۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود، ذخایر دارویی کشور در اقلام قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش بازار، سیدمرتضی خاتمی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: امروز کمبود دارو در حد داروهای عمومی پیش رفته است، داروهای تخصصی جای خود را دارند، انواع سرم‌ها با کمبود مواجه است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود، ذخایر دارویی کشور در اقلام قابل توجهی کاهش یافته است، همان‌گونه در گزارش کمیسیون مشاهده کردید در برخی اقلام به سه ماه و حتی یک ماه کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی وظیفه تأمین ارز و سازمان برنامه و بودجه وظیفه تأمین منابع ریالی را به موقع و به میزان کافی انجام نمی‌دهد، در سه ماه گذشته مشکل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به مقوله کمبود دارو اضافه شده است و چند صد تن تجهیزات در گمرکات به دلیل ابهام نرخ حقوق ورودی بلاتکلیف مانده بود و علیرغم اهمیت موضوع برای تبدیل حقوق ورودی از ۴ درصد به یک درصد تصمیم‌گیری در سطح فرادستگاهی دچار خلأ بوده است که بالاخره در ۲۵ خرداد ماه به گمرکات ابلاغ شد.

خاتمی گفت: در حال حاضر برای ثبت سفارش‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی در سه ماهه جاری مبلغ ناچیزی تخصیص یافته و سازمان برنامه نیز تخصیص مناسب نداشته است. اعطای تسهیلات به زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات با مقاومت بانک‌های عامل دچار اختلال است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: به نظر می‌رسد یک خلأ تصمیم‌گیری، تنظیم‌گری، به خط نمودن دستگاه‌های ذیربط و راستی آزمایی ادعاهای دستگاه‌ها وجود دارد و جایگاه آن فرادستگاهی است و در سطح معاون اول رئیس جمهور است، اگر این نقیصه رفع نشود همان‌گونه که پیشتر هشدار داده شده بود قطعاً در ماه‌های آینده این مشکلات به بحران تبدیل می‌شود. از جمله آنها بدهی سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه‌ها است که در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha