۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌‎شود
رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌‎شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ماهر شدن افراد جامعه را یکی از ارکان اصلی توسعه کشور خواند و گفت: بر همین اساس مجلس تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را به کمیسیون آموزش واگذار کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به رأی صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون آموزش، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بزرگترین سازمان آموزش‌های غیررسمی کشور بوده که حدود ۵۰ سال قدمت داشته اما اساسنامه ندارد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به موجب رأی صحن علنی مجلس و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و این اختیار از جانب صحن به کمیسیون آموزش داده شد و این قانونگذاری نیز طبق قانون اساسی به صورت دائمی بوده نه آزمایشی.

وی با یادآوری اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز باید به سمت مهارت آموزی در کشور حرکت کنند، اضافه کرد: ماهر شدن نیروی انسانی اساسی ترین رکن و هدف برای توسعه کشور بوده و در صورت تکمیل این پازل می‌توان به افزایش مهارت در کشور خوش‌بین بود.

منادی سفیدان اضافه کرد: همچنین به دنبال این هستیم که آموزش همگانی نیز زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌‎ای صورت گیرد و در این صورت این سازمان شرح وظایف گسترده‌‎ای خواهد داشت که این مورد نیز از نکات جدید در این اساسنامه خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با برشمردن مشکلات مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‎‌ای گفت: در این سازمان بیش از ۲۵ هزار مربی غیردولتی و بیش از ۵ هزار مربی در بخش دولتی فعال هستند که باید مشکلات این مربیان را برطرف و آن‌ها نیز مانند معلمان آموزش و پرورش رتبه بندی شوند. این سازمان ظرفیت بالایی داشته که می‌‎توان با آموزش‌‎های به روز، افراد جامعه را توانمند کرد، این نیروها فعالیت آموزشی دارند ولی بخش اداری به مانند کارمند دولت با آن‌ها رفتار دارد که این رویه اصلاح می‌شود.

منادی سفیدان تصریح کرد: نوع قانون نویسی ما در کمیسیون به نحوی خواهد بود که با بهره‌گیری از متخصصان و صاحب نظران این حوزه، دغدغه مربیان برطرف و جامعه به سمت ماهر شدن حرکت کند.

وی افزود: این سازمان برای ۱۹ گروه هدف، توسط ۶۴۸ مرکز در سراسر کشور آموزش می‌دهد که شامل اقشار آسیب‌پذیر، بیکاران، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، سربازان وظیفه، روستاییان، عشایر، حاشیه‌نشینان و یا حتی دانش آموختگان می‌شود این اقشار ممکن است که مدرک دانشگاهی داشته باشند، اما مهارت لازم برای اشتغال را ندارند و این سازمان نسبت به توانمندسازی افراد اقدام می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: تنها روشی که این اساسنامه به مجلس یازدهم می‌رسید، روش پیشنهادی کمیسیون یعنی اصل ۸۵ شدن این طرح بود که امیدواریم با بررسی این موضوع در کمیسیون، اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha