۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
نخلداران خوزستان خواستار تشکیل «سازمان خرما» هستند| قطب «یاقوت سیاه» در کش و قوس مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

نخلداران خوزستان خواستار تشکیل «سازمان خرما» هستند| قطب «یاقوت سیاه» در کش و قوس مشکلات

اهواز- نخلداران استان خوزستان خواستار تشکیل «سازمان خرما» برای رفع دائمی مشکلات این محصول در همه زمینه‌ها هستند.

محمود نواصر؛ بازار: حجم بالای تولید خرما باعث شده تا کشاورزان در نقاط مختلف کشور همواره در فصل برداشت با مشکلات جدی برای فروش محصول خود روبرو شوند و همین موضوع سبب ایجاد تلاطم در بازار خرما می‌شود.

در کنار توسعه صنایع بسته‌ بندی، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای نجات خرما و کاهش چالش‌های بازار این محصول، راهیابی به بازارهای جهانی و پیدا کردن مشتری‌های بین‌المللی است.

از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، توسعه فعالیت‌های تیم دیپلماسی ایران در دیگر کشورها است که انتظار می‌رود فعالیت رایزنان اقتصادی در عرصه بین‌الملل افزایش یابد و محصولات تولید داخل راهی به بازارهای گسترده خارجی پیدا کنند.

خرما می‌تواند ارزش افزوده بسیار زیادی داشته باشد و با توجه به اینکه قابلیت تبدیل به محصولات مختلف را دارد، انتظار می‌رود با بازاریابی مناسب، بهتر و بیشتر از گذشته در صادرات و ارزآوری ایفای نقش کند.

هر ساله با فرارسیدن فصل برداشت خرما، نخلداران با مشکلات فراوانی از قیمتگذاری خرید گرفته تا بسته بندی محصول پیدا می‌کنند و به جای توجه به ظرفیت ویژه محصول مهم خرما باید به دنبال راهکار برای رفع مشکلات باشند

هر ساله با فرارسیدن فصل برداشت خرما، نخلداران با مشکلات فراوانی از قیمت‌گذاری خرید گرفته تا بسته بندی محصول پیدا می‌کنند و به جای توجه به ظرفیت ویژه محصول مهم خرما باید به دنبال راهکار برای رفع مشکلات باشند.

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل سازمان خرما را مطرح کرده است. پیشنهادی که باید پیامدهای تشکیل آن به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

نخلداران خوزستان خواستار تشکیل «سازمان خرما» هستند| قطب «یاقوت سیاه» در کش و قوس مشکلات

رفع مشکلات در گروی تشکیل سازمان خرما است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیش از یک سال است که پیشنهاد تشکیل سازمان خرما را مطرح کردم و باید برای توسعه این محصول مهم به صورت عملی یک اقدام اصولی و ماندگار انجام شود.

سیدمحمد مولوی با تاکید بر اینکه خرما اشتغالزایی خوبی به دنبال دارد، افزود: شهد و عسل خرما، قند مایع خرما، شیره خرما، سرکه خرما، خمیر خرما، خرمای پرفیبر و عرق طارونه فقط برخی از محصولات خرما هستند که هر کدام از آنها نقش به سزایی در اشتغالزایی دارند.

وی با اشاره به لزوم توجه به صادرات، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان خواهان خرید خرمای ایران هستند که باید بستر لازم برای کشاورز و فعالان این حوزه به منظور عرضه در بازارهای داخلی و همچنین ارزآوری از طریق صادرات فراهم شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی استان خوزستان را در زمینه تولید خرما توانمند قلمداد کرد و گفت: به طور حتم تشکیل سازمان خرما کمک بسیاری به رفع مشکلات این محصول خواهد کرد.

مولوی با بیان اینکه شهر آبادان قطب تولید خرمای ایران است، عنوان کرد: در نزدیکی فصل برداشت خرما قیمت سبد افزایش پیدا می‌کند و باید از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

تشکیل سازمان خرما در برنامه هفتم پیگیری شود

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در شرایط فعلی که شاهد یک ناهماهنگی و نارضایتی در بخش خرما هستیم راهی جز اصلاح ساختار وجود ندارد.

پارمیدا تهرانی افزود: تشکیل سازمان خرما یک مطالبه به حق و تخصصی است و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را در برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه پیگیری کنند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از نخلداران توضیح داد: توسعه فعالیت‌ های دانش‌ بنیان در عرصه تولید خرما، بسته‌بندی، فرآوری، صادرات و بازار این محصول ضروری است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر توجه به مدیریت بازرگانی ملی و بین‌المللی خرما و تأثیرگذاری در اقتصاد جهان، عنوان کرد: باید مقررات حوزه خرما به گونه‌ای تبدیل شود که دچار چالش‌های متعدد نشود.

تا زمانی که نظام حکمرانی در عرصه خرما یک سازمان متولی با اختیارات ویژه نداشته باشد، شرایط نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه افول نیز می‌کند

تهرانی تاکید کرد: تا زمانی که نظام حکمرانی در عرصه خرما یک سازمان متولی با اختیارات ویژه نداشته باشد، شرایط نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه افول نیز می‌کند.

وی اظهار کرد: تولیدکننده و بازرگان باید پشتوانه لازم را داشته باشند و باید با ارائه تسهیلات بدون بهره از طریق یک سازمان متولی شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: در استان‌هایی که قطب تولید خرما هستند یک شهرک دانش‌ بنیان به معنای دقیق حمایت‌ کننده از تولید، نگهداشت، بسته‌بندی و بازرگانی ایجاد شود و یک منطقه به عنوان هاب فروش الکترونیک در ایران شناخته شود و همچنین کل جهان برای خرمای ایران به این هاب ورود کنند که در ایران بهترین استان و شهر، خوزستان و آبادان است.

دلال‌ها تعیین کننده قیمت خرما هستند

یک کشاورز اهوازی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه مسئولان توجه لازم را به مسائل و مشکلات نخلداران ندارند و هر چه فریاد می‌زنیم به جایی نمی‌رسد.

علی حزباوی گرانی کود، سم و دیگر اقلام مورد نیاز کشاورزی را یکی دیگر از مسائل و مشکلات برشمرد و گفت: انتظار می‌رود با ورود دولت، نیازهای کشاورزان به سم و کود با بهترین قیمت تأمین شود.

وی تصریح کرد: سال‌ها است که دلال‌ها تعیین کننده قیمت خرما هستند و هر قیمتی که خودشان توافق کنند، همان را به کشاورز اعلام می‌کنند و کشاورز بی‌ پناه هم مجبور است خرمای خود را با همان قیمت بفروشد و همین موضوع لزوم تشکیل سازمان خرما را دو چندان کرده است.

شرایط معیشتی نخلداران بهبود یابد

یکی از کشاورزان شهر شادگان که از وضعیت بازار خرما نگران بود به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه خرمای نخلداران که با هزاران زحمت تولید می‌شود، با کمترین قیمت از آنها خریداری می‌شود.

اسماعیل دورقی با اشاره به اینکه خرما طی سه سال گذشته قیمت مناسب نداشته است، افزود: در حالی که قیمت همه اقلام طی این مدت دو یا سه برابر شده است، خرما افزایش قیمت متناسب با شرایط روز نداشته است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل سازمان خرما سبب بهبود شرایط معیشتی نخلداران می‌شود، تاکید کرد: اقتصاد کشاورزان به بازار خرما گره خورده است و با این وضعیت فروش خرما، نخل‌داران در دخل و خرج زندگی خود مانده‌اند و مسئولان نیز حمایتی از آنها نمی‌کنند.

این کشاورز خرید تضمینی خرما را یکی از راهکارهای مهم دانست و ادامه داد: دولت از بسیاری از محصولات حمایت می‌کند و انتظار داریم که چتر حمایت خود را روی سر خرما نیز داشته باشد.

نخلداران خوزستان خواستار تشکیل «سازمان خرما» هستند| قطب «یاقوت سیاه» در کش و قوس مشکلات

دست دلالان کوتاه شود

یک کشاورز آبادانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بخش اعظم کشاورزان امکانات و شرایط لازم برای برداشت و نگهداری خرمای خود را هم ندارند و ناچارند که قبل از رسیدن زمان برداشت، خرمای خود را به دلالان بفروشند.

حسین خزائل بیان کرد: دلالان و تجار خرما با هم ارتباط نزدیکی دارند و قیمت پایینی را برای خرما تعیین کرده و با اندکی بالا و پایین خرما را در همین قیمت تعیین شده از نخلداران خریداری، انبار و بسته‌بندی می‌کنند.

پس از اینکه خرما به صورت کامل خریداری می‌شود، قیمت را به یک باره بالا برده و با قیمت دو برابری یا بیشتر در بازار به فروش می‌رسانند تا سود اصلی نصیب واسطه‌ها شود و این موضوع به دلیل نبود یک سازمان متولی اصلی است

وی افزود: پس از اینکه خرما به صورت کامل خریداری می‌شود، قیمت را به یک باره بالا برده و با قیمت دو برابری یا بیشتر در بازار به فروش می‌رسانند تا سود اصلی نصیب واسطه‌ها شود و این موضوع به دلیل نبود یک سازمان متولی اصلی است.

این کشاورز تاکید کرد: به طور حتم با تشکیل سازمان خرما، دست دلالان از قیمت‌گذاری پایین محصول خرما، کوتاه می‌شود.

سازمان خرما در آبادان مستقر شود

یک کشاورز ساکن شهر چوئبده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر قیمت‌گذاری غیر منصفانه است و متناسب با زحمات فراوان کشاورز و کیفیت خرما نیست.

روستاهای بهمنشیر در شهرستان آبادان بهترین خرمای تولید شده ایران را دارند و انتظار می‌رود دفتر سازمان خرما در شهرستان آبادان به عنوان قطب خرمای ایران مستقر شود

عباس نواصری تشکیل سازمان خرما را یک مطالبه فراگیر قلمداد کرد و افزود: روستاهای بهمنشیر در شهرستان آبادان بهترین خرمای تولید شده ایران را دارند و انتظار می‌رود دفتر سازمان خرما در شهرستان آبادان به عنوان قطب خرمای ایران مستقر شود.

وی اعطای تسهیلات مناسب به نخلداران را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: گسترش صنایع تبدیلی و توجه به محصولات خرما به ویژه شیره خرما، سبب توسعه این محصول می‌شود.

ضرورت وجود مدیریت واحد خرما

محصول خرما برای خوزستان بسیار مهم و استراتژیک محسوب شده و قدمت این استان در زمینه تولید این محصول و تنوع بالایی که دارد باید یک ظرفیت در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی تلقی شود.

نوع خرماهای تولیدی، ارزش غذایی و اقتصادی آن در خوزستان بسیار بالاست، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به نگهداشتن نخیلات در این استان شود.

قیمت‌گذاری مناسب برای خرید تضمینی از نخلداران، صنایع تبدیلی، سبد و بسته بندی مناسب، تامین بازار داخل و همچنین صادرات باید از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که ضرورت وجود یک مدیریت واحد تحت عنوان سازمان خرما را دوچندان کرده است.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha