۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
چین چگونه آثار تحریم‌های روسیه را کاهش می‌دهد؟
گسترش روابط هند و ترکیه با روسیه؛

چین چگونه آثار تحریم‌های روسیه را کاهش می‌دهد؟

اگرچه پکن راه نجاتی برای اقتصاد روسیه فراهم کرده است؛ کشورهایی مانند هند و ترکیه نیز تجارت خود را با روسیه گسترش داده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «مایا نیکولادزه» و «فیلیپ منگ» با عنوان چین چگونه آثار تحریم‌های روسیه را کاهش می‌دهد؟ منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

رهبران چین و روسیه از تعمیق همکاری استراتژیک و اقتصادی خبر داده اند. پس از دو سفر در سطح بالا - سفر شی به مسکو در ماه مارس و سفر میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه به پکن در ماه گذشته - هر دو کشور ابتکارات تجاری، سرمایه گذاری و تولید صنعتی جدیدی را اعلام کردند. اما علیرغم اعلام عمومی شی و پوتین مبنی بر شراکت «بدون محدودیت»، روابط اقتصادی چین و روسیه به دلیل منافع استراتژیک پکن محدود شده است.

این روابط اقتصادی رو به رشد چگونه بر توانایی مسکو برای مقاومت در برابر تحریم‌های گروه ۷ و تداوم جنگ اوکراین تأثیر می‌گذارد – و منافع پکن در کجا از مسکو متفاوت است؟ تمایل روسیه به استفاده ازیوان اقتصاد این کشور را در زمان جنگ تقویت کرده است. با این حال، وقتی صحبت از تجارت و حمایت مالی به میان می‌آید، پکن کمتر تلاش نموده است.

چین در حال کاهش تاثیر تحریم ها بر روسیه با ارائه ارز جایگزین به مسکو برای معاملات است

چین در حال کاهش تاثیر تحریم ها بر روسیه با ارائه ارز جایگزین به مسکو برای معاملات است. یوان چین در اوایل سال ۲۰۲۳ جایگزین دلار به عنوان پرمعامله ترین ارز روسیه شد. این تغییر پس از اعمال تحریم های ایالات متحده علیه چند بانک در روسیه صورت گرفت که همچنان مجاز به انجام معاملات برون مرزی به دلار بودند.

از آنجایی که تحریم‌های گروه هفت (G۷) توانایی موسسات مالی روسیه را برای انجام معاملات با ارزهای ذخیره پیشرو در جهان مانند دلار، یورو و ین محدود می‌کند، یوان احتمالاً تنها ارز نسبتاً پایدار و پرمعامله است که توسط ارزهای غیر تحریمی صادر می‌شود. قدرتی که روسیه را قادر به انجام معاملات بین المللی می کند.

خطوط سوآپ ارز بانک مرکزی چین نقش مهمی در افزایش گردش یوان در اقتصاد روسیه دارد. اگرچه کنترل سرمایه چین، دستیابی به یوان را برای خارجی ها دشوار می کند، پکن با حمایت از تسهیلات سوآپ ارز از بازار رو به رشد یوان روسیه حمایت کرده است.

از طریق این سوآپ ها، بانک های مرکزی روسیه و چین روبل را با یوان مبادله می کنند. سپس بانک های تجاری بزرگ روسیه به حساب های بانک مرکزی خود ضربه می زنند تا یوان را وارد اقتصاد روسیه کنند. علاوه بر این، از آنجایی که بانک‌های چین دارایی‌های روسیه را انباشته کرده‌اند، احتمالاً میزان یوان در گردش محلی را نیز افزایش داده‌اند.

ارتباط روسیه با سیستم مالی چین همچنین به این کشور اجازه می دهد تا ذخایر ارزی خود را بسیج کند. کشورهای گروه ۷ بیشتر ذخایر روسیه را که به دلیل تحریم‌های قضایی مسدود کردند.

با این حال روسیه توانسته است به ذخایر بانک مرکزی خود که در چین نگهداری می شد - که عمدتاً به یوان است، دسترسی پیدا کند. در نتیجه روسیه توانسته است از ذخایر یوآن برای انجام معاملات ارزی برای مدیریت ارزش روبل استفاده کند. علاوه بر این، روسیه سهم مجاز یوان در صندوق رفاه ملی خود را در سال گذشته تا ۶۰ درصد افزایش داد و قصد دارد یوان بیشتری را از صندوق ثروت بفروشد تا درآمدهای انرژی از دست رفته را جبران کند و کسری بودجه را پوشش دهد.

پیوندهای تجاری حیاتی

روسیه سهم از دست رفته بازار غرب را با صادرات بیشتر انرژی به چین جبران کرده است. پکن هزینه انرژی روسیه را از ۵۷ میلیارد دلار در سال قبل از حمله به ۸۸ میلیارد دلار در سال بعد افزایش داده و به مسکو اجازه داد تا درآمدهای از دست رفته در بازار اتحادیه اروپا را جبران کند.

صادرات نفت خام روسیه به چین ممکن است در سال ۲۰۲۳ حتی بیشتر شود، زیرا پالایشگاه های دولتی چین خرید نفت روسیه را افزایش داده اند و پکن نشان داده است که ممکن است اجازه افزایش بیشتر را بدهد.

یکی دیگر از اجزای واردات انرژی چین از روسیه گاز طبیعی است. گاز طبیعی بیشتر به زیرساخت های موجود وابسته است و بنابراین افزایش سریع واردات آن دشوارتر است. انتظار می رود روسیه در سال ۲۰۲۳ ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از طریق خط لوله Power of Siberia به چین تحویل دهد و در نهایت در سال ۲۰۲۷ این میزان به ظرفیت کامل ۳۸ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

اینکه روسیه به صادرات نفت یا گاز طبیعی بیشتر به چین ادامه دهد یا نه به تصمیمات پکن در مورد سهمیه بندی یا خطوط لوله جدید بستگی دارد و روسیه را به طور نامتقارن به شراکت اقتصادی خود با چین وابسته می کند.

روسیه تجهیزات الکترونیکی را از چین وارد کرده تا تأثیرات کنترل صادرات را جبران کند - واردات مدارهای مجتمع از چین از ۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است، اما بیشتر صادرات الکترونیک از چین به روسیه از رایانه های اولیه و تجهیزات حمل و نقل تشکیل شده است.

قابل ذکر است، پکن صادرات ریزپردازنده های پیشرفته Loongson به روسیه را ممنوع کرده است. اعمال کنترل های غرب بر صادرات نیمه هادی های پیشرفته علیه چین در اکتبر ۲۰۲۲ نشان می دهد که پکن حتی از فناوری های پیشرفته محافظت می کند و احتمال انتقال آنها به روسیه کاهش می یابد.

چین تنها کشوری نیست که تجارت آن با روسیه افزایش یافته است. اگرچه پکن راه نجاتی برای اقتصاد روسیه فراهم کرده است؛ کشورهایی مانند هند و ترکیه نیز تجارت خود را با روسیه گسترش داده اند.

در واقع هند پس از چین به دومین مقصد صادرات نفت خام روسیه تبدیل شده است. در همین حال، صادرات تجهیزات الکترونیکی کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به روسیه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و صربستان، ترکیه و قزاقستان در طول سال گذشته نیمه هادی هایی را در اختیار روسیه قرار دادند. چین ممکن است بزرگترین اقتصاد حامی روسیه باشد، اما روابط تجاری سایر کشورها با روسیه باید مانند پکن تحت نظارت دقیق قرار گیرد.

محدودیت ها در مشارکت بدون محدودیت

چین عموماً از اقداماتی که می‌تواند باعث تحریم‌های ثانویه شود یا وابستگی استراتژیک خود یا قرار گرفتن در معرض خطر روسیه را به شدت افزایش دهد، اجتناب کرده است. به عنوان مثال، بانک های چینی به دولت روسیه طلبکار نشده اند.

به همین ترتیب، چین از وابستگی به واردات انرژی روسیه محافظت کرده و جریان فناوری پیشرفته به روسیه را محدود کرده است. مفهوم مشارکت بدون محدودیت در حال حاضر خیلی واقعی نیست.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha