۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۵
نقش تثبیت نرخ ارز در پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد| معاملات در سامانه جامع تجارت تسهیل شود
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه مطرح کرد

نقش تثبیت نرخ ارز در پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد| معاملات در سامانه جامع تجارت تسهیل شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: در صورت تثبیت نرخ ارز هر شرکتی می‌تواند اطمینان داشته باشد که اگر تعهد ارزی ایجاد می‌کند با جهش ارزی شدید مواجه نخواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، کامبیز میر کریمی؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در رابطه با اهمیت سیاست تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم بیان کرد: موضوع پیش بینی پذیری از موضوع تثبیت نرخ ارز اهمیت بیشتری دارد. پیش بینی پذیری هم برای تاجر و هم برای فعال اقتصادی دارای اهمیت است. فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار باید بدانند ارزی که با آن اقدام به فعالیت می‌کنند چه مقدار نوسان دارد و چه سیستم‌هایی برای پوشش نوسان وجود دارد.

رونق در کار با پیش بینی پذیری اقتصاد
میر کریمی با اشاره به این موضوع که نرخ ارز در شرایط فعلی در مرکز مبادله ایران به صورت شناور مدیریت شده است، تصریح کرد: هر شرکتی می‌تواند اطمینان داشته باشد که اگر تعهد ارزی ایجاد می‌کند، تسویه حسابش ظرف مدت ۳ الی ۴ ماه آینده با جهش ارزی شدیدی مواجه نمی‌شود، بنابراین پیش بینی پذیری باعث رونق کار است، اما تاکید بر میخکوب نرخ ارز نداریم، چون باید این نرخ با شرایط تورم تغییر کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: هم اکنون این بازار مبادله رسمی که برای ارز ایجاد شده است، شامل دو تالار اول و دوم می‌شود. هرچه میزان سخت گیری‌ نسبت به انجام معامله در این بازار کمتر شود، این نرخ به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند به راحتی معاملات خود را انجام دهند. البته یکی از دغدغه‌ شرکت‌ها سختی برای دسترسی به تقاضای ارز است، بنابراین باید در کنار مرکز مبادله ایران سامانه جامع تجارت نیز دست تجار و بازرگانان را باز بگذارد تا از ظرفیت این مرکز بهتر استفاده شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سامانه جامع تجارت نمی‌توانیم هرگونه معامله تهاتری انجام دهیم و اول باید جنسی را صادر و از محل آن واردات را انجام دهیم، اما برعکس آن امکان پذیر نیست، اگر این شیوه تهاتر را در سمت سامانه جامع تجارت تسهیل کنیم در سمت مرکز مبادله ارز از آن بهتر می‌توانیم استفاده کنیم.

میرکریمی در پایان تاکید کرد: برای صاحبان کسب و کار پیش بینی پذیر بودن بازار، شفافیت در معاملات و تسهیل گری در بازارهای رسمی به منظور رقابت پذیری با بازار غیررسمی از فاکتورهای مهم است. پیش بینی پذیری یکی از اصول‌های پنج گانه سازمان تجارت جهانی است.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha