۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کلید برق صنایع زیر پای خوش‌ نشین‌ها| بابابرقی‌ ها ترمز تولید را کشیدند!
بازار گزارش می‌دهد؛

کلید برق صنایع زیر پای خوش‌ نشین‌ها| بابابرقی‌ ها ترمز تولید را کشیدند!

ساری- هنوز گرمای سوزان تابستان شروع نشد، کابوس کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مازندران درپی کاهش سهمیه های برق آغاز شد و بابابرقی ها با نشان دادن کارت زرد به صنایع، ترمز تولید را کشیدند.

بازار؛ گروه استان ها: تابستان و زمستان برای واحدها و کارخانه های تولیدی مازندران فصل های خوبی نیستند، در زمستان گاز به سراغ آنها می رود و هنوز از تبعات ناشی از قطع گاز خارج نشدند در تابستان برق به سراغ آن ها می رود.

وقتی صحبت از مدیریت مصرف انرژی می شود، ناخودآگاه دست های دستگاه‌های خدمات رسان، روی کلید برق صنایع و کارخانه ها فشار می دهند و این وضعیت درحالی است که ویلاها و خانه های خوش نشین زیادی در مازندران وجود دارد که کولرها و اسپیلت های آن در روزهای پایانی هفته وتعطیلات روشن است اما متولیان امر بیش از بیش از دیگران به سراغ کارخانه ها و واحدهای تولیدی می روند و انتظار دارند تا میزان مصرف و سهمیه برق خود را کاهش دهند.

بخش صنعت مازندران یک درصد مشترکان برق استان را تشکیل می دهد ۲۰ درصد برق و انرژی را مصرف می کند اما جوز ۹۹ درصد مشترکان را می کشند و این بخش در فصل‌های گرما و تابستان مجبور است ظرفیت تولید را کاهش دهد تا به نوعی از بار پیک برق کاسته شود.

کارخانه چوب و کاغذ تنها کارخانه تولید کننده کاغذ چاپ و تحریر در مازندران به شمار می رود و پیش از شروع فصل گرما متولیان برق به سراغ این کارخانه رفتند و از آنها خواستند تا سهمیه برق خود را از ۳۵ مگاوات به ۲۱ مگاوات کاهش دهند.

این کارخانه که برای تولید کاغ مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز و واردات گام برداشته است،سال گذشته نیز با کاهش سهمیه برق و خاموشی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر متحمل شد و امسال نیز از چند روز گذشته برای کاهش سهمیه برق هشدار گرفت و مجبور شد یک خط تولیدی خود را خاموش کند.

کلید برق صنایع زیری پای خوش‌نشین‌ها| بابابرقی‌ها ترمز تولید را کشیدند!

بیم بیکاری کارگران با خاموشی برق کارخانه ها

خاموشی برق واحدهای صنعتی و تولیدی در شرایطی که نوسانات نرخ ارز و تامین مواد اولیه سختی های زیادی را برای آنان ایجاد کرده است، گرفتاری های این واحدها را مضاعف کرده است، از سوی دیگر بیم بیکاری کارگران را افزایش داده است.

یک کارگر یک کارخانه صنعتی در مازندران با اظهار اینکه ایام تابستان و زمستان محدودیت مصرف انرژی مشکلاتی را برای کارخانه‌های تولید ایجاد می کند، افزود: این مسئله سبب می‌شود تا مدیران کارخانه ها در این فصل ها چاره ای جز تعدیل نیرو نداشته باشند.

وی که در یک کارخانه تولیدی مشغول کار است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: به دلیل کاهش سهمیه برق از چند روز پیش به برخی از کارگران برای تصفیه اخراج اعلام شده است و این رنجی است که هرسال دستگاه های خدمات رسان نظیر برق و گاز و کارگران ایجاد می کنند.

این کارگر با عنوان این که قطع و خاموشی برق واحدهای تولیدی هر ساله مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، یادآور شد: در سالی که به رشد تولید نامگذاری شده باید برنامه‌ریزی جدی را در این حوزه صورت داد.

چراخ کارخانه کاغذسازی خاموش شد

کارخانه چوب و کاغذ از جمله کارخانه هایی است که در لیست خاموشی و کاهش سهمیه‌های برق مازندران قرار گرفته و این وضعیت در حالی است که این شرکت برای تامین کاغذ موردنیاز آموزش و پرورش و بخشی از نیاز جامعه چاپ کشور اعلام آمادگی کرده است و تقاضای آن را دارد که از لیست خاموشی های تابستانه خارج شود.

امید نیک نژاد مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه سهمیه برق کارخانه برای فصل تابستان از ۳۵ مگابات به ۲۱ مگابایت کاهش یافته است، افزود: با این طرح از دو خط حداکثر یک خط می تواند روشن و فعال باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه معلوم نیست برق منطقه ای استان سهمیه کارخانه را در سال تولید و مهار تورم بر چه اساسی کاهش داده استف افزود: هنوز سال شروع نشده و تولید روی روال نیفتاده است، دستگاه‌های خدمات رسان آزار می رساند و برق منطقه ای بدون هماهنگی و با تهدید ما را وادار به خاموشی کرده است.

کلید برق صنایع زیری پای خوش‌نشین‌ها| بابابرقی‌ها ترمز تولید را کشیدند!

هنوز سال شروع نشده و تولید روی روال نیفتاده است، دستگاه‌های خدمات رسان آزار می رساند و برق منطقه ای بدون هماهنگی و با تهدید ما را وادار به خاموشی کرده است.

وی با اظهار اینکه مجبور شدیم خط تولید کاغذ تحریر را خاموش کنیم، افزود: سال گذشته به دلیل کاهش سهمیه برق و خاموشی ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر به کارخانه وارد شد و امسال نیز کاهش سهمیه برق ضرر زیان هنگفتی بر ما خواهد زد.

کاهش سهمیه برق صنایع مازندران درحالی امسال نیز با شدت پیگیری می شود که صنعت استان یک درصد مشترکان را دارد و ۲۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است درحالی که مشترکان خانگی و غیربومی و خوش نشین ۷۵ درصد برق را مصرف می کنند.

صنایع نیم روز در هفته خاموش کنند و پاداش بگیرند

سید کاظم حسینی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار شمار مشترکان برق استان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: یک درصد مشترکان در بخش صنعت و ۷۵ درصد آن در بخش خانگی هستند.

وی با بیان این که متوسط مصرف برق استان در زمان غیرگرم سال ۸۰۰ مگابایت است، افزود:اما در ماه های گرم سال و با روشن شدن کولر ها و ورود تجهیزات سرمایشی میزان مصرف به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

حسینی افزود: امسال هر دستگاهی که به مقررات مصرف برق بی توجهی کند برق آنها قطع می‌شود.

وی به طرح تعطیلی نیم روز در هفته کارخانه ها و واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: کارخانه ها و واحدهای تولیدی می توانند با تغییر شیفت و یا ساعت کاری و خاموشی به مدت نیم روز در هفته مدیریت انرژی ها اعمال کنند و تا بتوانیم از بار پیک تابستان بدون خاموشی عبور کنیم.

وی گفت: صنایع اگر یک نصف روز از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب کار را تعطیل کنند پاداش دریافت می کنند.

بیش از دو هزار واحد صنعتی و تولیدی در مازندران وجود دارد و ۱۰۰ هزار نفر در این کارخانه ها مشغول کار هستند.

کد خبر: ۲۲۶٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha