۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
سنددار شدن زمین های خرد کشاورزی مانع تغییر کاربری نمی شود

سنددار شدن زمین های خرد کشاورزی مانع تغییر کاربری نمی شود

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: کشورهای توسعه‌یافته ابتدا زمین های کشاورزی را یکپارچه‌سازی کرده سپس سند مالکیت صادر می‌کنند، در ایران برعکس عمل شده و هزینه بالایی به دولت تحمیل می شود.

به گزارش بازار، حجت ورمزیاری، مدیرگروه کشاورزی و توسعه روستایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صدور سند ۶ دانگ برای زمین های خرد کشاورزی گفت: طرح صدور سند ۶ دانگ برای زمین های کشاورزی که از سوی جهاد کشاورزی دنبال می‌شود سیاست مطلوبی در راستای حفظ و حراست از زمین های کشاورزی نبوده و موجب تثبیت خرد شدن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آن‌ها می‌شود .

سنددار شدن زمین های خرد کشاورزی مانع تغییر کاربری نمی شودوی افزود: این امر با سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی و قوانین موجود جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی در تناقض است، در حالی که رویکرد و سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه کشاورزی باید به سمت یکپارچه‌سازی زمین ها و تسهیل گری به‌منظور یکپارچه شدن زمین‌های کشاورزی باشد که دولت در قالب اعطای سند ۶ دانگ به هر ابعادی از زمین های کشاورزی به تثبیت خرد شدن زمین‌های کشاورزی دامن می‌زند.

ورمزیاری اضافه کرد: از دیگر شعارهای دولت در اجرای طرح سنددار کردن زمین‌های کشاورزی با هر ابعادی، جلوگیری از زمین‌خواری و ویلاسازی در زمین های کشاورزی عنوان می‌شود در حالی‌ که تثبیت زمین‌های خرد کشاورزی نه‌ تنها جلوی تغییر کاربری زمین ها را نخواهد گرفت؛ بلکه تسهیل گری پنهانی نیز به‌منظور آن فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته ابتدا زمین های کشاورزی را ساماندهی و یکپارچه‌سازی کرده و اصلاحات هندسی آن را انجام می‌دهند و سپس برای آن سند شش‌دانگ مالکیت صادر می‌کنند؛ ولی در کشور ما برعکس عمل می‌شود که هزینه بالایی را به دولت تحمیل خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۶٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha