۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
ایران هشتمین کشور در روند توسعه صنعت برق جهان است
معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی:

ایران هشتمین کشور در روند توسعه صنعت برق جهان است

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور برای مواجه با فصل گرم امسال به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، ناصر اسکندری با بیان اینکه نیروگاه‌های حرارتی در سه بخش نیروگاه‌های بخار، نیروگاه‌های گازی و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عهده دار تأمین اصلی‌ترین بخش انرژی الکتریکی کشور هستند، گفت: در حال حاضر بخشی از نیروگاه‌های حرارتی کشور با راندمان بالای ۵۵ درصد فعالیت می‌کنند که در سطح جهان راندمان بالا و قابل قبولی است و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده نیز به این صورت است که نیروگاه‌های با راندمان پایین به مرور از چرخه تولید برق کشور خارج شده و با نیروگاه‌های راندمان بالا تعویض شوند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور ادامه داد: از سال گذشته و با هدف کسب آمادگی حداکثری برای تولید برق اوج بار سال جاری بالغ بر ۱۰۶ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در کل کشور انجام شد که به لحاظ موردی ۷۳۰ مورد تعمیرات را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کل دنیا استاندارد آمادگی نیروگاهی برای اوج بار مصرف ۹۵ درصد لحاظ می‌شود، اضافه کرد: به واسطه تلاش‌های متخصصین نیروگاهی کشور در سال گذشته نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۹۸ درصدی به استقبال اوج مصرف تابستان رفتند.

اسکندری افزود: امسال نیز به واسطه اصلاحات و تعمیراتی که پیش از آغاز فصل گرم انجام شد، آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور به بیش از ۹۸ درصد رسیده است که در سطح جهان استاندارد بسیار مناسبی است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای استقبال از اوج مصرف برق فصل گرم سال جاری چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: امسال برای اینکه راندمان تولید برق کشور را به حداکثر برسانیم از سه روش اضافه کردن بخش بخاری با هدف تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، ارتقای ظرفیت نیروگاهی و تعمیرات دقیق و رفع محدودیت‌ها استفاده شد.

اسکندری در همین باره افزود: از طریق ارتقای ظرفیت با بهره‌گیری از ترفندهایی مانند خنک کردن واحدهای گازی و تغییر تنظیمات، بیش از هزار و ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد و در بخش تعمیرات تنها در نیروگاه سهند با استفاده از فعالیت تعمیراتی موثر و رفع محدودیت ۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق حاصل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه اکنون در دنیا از کشور ما به عنوان یکی از نیروگاه سازهای مطرح یاد می‌شود، بیان کرد: بر اساس ارزیابی موسسات بین المللی از لحاظ راندمان تولید برق در بین کشورهای جهان در رتبه دوازدهم و از لحاظ روندهای توسعه صنعت برق در رتبه هشتم جهان قرار داریم.

معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور در ادامه با اشاره به اینکه به پیشرفت‌های کشور در حوزه تولید برق با حوزه مصرف تناسب ندارد، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم و مطرح جهانی برای محاسبه وضعیت صنعت برق کشورها مبحث شدت انرژی است که به موضوع تولید و مصرف در کنار هم دیگر نگاه می‌کند و بررسی می‌کند که در ازای هزینه‌های حوزه تولید برق، چه میزان درآمد ملی و رفاه برای هر کشور در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، صادرات و ... حاصل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه شدت انرژی در کشور جای کار زیادی داریم، ادامه داد: به لحاظ شاخص شدت انرژی کشور مطالعات و بررسی‌های جامعی باید در همه بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی، خانگی و... صورت بگیرد تا در کنار تلاش‌هایی که در حوزه تولید برق انجام می‌شود، در بخش مصرف نیز عملکردها به گونه‌ای تنظیم شود که با کمترین میزان مصرف برق ممکن، بیشترین سطح رفاه و میزان تولید فراهم شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha