صندوق مشترک سرمایه‌گذاری ایران و ازبکستان تشکیل شود
شافعی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان:

صندوق مشترک سرمایه‌گذاری ایران و ازبکستان تشکیل شود

رئیس اتاق ایران با ارائه پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک برای سرمایه‌گذاری میان ایران و ازبکستان، گفت: با راه‌اندازی این صندوق می‌توان در زمینه گمرک، استاندارد و قرنطینه نباتی به راه‌حل‌های خوبی رسید.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان که به همراه هیات عالی‌رتبه تجاری این کشور در تهران به سر می‌برد در حاشیه برگزاری همایش تجاری ایران و ازبکستان در اتاق ایران، با غلامحسین شافعی دیدار کرد.

رئیس اتاق ایران در این دیدار با بیان اینکه حجم تجارت ازبکستان در سال ۲۰۲۲ به بالای ۵۰ میلیارد دلار رسیده؛ اما میزان مناسبات اقتصادی ایران و ازبکستان از ۴۰۰ میلیون دلار فراتر نرفته است، گفت: متأسفانه نتوانستیم به شکل شایسته از ظرفیت‌های همکاری با یکدیگر استفاده کنیم. اگر ظرفیت‌های موجود دو کشور برای همکاری شناسایی شده و موانع موجود رفع شود در کوتاه‌مدت می‌توان رقم مناسبات اقتصادی دو کشور را تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

غلامحسین شافعی با تأکید بر لزوم رفع مشکلات حمل‌ونقل به عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه مناسبات تجاری ایران و ازبکستان، تصریح کرد: در این میان به ویژه مشکلات حمل‌ونقل ریلی خسارت‌های زیادی به فعالان اقتصادی دو کشور وارد کرده است و در این رابطه کشورهای سوم از جمله ترکمنستان را باید برای حل این مسئله مورد توجه قرار دهیم.

رئیس اتاق ایران بر افزایش تعداد پروازهای میان ایران و ازبکستان تأکید کرده و گفت: افزایش تعداد پروازها و امکان اقامت کوتاه‌مدت می‌تواند تمایل تجار دو کشور را برای افزایش همکاری‌ها بیشتر کند.

او با ابراز امیدواری از تعیین تکلیف تعرفه‌های گمرکی و استفاده از تعرفه‌های ترجیحی در سفر آینده رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران، افزود: اگرچه عدم وجود روابط بانکی از مشکلات اساسی تجارت میان دو کشور است اما می‌توانیم در زمینه تهاتر کالا اقدامات اساسی با ازبکستان انجام دهیم و این مانع را پشت سر بگذاریم.

شافعی با بیان اینکه به دنبال گشایش دفتر خدمات تجاری در تاشکند هستیم تا بتوانیم مشاوره‌های حقوقی به تجار ایرانی ارائه کنیم، گفت: در زمینه‌های خدمات عمرانی و فنی و مهندسی، صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های ایرانی می‌تواند ظرفیت استفاده از این خدمات را افزایش دهد.

رئیس اتاق ایران همچنین با طرح پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی میان دو کشور گفت: راه‌اندازی این صندوق می‌تواند همکاری‌های گمرکی و همچنین همکاری در زمینه‌های استاندارد و قرنطینه نباتی بین دو کشور را مطالعه کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای اجرایی کردن آن پیشنهاد کند.

دوران وهاب‌اف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان نیز با تأکید بر تلاش اتاق‌های دو کشور برای اتصال شرکت‌های ایرانی و ازبکی به یکدیگر گفت: باید به گسترش تجارت میان کسب‌وکارهای خرد و متوسط کمک کنیم. ایران ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند شریک تجاری خوبی برای کشور ما باشد.

او با تأکید بر اهمیت لجستیک در تجارت گفت: مشکلات لجستیک می‌تواند هزینه‌های ما را تا ۳ برابر افزایش دهد. مسئله ترانزیت از طریق کشورهای ثالث برای هر دو کشور ایران و ازبکستان دردسرساز شده است و باید سریع‌تر فکری برای آن شود.

وهاب اف با تأکید بر اینکه مسئله تعرفه‌های گمرکی و ترجیحی باید مورد بررسی جدی بخش‌های خصوصی دو کشور قرار بگیرد گفت: باید زودتر طی مذاکراتی در مورد اینکه چه کالاهایی باید شامل کاهش تعرفه شوند انجام داده و نتیجه را به دولت‌ها اعلام کنیم تا موضوع عملیاتی شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان هم با تأکید بر ضرورت حل‌وفصل مسائل بانکی میان دو کشور افزود: فاینانس اسلامی یکی از راه‌های مناسب می‌تواند باشد.

او با اشاره به راه‌اندازی خانه اقتصاد ایران در تاشکند، گفت: قصد داریم خانه اقتصاد ازبکستان در ایران را هم افتتاح کنیم. این دو نهاد می‌تواند به برگزاری نشست ها و تبادل اطلاعات و اتصال بهتر شرکت‌ها با یکدیگر کمک کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha