۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۱
دولت متعهد به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در قم است/ حمایت از ۱۷ هزار مالک در بافت فرسوده
استاندار قم تأکید کرد؛

دولت متعهد به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در قم است/ حمایت از ۱۷ هزار مالک در بافت فرسوده

قم- استاندار قم با تأکید بر تعیین تکلیف ۶۳ هزار متقاضی مسکن در قم، گفت: واحدهای مسکونی باید با کم‌ترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار گیرد و برای این امر از ۴۰ تعاونی مسکن ساز موفق استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، جلسه شورای تأمین مسکن استان قم روز یکشنبه در سالن امام جواد علیه السلام استانداری قم با حضور استاندار و تعدادی از مسؤولان مرتبط با بخش مسکن همچون مدیران اداره راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و نمایندگانی از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شد تا ضمن بررسی اجرای طرح مسکن ملی در استان قم مسیر برای خانه‌دار شدن متقاضیان این طرح هموار شود.

در این جلسه مواردی همچون: قیمت تمام شده ساخت در پروژه‌های نهضت ملی در سایت ۵۶۰ هکتاری، ۲۲ هکتاری، پروژه‌های زیتون‌ ۲۷ تا ۴۷ همچنین بررسی انجام آماده‌سازی توسط بنیاد مسکن به استناد بخشنامه جدید وزیر و پیشرفت کند پروژه‌های ۲۷ هکتاری و ۱۷۰۰ ستاد اجرایی، هزینه‌های بالای دفاتر اسناد رسمی برای ثبت قرارداد و افزایش قیمت مصالح و مدارک مورد نیاز برای ارائه تسهیلات بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بهره‌گیری از ۴۰ تعاونی مسکن ساز مطرح استان برای ساخت مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در این جلسه گزارشی از وضعیت اجرای طرح ملی مسکن ارائه کرد و گفت: برای بالا بردن سرعت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن از ظرفیت ۴۰ تعاونی مسکن ساز استفاده می‌کنیم که تجربه کافی در این امر دارند و در زمینه تأمین زیرساخت این واحدها دستگاه‌های خدمات رسان نیز همکاری دارند. همه شبکه‌های آب و برق و گاز و مخابرات در تعهد این دستگاه‌ها است و عملیات احداث مسکن در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری پردیسان آغاز شده و برای این امر تفاهم‌نامه همکاری با یک پیمانکار بسته شده است تا عملیات با سرعت بیشتری انجام شود.

حسین زنجیرانی افزود: برای احداث ۲۲ هزار واحد قراردادهایی منعقد شده و ۱۸ هزار متقاضی به این طرح‌ها متصل و در حال قرعه کشی برای متقاضیان دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۲ پیمانکار با تجربه را در این طرح مشغول به کار کرده‌ایم و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی که دارند استفاده شده است، گفت: افرادی که ۸۰۰ میلیون ریال آورده خود را واریز کرده‌اند در مرحله تأیید نهایی قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین بیان داشت: برای شناسایی متقاضیان مسکن‌های ویلایی و آپارتمانی طبق اولویت‌ها اقدام می‌کنیم، چرا که ظرفیت محدودی را برای احداث مسکن داریم؛ با توجه به اینکه پول به حساب راه و شهرسازی واریز می‌شود و بعد قرار است تعاونی بر مبنای قیمت تمام شده هزینه کند، این اداره‌کل نمی‌تواند در خصوص هزینه کرد، تعهدی ارائه دهد.

دولت متعهد به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در قم است/ حمایت از ۱۷ هزار مالک در بافت فرسوده

ایجاد شهرک جدیدی به نام پرنیان

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قم همچنین در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که شهرک پرنیان در کجای قم واقع است، بیان کرد: سایت و یا شهرک پرنیان در نزدیکی روستای قلعه چم و در کیلومتر ۲۲ جاده قم - اصفهان و در بخش سلفچگان قرار گرفته است. پیمانکار این سایت بنیاد مسکن است و اکنون این طرح با واگذاری زمین و مرحله سفت کاری و در حال اجرا است و قرار است بخشی از این طرح به روستای قلعه‌چم الحاق شود یا به عنوان شهرک کنار این روستا باشد.

سایت و یا شهرک پرنیان در نزدیکی روستای قلعه چم و در کیلومتر ۲۲ جاده قم - اصفهان و در بخش سلفچگان قرار گرفته است

به گفته وی، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرار است با کسر ۳۰ درصد از قیمت تمام شده، واحدهایی را برای دهک‌های پایین جامعه و متقاضیان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بسازد.

زنجیرانی در پاسخ به این سؤال که وضعیت آپارتمانی و یا ویلایی‌سازی چگونه است، افزود: برای این امر در ابتدای امر ما متقاضیان و نوع انتخاب آنها مبنی بر ویلایی و یا آپارتمانی را شناسایی و در مرحله بعد طبق اولویت‌ها اقدام می‌کنیم. ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان داریم در زمینه ساخت ویلایی و یا آپارتمانی واحدهای مسکن ملی مشکل نداریم.


متقاضیانی که جزو دهک‌های پایین هستند و قادر به واریز آورده نیستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم که در این جلسه حضور داشت با ارائه گزارشی از وضعیت واحدهایی که زیر نظر تعاونی‌های مسکن ساز در حال آماده‌سازی است گفت: با توجه به مشکلات نوسان قیمت مصالح و زمین و همچنین ناتوانی متقاضیان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از واریز آورده ۸۰۰ میلیون ریالی، از سوی دستگاه‌های حمایتی ۲۰۰ خانوار به ما معرفی شدند و ما از طریق خیرین مسکن ساز قرار است واحدهایی را برای این افراد بسازیم.

بنیاد مسکن برای احداث ۸۰۰ واحد مسکن به صورت انفرادی و مجتمع سازی تعهد دارد با وجودی که برای احداث ۲۷۵ واحد قراردادی بسته‌ایم

وحید وزیری راد افزود: این خانواده‌ها از اعضای تعاونی‌های معرفی شده از طرف اداره تعاون هستند و در صورت تصویب و موافقت شورای مسکن استان جزو متقاضیان یکی از سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن قرار خواهند گرفت.

وی عنوان کرد: قیمت تمام شده ساخت واحدها بالا است و ۶ تعاونی مسکن ساز با مشکل روبرو شدند و آمادگی داریم که برای ساخت واحدهای ویلایی هم همکاری کنیم.


در مسکن روستایی جزو استان‌های آخر کشور هستیم

مدیرکل بنیاد مسکن استان قم نیز طی گزارشی که در ارتباط با مسکن ملی روستایی ارائه داد اعلام کرد که قم در زمینه مسکن روستایی جزو استان‌های پایین جدول است.

داریوش بلدی گفت: بنیاد مسکن برای احداث ۸۰۰ واحد مسکن به صورت انفرادی و مجتمع سازی تعهد دارد با وجودی که برای احداث ۲۷۵ واحد قراردادی بسته‌ایم اما متأسفانه جزو استان‌های آخر در کشور در زمینه ساخت مسکن روستایی به شمار می‌رویم.

وی افزود: طرح جهش مسکن روستایی طبق آخرین آمار در کشور از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است اما در قم مسکن روستایی به کندی پیش می‌رود.

دولت متعهد به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در قم است/ حمایت از ۱۷ هزار مالک در بافت فرسوده

باز شدن گره مشکلات مسکن ملی در قم

اما با همه این گزارش‌هایی که مجریان طرح مسکن ملی ارائه کردند استاندار قم بعد از پایان جلسه در جمع خبرنگاران از وجود روزنه‌های امیدی برای گشودن گره‌های کور مسکن ملی در قم خبر داد.

سید محمدتقی شاهچراغی گفت: برابر قانون نسبت به مسئولیتی که داریم تعهد می‌کنیم که ۶۳ هزار واحد مسکن ملی را با عزم و اراده و همکاری همه دستگاه‌ها تعیین تکلیف و با کم‌ترین قیمت ممکن به متقاضیان تحویل دهیم.

وی افزود: مردم به این واحدها امید دارند و ما باید در اسرع وقت آن‌ها را با توجه به وضعیت بازار و هزینه‌های بالای آن با کم‌ترین قیمت ممکن تحویل دهیم و در شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور این امر ابلاغ شده است.

استاندار قم عنوان کرد: در سایت ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان ۲۲ هزار متقاضی به پیمانکار معرفی شدند و کار ساخت مسکن تا چهار هزار نفر دیگر و در کل ۲۶ هزار متقاضی ادامه پیدا می‌کند. عملیات اجرایی این سایت شروع شده است و سایت پرنیان که از مصوبه‌های شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است، هم مقدماتش فراهم شده و برابر قانون شاهد اجرای آن خواهیم بود.

تعهد می‌کنیم که ۶۳ هزار واحد مسکن ملی را با عزم و اراده و همکاری همه دستگاه‌ها تعیین تکلیف و با کم‌ترین قیمت ممکن به متقاضیان تحویل دهیم

به گفته وی، در سایت روستای طایقان در بخش سلفچگان و سایت روستای اسلام‌آباد در بخش مرکزی نیز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ فرد متقاضی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان معرفی شده‌اند و در روزهای آتی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

استاندار قم افزود: همواره گفته‌ایم مطابق قانون باید برای ۶۳ هزار نفر که تقاضای مسکن دارند، تعیین تکلیف کنیم؛ با همکاری دستگاه‌های خدمت رسان هم زیرساخت‌های این واحدها را تأمین و با حداقل قیمت تمام شده این واحدها را تحویل می‌دهیم.

وی بعد از ارائه گزارش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که آقای مخبر زمان ریاست این ستاد داشت یک هزار و ۷۰۰ واحد کلنگ زنی شد اما این‌که در گزارش گفته می‌شود به دلیل نامساعد بودن زمین اجرای عملیات واحدها به کندی پیش می‌رود حرف مطلوبی نیست و باید از ستاد مرکزی این مشکل طی نامه‌نگاری حل شود.

شاهچراغی اظهار کرد: ۱۷ هزار نفر از متقاضیان، صاحب ملک در بافت فرسوده هستند که این افراد هم بر اساس قانون مورد حمایت قرار می‌گیرند و نظام بانکی برابر قانون، سود تسهیلات پرداختی را از ۱۷ به ۲۳ درصد افزایش داده بود که طبق توافق کلی انجام شده مقرر شد به نرخ قبل بازگردد، همچنین ما به التفاوت هم اگر دارد، دولت تأمین کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میر IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      بخدا سر این مسکن ملی افسردگی گرفتم .خداشاهده راضیم به مرگ
    • احمدی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      0 0
      هزار هکتار اراضی ملی پردیسان قم را که سالهای زیادی هست نهادها قبضه کردند اقای رئیسی دوسال پیش گفتندآزاد سازی بشه ودراختیار مردم قرار بگیره برای ساخت مسکن ملی قم .ولی متاسفانه زمینها را قبضه کردند وازادسازی نشده.این اقایان که دم به دم مصاحبه می کنند ودم از مردم می زنند اگر راست میگن زن وبچه خودشون راکوچ بدن تو روستا.چرا میگن قم کمبود زمین داره وچرا مردم بی مسکن قم را به اجبار میخواهند کوچ بدهند روستاهای قم.واقعا این جز ایجاد مشکلات عدیده وصرف هزینه زیاد برای مردم که شغلشون قم هست نتیجه ای داره؟ لااقل شعار خدمت به مردم ندهید ونمک بر زخم نپاشید.