۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
افول سلطه گری دلار با توسعه ارزهای دیجیتال
گفتگوی بازار با رییس اتاق بازرگانی ایران و چین؛

افول سلطه گری دلار با توسعه ارزهای دیجیتال

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بر این باور است که در آینده‌ای نزدیک روابط پولی-بانکی دنیا با نام انقلاب ارزهای مجازی در حال تغییر و دگرگونی خواهد بود که بسته به شکل رخ دادن آن و تسلط بانک‌های مرکزی بر ارزهای دیجیتال، احتمال اینکه از سلطه گری دلار کاسته شود، زیاد است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با توجه به این که سلطه اقتصادی امریکا بر جهان به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد و تا به امروز این کشور به عنوان اولین قدرت اقتصادی شناخته شده است، سالهاست که موضوع دلار زدایی و محو آن از صحنه تاریخ و جایگزینی آن با دیگر ارزها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

طی سال های گذشته چندین کشور اقداماتی ضد دلاری با هدف افزایش نفوذ پول ملی و ایجاد تنوع در دارایی های ارزی خود در بازارهای بین‌المللی آغاز کرده اند. از جمله این کشورها، چین می باشد که با پیشرفتهای روز افزون خود در بسیاری از عرصه ها با هدف کاهش نفوذ امریکا در تلاش است تا به قدرت اقتصادی اول در جهان تبدیل شود.

 در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع جایگزینی دلار و کاهش ارزش آن،  خبرنگار بازار گفتگویی را با مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ترتیب داده که در ادامه میخوانید:

* تا کنون اخبار بسیاری در رابطه با تصمیم برخی از کشورها به انجام تجارت و مبادلات تجاری با ارز ملی خود مطرح و منتشر شده و این موضوع که این اقدامات ضد دلاری موجب افول هرچه بیشتر سلطه دلار تا چند سال آینده خواهد شد، نظر و تحلیل شما در این رابطه چیست؟
امریکا به تنهایی ۲۵ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارد، به طوری که در حوزه‌های پولی و بانکی نقش این کشور از این میزان نیز فراتر رفته و بیشتر شده است. با توجه به سرمایه گسترده آمریکا در سراسر دنیا از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی و وجود شرکت های آمریکایی که در اقصی نقاط جهان مشغول به کار و فعالیت هستند، تسلط دلار بر امور روابط پولی دنیا مسئله ای نیست که به این راحتی از بین برود یعنی حتی کشورهایی مانند چین که با حدود ۱۶ درصد از اقتصاد، بعد از آمریکا رتبه دوم را دارد و به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا درنظر گرفته می شود، بیشتر ذخایری که به صورت ذخایر ارزی دارد، دلار است به طوری که چندین هزار میلیارد دلار را به عنوان ذخیره ارزی حفظ کرده است. 

* آیا یورو به عنوان ارز واحد کشورهای اتحادیه اروپا توانسته در مقابل دلار خودنمایی کند؟  
یکسری واقعیت پولی_ مالی در دنیا وجود دارد که طی یک فرایند بعد از جنگ جهانی دوم طراحی شده است. دلار در روابط مالی دنیا تسلط دارد ولی با این وجود تعدادی از کشورها در حال انجام عملیاتی هستند تا فقط دلار ارز غالب نباشد از جمله در حوزه یورو که در ۲۰ سال گذشته اروپایی‌ها پول واحدی را تشکیل دادند و مقاومت خود را در مقابل دلار نشان دادند، اما یورو نیز نتوانسته به شکل چشمگیری خود را نشان دهد و عمده مبادلات دنیا هنوز با دلار است. اما علت اینکه یورو در رتبه دوم قرار دارد این است که مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اقتصاد بزرگی دارند می توانند نسبت به آسیاییها در برابر آمریکا خودی نشان داده و با سهمی جزئی تر مورد توجه قرار گیرند.

* زمانی که کشورهایی مانند چین ارزهای رمزنگاری شده را روانه بازار کنند، یک انقلاب جهانی آغاز می‌شود و این تحولات موجب تغییر کامل سیستم پولی بین المللی خواهد شد. نظر شما در رابطه با انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال چیست؟  
اتفاقی که می‌تواند در آینده رخ دهد این است که روابط پولی و بانکی در دنیا با نام انقلاب ارزهای مجازی در حال دگرگونی می باشد و بسته به نحوه رخ دادن آن و تسلط بانک‌های مرکزی بر ارز های دیجیتال که موضوعی داغ است،  هر اقتصادی به اندازه خود و از طریق ارزهای دیجیتال احتمال دارد که در روابط پولی و بانکی دنیا موثر باشد.

با انعقاد پیمان های منطقه ای مثل «آسه آن» در جنوب شرقی آسیا، کشورها می توانند پول های مشترک یا یک پول مورد توافق مثل یوان چین را بین خود مبادله کنند، اما در انجام این پروژه ها زمانبندی قابل اتکایی وجود ندارد که مثلا طی ۱۰ سال آینده دلار به میزان ۵۰ درصد از تسلطش کاسته شود.

در پیمان های چند جانبه و دو جانبه پولی از جمله میان روسیه و چین، اندازه تجارت بین المللی با پول ملی دو کشور درصد بسیار ناچیزی است که چین که به عنوان پیشرو انجام مبادلات با پول ملی خود در نظر گرفته می شود نیز نتوانسته مبادلات خود را با یوان انجام دهد و در این امر موفق نبوده است.

* در جنگ تجاری میان چین و امریکا، برنده نهایی کیست؟  
 در رابطه با جنگ تجاری میان آمریکا و چین، این جنگ برای تبدیل شدن چین به اقتصاد اول دنیا بوده و آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته که این موضوع را به تاخیر بیاندازد وگرنه که نمی تواند جلو این موضوع را بگیرد. مشکل این است که چین در برخی از حوزه‌ها از جمله اینترنت نسل پنجم در حال تبدیل شدن به یک پرچمدار در دنیا می باشد.

این کشور صاحب تکنولوژیهای نوینی بوده و برترین و ارزانترین اینترنت را در دنیا عرضه می کند، به همین دلیل این آمریکا نیست که حتی با وجود کرونا اقتصاد تضعیف شده ای دارد، بلکه چین است که روز به روز به پیشرفت‌های قابل توجهی به خصوص در حوزه اینترنت دست می یابد.

کد خبر: ۲۲٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha