۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
جلوی واردات قاچاق محصولات بهداشتی دندان را بگیرید؛ تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تامین نیاز کشور را دارند
مدیر فروش شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی:

جلوی واردات قاچاق محصولات بهداشتی دندان را بگیرید؛ تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تامین نیاز کشور را دارند

کریمیان مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی به بازار گفت: تلاش کردیم نیاز های تخصصی حوزه دهان و دندان را تامین کنیم و مسئولان هم باید جلوی قاچاق این گروه از محصولات بهداشتی را بگیرند.

بازار؛ گروه صنعت: این روزها اغلب فروشگاه ها و حتی برخی از داروخانه ها مملو از مسواک های قاچاق و حتی تقلبی شده اند؛ مسواک هایی که نه تنها نمی توانند سلامت دهان و دندان مصرف کنندگان را تضمین کنند بلکه آن را بیشتر درگیر هزینه های گزاف درمانی می کنند. البته مشکلات به همین جا محدود نمی شود و تولیدکنندگان این حوزه نیز با چالش های متعددی درگیر هستند.

تولیدکنندگان نمی توانند با ارزانی مسواک های به ظاهر برند خارجی رقابت کنند و به ناچار یا از دور تولید خارج می شوند و ارزش افزوده ای که تولید می کردند به فراموشی سپرده می شود یا به سختی با درصد پایینی از بازار به حیات خود ادامه می دهند.

تامین حداکثری محصولات تخصصی در حوزه دهان و دندان

در این رابطه اشرف کریمیان، عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی در حوزه دهان و دندان به بازار گفت: با توجه به گسترده متنوع محصولاتی که تولید می کنیم توانسته ایم کشور را از محصولات تخصصی حوزه بهداشتی دهان و دندان بی نیاز کنیم.

وی با اشاره به تنوع محصولاتی که تولید می کنند و فراتر از انواع مسواک و نخ دندان می رود افزود: تا سال گذشته علاوه بر محصولات رایج در حوزه بهداشت دهان و دندان، محصولات بین دندانی که برای عزیزان ارتودنسی تولید می کردیم شامل پک ارتودنسی و مسواک ارتودنسی با لثه های حساس بود که امسال به این مجموعه دو مسواک برای ایمپلنت و دندان مصنوعی نیز تولید کردیم.

تمام دغدغه ما در مجموعه این است که بتوانیم بازار ایران را از محصولات تخصصی بی نیاز کنیم

این تولیدکننده انواع مسواک و محصولات حوزه بهداشت دهان و دندان ادامه داد: از دیگر محصولاتی که تولید می کنیم می توان به خلال‌ های بین دندانی برای پاکسازی دندان کسانی که تحلیل لثه یا مشکل ایمپلنت ارتودنسی دارند، مسواک ‌های زاویه‌ دار برای پاکسازی بیشتر و قلاب عبور دهنده و غیره اشاره کرد.

کریمیان تاکید کرد: تمام دغدغه ما در مجموعه این است که بتوانیم بازار ایران را از محصولات تخصصی بی نیاز کنیم و بیشترین تمرکزمان بر روی تولید محصولات خاص است؛ چرا که به هر حال محصولات عمومی از سوی دیگر تولیدکنندگان کشور نیز تامین می شود. بنابراین اکنون فقط بخشی که در حوزه تخصصی است از سوی واردات تامین می شود که این بخش را هم سعی کرده ایم به حداکثر تامین در داخل برسیم.

جولان مسواک های قاچاق در بازار بهداشتی کشور

عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی در حوزه دهان و دندان با اشاره به اینکه از سراسر کشور مراکز فروش محصولات تخصصی در حوزه بهداشت دهان و دندان تماس می گیرند و خواهان تولیدات این حوزه هستند بیان کرد: هر چند نیاز به این گروه از محصولات تخصصی خیلی محدود و کم است و به رغم اینکه هزینه تولید بالایی دارند اما باز هم تولید را انجام می دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نیاز به محصولات تخصصی را در حوزه بهداشت دهان و دندان پاسخ می دهیم و تولیدات این حوزه را انجام می دهیم انتظار داریم همانطور که کشور را از واردات و ارزبری بالا بی نیاز می کنیم مسئولان نیز چتر حمایتشان را بر سر ما به عنوان تولید کننده باز کنند و جلوی قاچاق را بگیرند.

محصولات قاچاق از کشورهایی همچون هند و پاکستان به کشور وارد می شود

کریمیان ادامه داد: از مسئولان این خواهش را داریم که جلوی بار قاچاق را بگیرند؛ ‌ چرا که قاچاق بار با کیفیت نیست. برای مثال مسواک اورال بی به کشور به صورت قاچاق وارد می شود و ای کاش این محصول اصل بود و به کشور می آمد اما اورال بی از کشورهایی همچون هند و پاکستان به ایران می آید و بسیار بی کیفیت ‌تر هستند و در مقایسه با تولیدات داخلی به هیچ عنوان جایگاهی به لحاظ کیفی ندارند.

وی تاکید کرد: وقتی مصرف کننده نام تجاری یک مجموعه بزرگ را بر روی محصولات قاچاق مشاهده می کند تصمیم به خرید آن می گیرد و همین می تواند ظربه مهلکی به تولیدکننده داخلی برای ادامه فعالیت وارد کند. علاوه بر این مشکلات، اکنون مساله قیمت گذاری محصولات هم برای ما چالش زا شده است.

قیمت گذاری دستوری چالش تولیدکنندگان محصولات بهداشتی

کریمیان با اشاره به اینکه قیمت های تعیین شده متناسب با نرخ تورم کشور و هزینه های تولید نیست بیان داشت: نباید قیمت ها به تولیدکننده ای که همواره سعی در توسعه محصول و رفع نیازهای بازار دارد دیکته شود. باید بگذارند خودمان بر مبنای افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه های تولید قیمت ها را به روز رسانی کنیم.

وی افزود: از یک طرف قیمت را به تولیدکننده دیکته می کنند و از طرف دیگر جلوی قاچاق گرفته نمی شود. بنابراین تولیدکننده از هر دو سو متضرر می شود. بنابراین ضروری است جلوی قاچاق را بگیرید تا تولید کننده بتواند محصول تولید کند و با خیال آسوده به فروش برساند. با این کار سلامت مردم هم حفظ می شود؛ چرا که گول برندهای تقلبی قاچاق را نمی خورند و به جای آن از محصولات مناسب استفاده می کنند.

باید جلوی واردات محصولاتی که نمونه های با کیفیت تر و ارزان تر آن ها در کشور تولید می شود گرفته شود

این تولید کننده مسواک ادامه داد: در کنار جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق خواهان این هستیم که جلوی واردات محصولاتی که نمونه های با کیفیت تر و ارزان تر آن ها در کشور تولید می شوند نیز گرفته شود. این همه کارخانه در ایران دست به تولید مسواک های عمومی با کیفیت می زنند چرا باز هم اجازه واردات می دهند؟ اگر بخشی خلا وجود دارد اجازه واردات بدهند اما اگر تولید کفاف نیاز داخلی را می دهند بگذارند تولیدکنندگان داخلی نیازها را پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: خیلی دردآور است که تولیدکننده ای از حجم مشکلات حوزه تولید و بی توجهی به خدمتی که در حوزه اقتصادی و اجتماعی به لحاظ اشتغالی که ایجاد می کنند خسته شود و بخواهد دست از تولید بکشد. حالا با این وضعیت این اصرار مسئولان که می گویند باید قیمت مصرف کننده بگذاریم هم یک طرف ماجرا است.

ضرورت حذف قیمت از روی کالاها و درج در بستر اینترنت

عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی در حوزه دهان و دندان با اشاره به این موضوع که درج قیمت مصرف کننده برای کالاهای کند گردی همچون مسواک غیر منطقی است گفت: کالاهایی همچون مسواک به عنوان کالای کند گرد شناخته می شوند و بیش از چند ماه در قفسه های داروخانه ها قرار می گیرند تا به فروش برسند.

وی افزود: بنابراین به تولیدکننده اجبار می کنند که بر روی محصولات خود قیمت روز را درج کند اما بعد از چند ماه و به روز رسانی دوباره قیمت ها، داروخانه داران از فروش محصولات سر باز می زنند و می گویند باید کالاها را برگردانید و قیمت های جدید را درج کنید.

برای یک سری از کالاها امکان قیمت گذاری وجود ندارد اما بر اساس قانون باید این قیمت گذاری را انجام دهیم

این تولید کننده مسواک ادامه داد: برای یک سری از کالاها امکان قیمت گذاری وجود ندارد اما بر اساس قانون باید این قیمت گذاری را انجام دهیم و این موضوع باعث بروز عدیده ای از مشکلات می شود؛ برای مثال مصرف کننده با بررسی قیمت ها در داروخانه های مختلف متوجه تفاوت قیمت می شود. از این رو تصور می کند در برخی از واحدها گران فروشی وجود دارد اما نمی داند که زمان تولید کالاها با یکدیگر متفاوت هستند و تفاوت قیمت به این دلیل است.

کریمیان با اشاره به اینکه تولیدکننده نمی گوید قیمت مصرف کننده را به طور کلی باید حذف کرد افزود: می توانیم به جای درج قیمت بر روی کالا، آن را بر روی پایگاه اینترنتی مجموعه قرار دهیم تا مصرف کننده هر زمان که اراده کند به قیمت های به روز دسترسی یابد. در غیر این صورت اگر بخواهیم بر همین روال قیمت ها را درج کنیم باید شاهد دپوی عظیم کالاها در کارخانه باشیم که نتیجه ای جز هزینه گزاف برای تولیدکنندگان ندارد.

وی ادامه داد: حمایت از مصرف کننده این نیست که فقط قیمت را بر روی کالاها درج کنید، این حمایت باید از تولیدکننده هم باشد و اگر بخواهند فقط یک جانبه از مصرف کننده حمایت کنند دود آن در چشم تولید کننده می رود و تولیدکننده ضعیف شود مصرف کننده نیز متضرر خواهد شد.

بازی با جان با کالاهای قاچاق و تقلبی

کریمیان با اشاره به اینکه جولان کالاهای قاچاق و تقلبی در بازار با جان و مال مردم بازی می کند بیان داشت: ما امروز شاهد جولان کالاهای قاچاق و تقلبی به ویژه در شهرستان ها و حتی در مراکز رسمی استان ها هستیم. هر چند برای مبارزه با توزیع کالای قاچاق در تهران اقدام به پلمپ مراکز توزیع می کنند اما در استان ها شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

در بازار و متروی تهران همواره شاهد توزیع کالاهای قاچاق هستیم و بارها از حوادثی که برای مصرف کنندگان آن ها رخ داده شنیده ایم

این تولید کننده مسواک افزود: در بازار و متروی تهران همواره شاهد توزیع کالاهای قاچاق هستیم و بارها از حوادثی که برای مصرف کنندگان آن ها رخ داده شنیده ایم. برای مثال چندی پیش از یکی از عزیزان شنیدم که یک مسواک اورال بی خرید کرده و برس مسواک وارد حلق فرزند آن ها شده و نیاز به عمل جراحی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وقتی خانواده این کودک قصد شکایت از شرکت واردکننده مذکور را داشتند بر اساس مستندات نشان دادند که مسواک مورد نظر از مجموعه آن ها خارج نشده و جزو کالاهای وارد شده رسمی نبوده است.

این تولیدکننده مسواک با اشاره به اینکه مخالف واردات از مبادی رسمی نیست بیان داشت: ما مخالف واردات رسمی به کشور نیستیم اما اگر قرار است رقابت وجود داشته باشد باید یک رقابت سالم وجود داشته باشد نه اینکه اجبار به درج قیمت مصرف کننده داشته باشیم اما در مقابل برای واردکننده اجباری به این موضوع نباشد. چنین رقابتی عادلانه نیست.

فرهنگ پایین مصرف مسواک در کشور

عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی در حوزه دهان و دندان فرهنگ پایین مصرف مسواک را به عنوان یکی دیگر از چالش های فعالان این حوزه معرفی کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ مصرف مسواک در کشور بسیار پایین است و به نظر می رسد مردم تصور می کنند تا زمانی که برس مسواک از بین نرفته باید از آن استفاده کنند تا بعد نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

کریمیان افزود: از تمام رسانه ها و مراکزی همچون آموزش و پرورش که می توانند در زمینه فرهنگ سازی اقدام کنند درخواست داریم به این موضوع ورود کنند و با آموزش های اصولی به خانواده ها بر ضرورت استفاده از مسواک تاکید کنند. وقتی بتوانیم سلامت دهان و دندان را تضمین کنیم از خیلی از هزینه های ثانویه ای که در نتیجه عدم استفاده درست از مسواک ایجاد می شود جلوگیری خواهیم کرد.

اگر در حوزه های بهداشتی به مردم آموزش داده شود جلوی هزینه های درمان گرفته می شود

وی ادامه داد: جلوی خیلی از بیماری های قلب، کلیه، دستگاه گوارش و غیره با استفاده اصولی از مسواک در دوران کودکی و جوانی گرفته می شود. بیماری هایی که در سنین میان سالی و کهنسالی هزینه های گزافی را بر دوش دولت ها می گذارد.

این تولیدکننده مسواک تاکید کرد: متاسفانه چون امروز به درستی به مردم در زمینه بهداشت دهان و دندان آموزش داده نشده یا از استفاده این کالا سر باز می زنند یا اگر به این موضوع اهمیت بدهند نیز به سراغ محصولات تقلبی و بی کیفیت قاچاق می روند. اگر در این حوزه ها آموزش داده شود هم جلوی هزینه های درمان گرفته می شود و هم با ترغیب مردم به استفاده از کالای ملی جلوی خروج ارز از کشور گرفته می شود. علاوه بر این با حمایت از تولید داخلی از عواید اجتماعی اشتغال زایی آن نیز بهره مند خواهیم شد.

گفتنی است بر اساس گفته های تولیدکنندگان در حدود ۷۰ درصد از بازار کشور در حوزه محصولات بهداشتی دهان و دندان در دست بازار قاچاق است و تولیدکنندگان داخلی سهم ناچیزی از این حوزه در اختیار دارند. بنابراین کنترل و جلوگیری از واردات قاچاق می تواند کمک بزرگی نه تنها به سلامت مردم بلکه به تولید داخلی کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      همچی ایرونی،دارو ویتامین فقط ایرانی،من لاله زار کار میکنم کلید صنعتی و مینیاتوری ایرانی رو چاپ میزنن و لیرز و لوگو جای کره ایی و آلمانی تو نمایندگی میفروشن جای هیوندای کره .فقط نمیدونم چرا پوشاک ایران و کتونی ما خوب نیست