۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
 خطاهای ۵ گانه سیستماتیک اقتصادی

خطاهای ۵ گانه سیستماتیک اقتصادی

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: به نظر می رسد پذیرفتن خطاهای سیستماتیک اقتصادی دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی اولین گام برای توقف و نجات اقتصاد ایران است.

عباس علوی راد: ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی در کشور از دریچه فرا جناحی نشان می دهد متغیرهای شکل دهنده عدم موفقیت در حوزه کارکردهای اقتصادی سه ویژگی مشترک دارند.

آگاهی کامل سیاست گذار، قابل پیش بینی بودن و تکرار پذیری این سه ویژگی هستند. نگارنده خطاهای اقتصاد ایران در دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی را به واسطه این سه ویژگی «خطاهای سیستماتیک» قلمداد نموده است.

در اینجا برخی مصادیق خطاهای سیستماتیک اقتصاد ایران که در طول دوره حکمرانی دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی در کشور رخ داده است معرفی می گردد.

- رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد، نامتناسب با رشد اقتصادی و تورم زا.

- نرخ های تورمی دو رقمی منجر به تاثیرات مخرب بر فعالیت های کارگزاران اقتصادی کشور.

- وقوع جهش ارزی و کاهش شدید ارزش پول ملی منجر به رکود تورمی در اقتصاد ایران.

- بی انضباطی مالی دولت و کسری بودجه دائم منجر به شیوه های تامین مالی تورم زا.

- نسخه پول پاشی برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری که هرگز به موفقیت نرسیده است.

خطاهای سیستماتیک پنجگانه فوق در شروع به کار تمامی دولت ها در معرض دید بوده و حتی رفع این خطاها جزء وعده های انتخاباتی هر دولت نیز بوده است. در واقع سه ویژگی آگاهی سیاست گذار، قابل پیش بینی بودن و تکرار پذیری در خطاهای مورد اشاره وجود دارد.

چگونه می توان خطاهای سیستماتیک در اقتصاد ایران را متوقف کرد؟ به نظر می رسد پذیرفتن خطاهای سیستماتیک اقتصادی دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی اولین گام برای توقف و نجات اقتصاد ایران است.

کد خبر: ۲۲٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha