق تجاری تا پایان سال، کشاورزان انگلیسی تحت فشار این تعرفه ها قرار می گیرند و امیدوارند که از این طریق از توافق در حال اعتصاب جلوگیری کنند.

انگلیس مترصد توافق‌های جداگانه و تدابیر متفرقه است / عدم نرمش مقامات اروپایی در قبال لندن 
میشل بارنیر در بروکسل گفت: در همه زمینه ها و بر اساس این بیانیه سیاسی، انگلیس همچنان به عقب نشینی مذاکره در خصوص بخش شیلات ادامه خواهد داد و ما نمی توانیم این عقبگرد را در اعلامیه سیاسی بپذیریم.

نماینده شورای اروپا توضیح داد که اتحادیه اروپا به دنبال دستیابی به یک چارچوب واحد درباره تمامی حوزه‌های همکاری در دوره پسابرگزیت است اما انگلیس مترصد توافق‌های جداگانه و تدابیر متفرقه می باشد.  

بحث و گفتگوها و مذاکرات این هفته که بصورت آنلاین برگزار می شود، به عنوان آخرین فرصت میان نخست وزیر و اورسولا فون دره لاین، رئیس کمیسیون اروپا که انتظار می رود در اواخر این ماه برگزار شود، در نظر گرفته می شود.

بی بی سی گزارش داد که انگلیس باید تا پایان ژوئن درخواست تمدید دوره گذار را که طی آن کشور در بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرکی واحد تا سال آینده قرار دارد،  درخواست کند در حالی که بارنیر درخواست این تمدید را به مدت یک تا دو سال قرار داده است.

مت هانکوک در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال خروج بدون توافق از قوانین اتحادیه اروپا در نشست روزانه کرونای انگلیس، اظهار داشت که من بسیار امیدوارم که از این کار اجتناب کنیم زیرا موضع ما بسیار منطقی است و ما به هر توافقی که دست یابیم باید بیانگر این واقعیت باشد که انگلیس یک کشور مستقل است.

مت هانکوک: به هر توافقی که با اتحادیه اروپا دست یابیم باید بیانگر این واقعیت باشد که انگلیس یک کشور مستقل است

وی همچنین گفت: ما بسیار سخت کار می کنیم و کار را برای پیشرفت در مذاکرات تا پایان سال تسریع خواهیم کرد و نکته دیگر این است که یک ارزیابی مثبت کم نظیر میان اتحادیه اروپا و مذاکره کنندگان اصلی انگلیس نشان داده شده است.

علاوه بر آن، یک مقام ارشد مذاکره کننده انگلیسی به بی بی سی گفته طرف آنها در صورت نیاز برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا آماده پذیرش برخی از تعرفه ها می باشد.

در همین راستا و با انتشار اخبار مرتبط با مذاکرات چندین باره مقامات انگلیسی و اتحادیه اروپا در خصوص آینده روابط فی مابین، خبرنگار بازار نظر و تحلیل دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل و دکترای روابط بین الملل در حوزه مسائل سوئد و نروژ را جویا شد که در ادامه مرور می کنیم :

کارشناس مسائل اروپا در ابتدای گفتگوی خود گفت: طی ماههای اخیر چندین مذاکره بین دولت بوریس جانسون و مقامات بروکسل، مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفته است. ما شاهد بودیم که عملا دولت انگلیس از یک طرف بر خواسته های خود در قبال توافق نهایی برگزیت پافشاری کرده و از طرف دیگر مقامات اروپایی نیز با هدفی کاملا مشخص اعلام کردند که انعطافی در این خصوص به سود لندن نشان نخواهند داد.

دکتر غفاری در ادامه افزود: بالاخره مقامات اروپایی درصددند تا نسبت انگلیس و جامعه اقتصادی اروپا را در دوره پسا برگزیت به گونه ای تعریف کنند که بازیگر دیگری در اتحادیه اروپا خروج از این اتحادیه به ذهنش خطور نکند، یعنی به عبارت دیگر نمی خواهند که برگزیت به یک الگوی سیاسی_اقتصادی در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

انگلیس یک اتحاد دو جانبه اقتصادی را با امریکا پیگیری کند
وی تصریح کرد که در بررسی این مسئله که چرا بوریس جانسون این توافقات تعرفه ای را نمی پذیرد و یا اینکه در حال حاضر در این خصوص در حال مکث و تعلل است، می توان اذعان نمود که در مذاکرات اقتصادی و سیاسی انگلیس و اتحادیه اروپا یک متغیر مستقل وجود دارد به نام دونالد ترامپ و دولت امریکا و اتفاقی که رخ داده این مسئله است که جانسون منتظر انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر یا آبان ماه می باشد تا ببیند آیا ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی امریکا باقی خواهد ماند یا نه!؟

غفاری: در مذاکرات اقتصادی و سیاسی انگلیس و اتحادیه اروپا یک متغیر مستقل وجود دارد به نام دونالد ترامپ و دولت امریکا.  جانسون منتظر انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است  تا ببیند آیا ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی امریکا باقی خواهد ماند یا نه 

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: آن طور که مشخص است، ترامپ اساسا موافق توافق انگلیس و اتحادیه اروپا حداقل تا ماه دسامبر یعنی زمان ددلاین (آخرین زمان) مذاکرات نیست و اعلام کرده که انگلیس یک اتحاد دو جانبه اقتصادی را با امریکا پیگیری کند.

وی افزود: همین مسئله باعث شده تا انگلیس ضریب احتیاط خود را در مذاکرات بالا ببرد و عملا از اینکه به یک توافق نهایی با اروپا برسد، اجتناب کند زیرا ترامپ هم درصدد است تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به یک الگو برای بازیگرانی مانند فرانسه و آلمان تبدیل کند و در کل اتحادیه اروپا و جامعه اقتصادی اروپا و منطقه یورو را از هم بپاشاند. بنابراین این مسئله موجب می شود که مذاکرات بلاتکلیف بماند.

حنیف غفاری تصریح کرد که حداقل تا ماه نوامبر و پس از آن قطعا ابعاد مذاکرات شفاف تر خواهد شد. در صورتی که ترامپ در قدرت باقی بماند،  جانسون سردی رفتار خود را در قبال اروپا به سمتی خواهد برد که ما شاهد برگزیت سخت یا خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواهیم بود.

تا زمانی که موضوع ریاست جمهوری ترامپ مشخص شود، نمیتوان از مذاکرات لندن_بروکسل به عنوان مذاکراتی شفاف و با نتیجه ای معین یاد کرد 

کارشناس اروپا اضافه کرد که اگر ترامپ ببازد یا در انتخابات شکست بخورد، آن موقع قطعا جانسون چراغ سبزهایی را به اتحادیه اروپا خصوصا به جامعه اقتصادی اروپا مبنی بر اینکه به عنوان پنج سال یا بیشتر در این جامعه ادغام شود و به اصطلاح عملا به نوعی درحوزه اقتصادی به یکی از بازیگران اروپایی طی سالهای بعد تبدیل شود،  نشان خواهد داد.

غفاری در پایان گفت: به هر حال موضوع این است که تا زمانی که موضوع ریاست جمهوری ترامپ مشخص شود، نمیتوان از مذاکرات لندن_ بروکسل به عنوان مذاکراتی شفاف و با نتیجه ای معین یاد کرد.

کد خبر: ۲۲٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha