۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
هم وطنان موارد عدم مدیریت مصرف برق را به ۱۲۴ اطلاع دهند
سخنگوی صنعت برق کشور:

هم وطنان موارد عدم مدیریت مصرف برق را به ۱۲۴ اطلاع دهند

سخنگوی صنعت برق گفت: با نصب کنتورهای هوشمند در ادارات و دستگاه‌های اجرایی، میزان مصرف برقشان رصد می‌شود و هیچ افزایش مصرفی از نظر همکاران ما در شرکت های توزیع دور نخواهد ماند.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در گفت‌وگو با رادیو ایران، گفت: از ابتدای سال تا کنون بیشترین رکوردی که در اوج بار ثبت کردیم عدد ۶۶ هزار و ۸۰ مگاوات است که رشد ۶.۵ درصدی مصرف برق را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی تشریح کرد : رشد سالیانه متعارف مصرف برق حدود ۲یا ۳ یا ۴درصد است که رشد مصرف ۶.۵ درصد، رشد بسیار بالایی است. بخشی از این رشد مصرف مربوط به فعالیت‌های بخش تولیدی کشور و بخشی دیگر هم به دلیل گرمای زودرس هواست که در بیشتر استان‌های کشور غالب شده و منجر به افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در هفته‌های گذشته شده است.

وی درخصوص مصرف برق در ادارات گفت: باتوجه به عدم تغییر ساعت رسمی کشور در سال جاری، آغاز ساعت اوج مصرف برق از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۱۷ عصر است که در صورت خاموش کردن وسایل سرمایشی بعد از پایان ساعت کار یعنی ساعت ۱۳ کمک بزرگی به کاهش مصرف برق ادارات خواهد شد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: ۱۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق معادل مصرف یک شهر با جمعیت یک میلیون نفر و یا نیاز برق کل کارخانجات سیمان کشور است که مدیریت مصرف برق در ادارات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رجبی مشهدی افزود : برای تولید ۱۰۰۰ مگاوت برق، باید ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شود ولی اگر ۱۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق در سیستم اداری کشور اتفاق بیفتد، که حدود ۳۰ درصد کاهش مصرف برق در ساعت اداری است، مانند این است که نیروگاهی با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات، برای تامین برق در بخش اداری احداث کردیم و می توانیم برق تولیدی آن را در اختیار بخش های دیگر از جمله بخش های تولیدی و صنعتی کشور قرار دهیم.

رجبی مشهدی با تبیین اینکه تاکنون با اجرای طرح مدیریت مصرف برق ادارات شاهد رکورد حدود ۶۴۰ مگاواتی بودیم گفت: هنوز تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی (بانک ها و شهرداریها)، به طور کامل در این طرح مشارکت نکردند و در روز گذشته علی‌رغم تذکرات بسیار، برق بانک های متخلفی که بیش از الگوی مصرف برق استفاده کردند، را قطع کردیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد : تاکنون حدود ۱۱۰ دستگاه اجرایی از جمله ۶ وزارتخانه متاسفانه همکاری لازم را نداشتند ولی با تذکراتی که دریافت کردند به تدریج از تعداد آنها کمتر خواهد شد وادارات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در تمامی استانها که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند در هفته ابتدایی تیرماه به صورت رسمی اسامی‌شان اعلام خواهد شد و مسؤولان اجرایی دستگاه‌ها بایستی کارشناسان بخش انرژی را مکلف کنند که برروی سیستم های سرمایشی نظارت کنند تا در شرایط ناترازی برق، بتوانیم برق مورد نیاز بخش های دیگر را تامین کنیم.

رجبی مشهدی درخصوص نحوه برخورد با مسئولان اجرایی این نهادها گفت : در صورتی که پرمصرفی در برخی از ادارات مستمر تکرار شود حتما در هیات وزیران مطرح خواهد شد و فهرست آنان به مقامات بالاتر و مافوقشان ارایه می شود ولی در هر حال مطابق مصوبه هیات وزیران، بالاترین مقام مسول اجرایی در ادارات مسولیت پاسخگویی را خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق درخصوص نحوه پایش مصرف برق ادارات گفت : با نصب کنتورهای هوشمند در ادارات میزان مصرف برقشان رصد می شود و هیچ افزایش مصرفی از نظر همکاران ما در شرکت های توزیع دور نخواهد ماند وتلاش می کنیم که بتوانیم در شرایطی که هوا گرم است به تمامی نقاط کشور برق رسانی کنیم تا تمام مشترکان بتوانند از برق پایدار استفاده کنند.

در ادامه گفتگو رجبی مشهدی در پاسخ به اینکه آیا وزارت نیرو خودش مدیریت مصرف برق را رعایت میکند یا خیر، گفت : وزارت نیرو با استفاده از یک دستگاه مولد مصرف برق خود و سایر دستگاه‌های مرتبط را تامین می کند. طی ابلاغ ویژه وزیر نیرو، دستگاه‌های مرتبط با وزارت نیرو مکلفند با سرعت و دقت بیشتری در تمامی نقاط کشور میزان مصرف برق خود را نظارت و پایش کنند و همکاران ما در وزات نیرو به جهت مطلع بودن از شرایط تامین برق در کشور، به خوبی این موضوع را رعایت می کنند و هموطنان عزیز در صورتیکه در هر جایی عدم رعایت مدیریت مصرف برق را مشاهده کردند می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۴ وزارت نیرو را مطلع نمایند.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه اجرای طرح مدیریت مصرف در بخش خانگی که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد گفت : امسال خوشبختانه نرخ پاداش صرفه جویی از ۵۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته که این امر جذابیت لازم را برای تمامی مشترکان به همراه خواهد داشت و تمام مشترکان چه آنهایی که مصرف‌شان بیشتر از الگوی مصرف باشد و چه کمتر، می توانند در این طرح مشارکت کنند و نسبت به سال قبل مصرف برق‌شان را مدیریت و کاهش دهند و در نتیجه قبض رایگان و یا برخوردار از پاداش دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به شرایط سختی که در حال حاضر برای تامین برق در کشور وجود دارد و مدیریت مصرف برق امری بسیار کمک کننده خواهد بودگفت: با چند اقدام ساده می توان مصرف برق خود را کاهش داد و از دریافت قبوض سنگین جلوگیری نمود، از جمله اینکه استفاده مستمر از کولرها موجب مصرف بی رویه برق خواهد شد و لازم است درجه کولرهای گازی بر روی درجه ۲۴ تنظیم و یا از دور کندکولرهای آبی استفاده شود که این امر به تامین برق پایدار برای همگان در کشور کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha