۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
برخی با درآمدهای بالا از کارمندان و کارگران مالیات کمتری پرداخت می کنند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

برخی با درآمدهای بالا از کارمندان و کارگران مالیات کمتری پرداخت می کنند

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص که عمده فرار مالیاتی را دارند، می تواند ما را به سمت عدالت و شفافیت مالیاتی سوق دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا شهبازی، درباره وضعیت فعلی نظام مالیاتی ستانی در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با بحث تورم از محل کسری بودجه نشات می‌گیرد. کسری بودجه نیز عمدتا به دلیل عدم وجود درآمدهای پایدار نظیر درآمدهای مالیاتی بوده است. از همین رو نیز مسئله اصلی در زمینه مهار تورم و اثرات آن بر زندگی مردم به مسئله اصلاح نظام مالیاتی برمی گردد.

این نماینده مجلس افزود: البته در اصلاح نظام مالیاتی باید رویکرد ما کاهش فرارمالیاتی، آن هم در مشاغل خاص و پردرآمد باشد. با رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص که عمده فرار مالیاتی را دارند می توان به سمت عدالت و شفافیت مالیاتی سوق پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سامانه مودیان مالیاتی و تاثیر آن در ایجاد عدالت مالیاتی گفت: ما می‌توانیم با این سامانه به عدالت مالیاتی نزدیک شویم و مهمترین مسئله‌ای که باید به آن رسیدگی شود میزان مودیانی هستند که در دو سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی باید شناسایی شوند و ثبت نام کنند.

شهبازی تاکید کرد: سهم مالیات بر درآمد مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی ۴ درصد بوده است، در حالی که مشاغل سهم ۲۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند. همچنین مجموع مالیات دریافتی از مشاغل نصف مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: البته همین که ممیزان مالیاتی در این مسیر وارد فرآیند مالیات‌ستانی هوشمند می شوند خودش گامی در راستای ایجاد عدالت مالیاتی است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: برخی مشاغل خاص نظیر پزشکان، آهن‌فروشان، طلافروشان، وکلا، آرایشگاه‌های زنانه، بنگاه‌های املاکی و رستوران‌داران به عنوان بزرگترین مشاغل خاص با فرار مالیاتی بالا هستند که مالیاتی به مراتب پایین تر از کارمند و کارگر می پردازند ولی درآمدی به مراتب بالاتری دارند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید رویکردش اخذ مالیات عادلانه از این مشاغل باشد تا حس بی عدالتی مالیاتی در گروه های مختلف جامعه به وجود نیاید.

شهبازی با بیان اینکه با سامانه مودیان مالیاتی خطاهای فردی و شخصی و اظهار نظرهای شخصی ممیزان برطرف و از بین می رود، ادامه داد: البته با حذف ممیزان مالیاتی باز هم باید نظارت و بررسی ها بر روی تمام فعالان اقتصادی وجود داشته باشد. در این شیوه جدید اگر باز هم کسانی به پرونده مالیات ستانی خود اشکال و ایراد وارد داشته باشند باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی در ادامه گفت: قانون در نظر گرفته شده تاکید دارد که کسانی که در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی عضویت داشته باشند و مالیات خود را به صورت هوشمند بپردازند شامل تخفیف مالیاتی می شوند که این مسئله بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ مشوقی برای افراد شده تا به سمت پرداخت مالیات هوشمند روی بیاورند.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha