۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
افزایش قیمت لبنیات در غیاب دستگاه های نظارتی
یادداشت؛

افزایش قیمت لبنیات در غیاب دستگاه های نظارتی

تبریز- «قیمت لبنیات در غیاب دستگاه های نظارتی افزایش یافته و در نتیجه میزان مصرف لبنیات نیز کاهش یافته است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: سخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی اخیرا از افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات لبنی به غیر از چهار محصول شامل پنیر ۴۰۰ گرمی، شیر بطری ۹۰۰ گرمی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی و ماست دو و نیم کیلویی که مشمول قیمت گذاری دولت شده اند خبر داده است.

دستگاه نظارتی در حالی ادعا می کنند که نظارت مستمری بر قیمت های بازار دارند و با هرگونه افزایش غیرقانونی قیمت ها و یا تخلف تولید کنندگان محصولات لبنی برخورد می کنند اما متاسفانه این ادعا مبتنی بر واقعیت نیست و شاهد افزایش چراغ خاموش آن توسط کارخانجات محصولات لبنی هستیم.

انجمن صنایع فراورده های لبنی هر سال در اطلاعیه ای که به شرکت های لبنی می دهد خودسرانه و بدون کسب مجوز قیمت سه محصول پر مصرف شیر، ماست و پنیر را افزایش می دهد. اردیبهشت امسال بود که با مصوبه شورای قیمت گذاری، قیمت شیر خام خریداری شده از دامداران از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت و قرار بر این شد که شرکت های لبنی شیر خام را بر اساس قیمت اعلام شده شورای قیمت گذاری خریداری کنند و متناسب با آن قیمت های جدید را تعیین کنند.

افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی محصولات لبنی(تا ۲۵ هزار تومان) در حالی انجام می شود که ستاد تنظیم بازار برای این محصولات اعلام قیمت نکرده و این افزایش قیمت توسط شورای قیمت گذاری بدون مجوز بوده و غیر قانونی است. جالب اینکه شرکت های لبنی شیر خام را با قیمت سال گذشته یعنی ۱۲ هزار تومان از دامداران می خرند.

این تخلف آشکار توسط شرکت های لبنی در حالی صورت می گیرد که دستگاه های نظارتی هنوز جلوی آنرا نگرفته اند و معلوم نیست چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار در برابر این تخلف سکوت کرده اند.

واقعیت این است که سود حاصل از افزایش قیمت لبنیات به جیب تولید کننده واقعی یعنی کشاورزان و دامداران نمی رود و برنده اصلی در بین تولید کننده و مصرف کننده دلالان و شبکه توزیع واسطه گر است. هم تولید کننده از افزایش قیمت ها ناراضی است و هم مصرف کننده. بی تدبیری مسئولان این دو را در مقابل هم قرار داده و به یک چالش اساسی تبدیل کرده است.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند هر فرد روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد و باید روزانه دست کم ۲ لیوان شیر، یا معادل آن ۲۵ گرم پنیر یا ۲۵۰ گرم ماست مصرف کند. اما افزایش متناوب قیمت محصولات لبنی باعث حذف تدریجی شیر و ماست از سبد مصرفی خانوار ایرانیان شده است که دودش به چشم نظام سلامت جامعه می خورد و بیماری پوکی استخوان افزایش دوچندان می یابد.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha