۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
«گنبرف» بوی بهشت می‌دهد/ نبود صنایع تبدیلی در مرکز طلای معطر آذربایجان
گزارش بازار از روستای گل محمدی ایران؛

«گنبرف» بوی بهشت می‌دهد/ نبود صنایع تبدیلی در مرکز طلای معطر آذربایجان

تبریز- روستای «گنبرف» در شهرستان اسکو به پایتخت گل محمدی شمال غرب کشور معروف است و سالانه بیش از دو هزار تن گل محمدی از این روستا برداشت می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستای گنبرف در ۳۵ کیلومتری شهرستان اسکو و در دامنه کوه سهند قرار دارد که به پایتخت گل محمدی شمال غرب کشور معروف است.

این روستا به دلیل داشتن مزارع گل محمدی خوش رنگ و زیبا شهره خاص و عام بوده و هر سال همزمان با خردادماه و شکفتن گل‌های معطر، برداشت گل‌های خوش عطر محمدی که به «قیزیل گول» معروف است، از زمین‌های کشاورزی این روستا آغاز می‌شود.

در این روستا به علت آماده نبودن زیر ساخت‌ها گل‌های تولید شده برای گلاب گیری، تهیه مواد خوراکی، عطر، اسانس و نیازهای دارویی و مواد آرایشی به کاشان فرستاده شده که پس از آن نیز محصولات دوباره از کاشان به استان آذربایجان شرقی وارد می‌شود.

«قیزیل گول» آذربایجان شهرت جهانی دارد
گل محمدی آذربایجان شرقی به قیزیل گول مشهور بوده و در ادبیات این استان جایگاه ویژه ای دارد و در این میان روستای گنبرف شهرستان اسکو نیز از جمله مناطق مهم تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی و کشور است.

با اینکه گل محمدی در بیشتر مناطق کشور کاشته می‌شود ولی «قیزیل گول» آذربایجان شهرت جهانی دارد و معروف است چراکه عطر آن متمایز بوده و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

مناطق سرسبز روستای گنبرف شهرستان اسکو هر سال بعد از اردیبهشت ماه رونق خاصی به خود گرفته و باغات و ارتفاعات این مناطق در نزدیکی شهر اسکو مملو از گل‌های محمدی می‌شود.

گنبرف در این روزها که بازهم فصل برداشت گل محمدی فرا رسیده است بوی بهشت می‌دهد و رنگ صورتی گل‌ها سراسر روستا را فرا گرفته است.

سهم ویژه گنبرف از تولید گل محمدی کشور
سطح زیر کشت گل محمدی در کشور ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است، به طوری که سالانه ۲۶ هزار تن محصول برداشت می‌شود و سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان شرقی ۹۵۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن به صورت نهالستان و ۸۵۰ هکتار آن به صورت باغ‌های بارور کشت می‌شود.

در روستای گنبرف شهرستان اسکو نیز سالانه حدود دو هزار و ۶۰۰ تن گل محمدی از مزارع برداشت می‌شود که سهم ویژه ای در تولید گل محمدی کشور دارد.

گل محمدی فواید بالای درمانی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به درمان زخم معده اشاره کرد و حتی استفاده از آن در وضعیت عمومی بدن مؤثر بوده و برای تقویت قلب نیز بسیار مفید است.

ارزش پنج میلیون دلاری هر کیلوگرم اسانس گل محمدی آذربایجان
یکی از فعالان بازار گل محمدی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: هر کیلوگرم اسانس گل محمدی آذربایجان و به خصوص روستای گنبرف ارزش پنج میلیون دلاری دارد.

محمد علیزاده در خصوص دلایل اینکه چرا گل محمدی به «طلای معطر» معروف است افزود: ماده اولیه کارخانه‌های عطر سازی در جهان گل محمدی است و این محصول و اسانس آن در کشورهای مختلف طرفداران زیادی داشته و برای همین قیمت بالایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه گل محمدی گنبرف به طلای مایع نیز معروف است، ادامه داد: علاوه بر استفاده از گل محمدی در عطرسازی ها در موارد خوراکی نیز از این محصول استفاده می‌شود.

علیزاده اظهار داشت: همچنین علاوه بر تهیه مربا از گل محمدی تولید شده توسط روستاییان گنبرف، گلاب آن نیز خاصیت درمانی دارد و در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

«آذرشهر» دیگر قطب تولید گل‌محمدی در آذربایجان شرقی
«آذرشهر» دیگر قطب تولید گل‌محمدی در آذربایجان شرقی است که هر ساله همزمان با خردادماه و شکفتن گل‌های معطر، برداشت گل‌های خوش عطر محمدی از زمین‌های کشاورزی آذرشهر آغاز می‌شود.

در سال‌های اخیر با توجه به برداشت مناسب و مصرف کم آب و قرار گرفتن در الگوی کشت مناسب منطقه، اراضی کشاورزی بیشتری در آذرشهر به کاشت این گل اختصاص یافته است.

زمان برداشت گل محمدی در یک دوره ۱۵ روزه در سطح شهرستان آغاز شده و به پایان می‌رسد. به گفته مدیر جهاد کشاورزی آذرشهر میانگین برداشت در این شهرستان ۳.۲ تن در هکتار است.

کل سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان آذرشهر در حدود ۹۵ هکتار است که ۸۵ هکتار آن، سطح زیرکشت بارور است و ۱۰ هکتار به نهال‌های تازه کاشته شده اختصاص دارد. بخش عمده گل‌های محمدی برداشت شده به گلاب گیری و بخش دیگرش به صنایع غذایی اختصاص می‌یابد.

نبود صنایع تبدیلی در روستای گل محمدی
نبود صنایع تبدیلی در روستای گل محمدی گنبرف یکی از اصلی ترین مشکلات و کمبودها بوده و به عنوان حلقه مفقوده در این صنعت ارزشمند به شمار می‌رود.

این در حالی است که هزاران تن از گل‌های محمدی تولید شده در این روستا هر ساله به صورت خام و فله‌ای به کارگاه‌های تولید گلاب در کاشان فرستاده می‌شود و در آنجا به گلاب و دیگر فراورده ها تبدیل می‌شود و در این بین کشاورزان کمترین سود را از این موضوع می‌گیرند.

ضرورت جذب سرمایه گذار برای رونق صنایع تبدیلی گل محمدی
فرماندار شهرستان اسکو در گفت و گو با خبرنگار بازار در این خصوص بر ضرورت جذب سرمایه گذار برای رونق صنایع تبدیلی گل محمدی تاکید کرد و گفت: روستای گنبرف یکی از روستاهای مهم اقتصادی در استان است که صدها نفر از مردم این منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گل محمدی مشغول به کار هستند.

بابک رضی منش با بیان اینکه رونق صنایع تبدیلی گل محمدی در اولویت است، ادامه داد: در این روستا به دنبال فراوری محصول گل محمدی هستیم.

وی گفت: توسعه و ارتقای بهره وری در باغات گل محمدی و تلاش برای فرآوری محصولات و جذب سرمایه گذار از جهاد کشاورزی باید پیگیری شود.

رضی منش با تاکید بر اینکه گنبرف پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بالای کشاورزی دارد، ادامه داد: این روستا از استعداد و توانمندی‌های طبیعی بسیاری برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و همچنین علاوه بر بحث کشاورزی و محصول گل محمدی این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز به شمار می‌رود.

آذربایجان شرقی پنجمین تولید کننده گل محمدی در کشور است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: آذربایجان شرقی پنجمین تولید کننده گل محمدی در کشور است.

اکبر فتحی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از پنج هزار تن گل محمدی از ۱۱۰۰ هکتار از مزارع بارور گل محمدی برداشت می‌شود. در حال حاضر از هر هکتار از باغات گل محمدی چهار تن گل برداشت می‌شود اما عملکرد باغات شاخص بیش از هفت تن در هکتار است.

اشتغال و رفع بیکاری با سرمایه گذاری در صنعت گل محمدی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص ارزش افزوده بالای گل محمدی و سود آوری آن گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه فرصت خوبی برای اشتغال و رفع بیکاری جوانان است زیرا علاوه بر خود محصول گل محمدی و فرآورده‌های جانبی آن مانند گلاب و عرقیجات هر لیتر اسانس این محصول سودآوری بالایی دارد.

وی در خصوص سهم استان آذربایجان شرقی از گل محمدی کشور عنوان کرد: ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول به استان ما اختصاص یافته که استان آذربایجان شرقی مقام پنجم کشور را در تولید گل محمدی دارد که بیش از ۶۰ درصد آن هم در شهرستان اسکو تولید می‌شود.

راه‌اندازی صنایع فرآوری محصول گل محمدی
فتحی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از کل تولید گل محمدی استان در مصارف خانگی مانند مربا و شربت و بقیه در قالب گل، گلاب، عرقیجات و اسانس عرضه می‌شود.

فتحی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از متقاضیانی که خواهان سرمایه‌گذاری در قسمت صنایع تبدیلی نظیر گلاب گیری و اسانس گیری هستند حمایت می‌کند و راه‌اندازی صنایع فرآوری محصول گل محمدی نیز در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

آماده سازی زیر ساخت‌ها زمینه ساز جذب سرمایه گذاران برای تولید محصولات گل محمدی در شهرهای آذرشهر و اسکو است و امیدواریم مسئولان امر برای تحقق وعده‌های خود به کشاورزان منطقه همت جدی داشته باشند چراکه صنعت گل محمدی و رونق آن می‌تواند بخش بزرگی از معضل بیکاری جوانان روستایی را حل کند.

کد خبر: ۲۲٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha