۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
خرید بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور| افزایش ۳۱ درصدی خرید تضمینی

خرید بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور| افزایش ۳۱ درصدی خرید تضمینی

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که این میزان خرید تضمینی در مقایسه با سال گذشته بیش از یک میلیون تن افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی در مراسم تحویل نمادین کمباین به کشاورزان هشترود با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم تولید در کشور است، افزود: این استان با حدود بیش از ۶۸ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار گندم دیم یکی از قطب‌های مهم تولید گندم کشور است.

وی ادامه داد: در سال جاری سطح کشت گندم ایران پنج میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار بوده که از این سطح تاکنون در استان‌های جنوبی کشور بیش از چهار میلیون تن گندم خریداری شده و در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ بیش از یک میلیون تن افزایش میزان خرید تضمینی داشتیم و میزان رشد از نظر درصد بیش از ۳۱ درصد افزایش خرید تضمینی بوده و این چیزی نبود جز سعی و تلاش کشاورزان و همکاران ما در مراکز خدمات مدیریت شهرستان‌ها، مجموعه استان‌ها و محققانی که در این راستا سعی و تلاش ویژه‌ای داشته‌اند.

این مقام مسوول بیان کرد: از سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، طرح جهش تولید در دیمزارها را در کشور آغاز کرده است که استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو بوده و جزو ۶ استان برتر بود که طرح جهش تولید در دیمزارها را اجرا کرد و عملکرد بسیار خوبی نیز داشته و اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

به گفته سهرابی، سطح طرح جهش تولید در دیمزارها به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ارتقا یافته است که در بستر این طرح خدمات خوبی را در اختیار زارعان قرار گرفته و قطعاً در سال آینده هم این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح جهش تولید با هماهنگی‌هایی که در سطح ملی انجام شده از اول مرداد ماه برای کشت‌های پاییزه شروع می‌شود و انتظار ما از همه دست‌اندرکاران استان این است که این پروژه و طرح را با تمام قدرت و توان به خوبی اجرایی کنند، زیرا می‌تواند باعث افزایش تولید در دیمزارهای کشور شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، پیگیری ویژه اجرای کشاورزی قراردادی در زراعت گندم را طرح دیگر مهم این وزارت در سال جاری عنوان کرد و گفت: این طرح در سال اول با سطح ۵۰ هزار هکتار شروع شد و سال گذشته این عدد به ۲۵۰ هزار هکتار رسید.

وی افزود: در سال زراعی جاری کشاورزی قراردادی در یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار اجرایی شد و قصد داریم در سال زراعی آینده که از یک مرداد ماه آغاز خواهد شد، در تمامی سطوح اراضی گندم آبی و دیم کشور طرح کشاورزی قراردادی را اجرایی کنیم.

سهرابی خاطرنشان کرد: در اجرای کشت قراردادی بنا است خدماتی مثل بیمه کودهای شیمیایی و حتی اگر مقدماتش فراهم شود بذور اصلاح شده را در بستر کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار دهیم، همچنین توزیع نهاده‌ها شامل کودهای شیمیایی، بذور و ... از اول مرداد ماه آغاز خواهد شد.

به گفته وی، مقدمات این امر در سطح ملی انجام شده و امسال تحویل کودها و نهاده‌ها که دغدغه کشاورزان بود از یک مرداد ماه در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان این که خلاء عملکرد یا فاصله بین عملکرد کشاورزان برتر و متوسط مزارع یکی از موضوعات مهم بخش کشاورزی برشمرد و گفت: برای حل این مسئله باید از کشاورزان پیشرو و محققان موسسه‌های تحقیقاتی بخصوص موسسه تحقیقات دیم کشور کمک بگیریم.

وی افزود: کشاورزان برتر گندم دیم در ایران عملکردهای چهار، پنج و شش تن را داشتند و متوسط عملکرد گندم دیم ایران حدود یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم است. برای پر کردن این خلا که خلا دانشی است باید همه عزیزان به ما کمک کنند.

سهرابی با بیان این که در حوزه گندم آبی این فاصله بیشتر است، یادآور شد: یک کشاورز در استان تهران در سال گذشته با عملکرد ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو از رقم بهاران توانست مزرعه را برداشت کند و تفاوت وی با سایر کشاورزان فقط رعایت اصول فنی شامل تهیه بستر کاشت، بذر، مصرف کودهای شیمیایی، کنترل عوامل خسارت‌رسان زنده بود.

وی فرسودگی ناوگان برداشت را یکی از مشکلات دیرینه کشاورزان اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۸۰ دستگاه کمباین در آذربایجان شرقی در سال جاری تهیه و تدارک دیده شده و برای ارائه تسهیلات هماهنگ شده است که کار بسیار بزرگی بوده که می‌تواند ضایعات برداشت را کاهش دهد و افزایش محصول تولیدی از مزرعه و ارسال آن به مراکز خرید تضمینی کشور را داشته باشد.

مجری طرح گندم بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه سه ساله‌ای را برای خودکفایی پایدار گندم تنظیم کرده که همراهی، مساعدت و مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی کشاورزان و هم مجموعه بدنه دولتی وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های تحقیقاتی را می‌طلبد که قطعاً این سرزمین توانایی را دارد و می‌تواند انجام دهد که ما برای همیشه در محصولات گندم خودکفا شویم و به کشورهای بیگانه وابسته نباشیم.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • AHMADGOLBAZKHANIPOOR IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      اگر به موقع در رابطه با تعیین و تثبیت نرخ خرید گندم از کشاورزان اقدام نشود، رانت خواران واردات گندم خارجی در تعامل کامل با دلالان و قاچاق برها کل گندم تولیدی را از کشور خارج خواهند کرد
    • نادر IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      برای سال آینده هم خرید کنید .