۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
رشد تولید در محصولات شیلات و آبزی پروری
رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد

رشد تولید در محصولات شیلات و آبزی پروری

حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران از رشد ۹ درصدی تولید محصولات آبزی و شیلات در یکسال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، رئیس سازمان شیلات ایران از رشد ۹ درصدی تولید محصولات آبزی و شیلات در یکسال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته یک میلیون ۲۵۶ هزار تن تولید داشته ایم که امسال میزان تولید در کشور به بیش از یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن رسیده است.

حسین حسینی افزود: از این میزان حدود ۷۶۵ هزار تن مربوط به صید و صیادی و ۵۵۹ هزار تن نیز در حوزه آبزی پروری است.

وی همچنین به رکورد تولید میگو در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته موفق به تولید ۶۱ هزار تنی میگو شده ایم.

رئیس سازمان شیلات ایران، یکی از هدفگذاری سازمان شیلات را ارزآوری‌های غیر نفتی عنوان کرد و گفت: با حاصل دست رنج تلاشگران این صنعت به دستاوردهای مطلوبی با ۶۰۹ میلیون دلار صاردات با ترازار مثبت ۵۶۵ میلیون دلار رسیده ایم.

وی افزود: در حوزه آبزی پروری از این مقدار به غیر از ۶۱ هزار تنی که در سواحل تولید می‌شود، حدود ۱۲ هزار تن تولید پرورش ماهی در قفس داریم که از دریا به عنوان پایه زیستی برای پرورش استفاده می‌کنیم و مابقی تولید مربوط به آب‌های داخلی است.

وی اولویت محصولات کم آب بر در حوزه شیلات را یکی دیگر از سیاست‌های کلان در حوزه امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: از ۲۱۴ میلیون تن تولید آبزیان در دنیا، ۹۰ میلیون تن مربوط به بحث صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن نیز مربوط به حوزه آبزی پروری است.

حسینی افزود: افزایش آبزی پروری نسبت به صید که در دو دهه اخیر رشد کرده، نشان میدهد، ضروری است بهره برداری از ذخایر را کاهش دهیم. از جمله کشور چین که ابر تولید کننده آبزیان است، فقط ۱۵ درصد تولید خو را از صید و صیادی تامین می‌کند، بیشتر تولید این کشور مربوط به آبزی پروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه: در حال حاضر در کشور ۵۶ درصد تولید مربوط به صید و ۴۴ درصد تولید مربوط به آبزی پروری است گفت: با توسعه آبزی پروری این نسبت باید معکوس شود که برای اجرای این طرح ۳ محور تنظیم شده است. یکی از آن‌ها توسعه عمودی یا همان افزایش بهره وری است. یعنی از محیط‌های آبی که برای پرورش استفاده می‌کنیم، با مکانیزاسیون و کیفیت مکان زیستی، تولید بیشتر در واحد سطح داشته باشیم.

موضوع دوم در توسعه آبزی پروری استفاده از سواحل و دریاها است که از آب شیرین، لب شور، شور و بسیار شور و نامتعارف برای پرورش می‌توان این طرح را اجرا کرد.

آقای حسینی در اجرای توسعه آبزی پروری به ایجاد ۴ مزرعه آرتمیا در پساب آب شیرین کن که آب بسیار شوری دارد اشاره کرد و گفت: حتی در آب‌های نامتعارف، پرورش و تولید میگو در چهار مزرعه محقق شد که با دریافت استاندارد ایمنی و بهداشت موفق به صادرات محصول نیز شده ایم.

وی همچنین درباره شرایط مناسب اقیلم و ظرفیت زیستی کشور گفت: بر اساس مطالعات انجام شده تا آخر برنامه هفتم توسعه، امکان افزایش آبزی پروری تا ۲ و شش دهم میلیون تن خواهد رسید.

حسینی در ادامه از تهیه اطلسی در سازمان شیلات بر اساس جغرافیا و اقلیم کشور خبر داد و گفت: بر اساس این اطلس تمامی برنامه‌ها بر اساس ظرفیت و امکان سنجی تولید و تفکیک گونه‌های آبزیان به تمامی استان و شهرستان‌ها نقشه راه را ابلاغ کرده ایم که طبق آن رصد خانه استانی تنظیم شده که کارشناسان شهرستان موظفند طبق برنامه در تولید نظارت کنند برای مثال در منطقه خاص فقط پرورش ماهی و یا خاویار انجام شود.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۶ مزرعه پرورش خاویار در کشور فعال هستند که تولید ماهی خاویاری دیر بازه است که حاصل آن ۴ هزار و ۶۰۰ تن گوشت خاویاری و ۱۸ تن خاویار صادرات کشور بوده است.

وی با بیان اینکه: سال گذشته اولین خاویار سیستان و بلوچستان و اولین خاویار خراسان جنوبی استحصال شد گفت: در این حوزه جذب سرمایه هم چشمگیر بوده است سال گذشته ۸۳ هزار میلیارد جذب سرمایه داشته ایم که ۶ هزار میلیارد مربوط به بخش خصوصی بوده است.

حسینی تصریح کرد: با اجرای مدیریت صحیح در توسعه آبزی پروری، یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن تولید محصول از صید و صیادی و آبزی پروری، ۹۸ درصد تولید بعد از انقلاب محقق شده. در همین راستا ایران در غرب اقیانوس هند و غرب آسیا کشور جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان شیلات را بازسازی ذخایر دانست و گفت: طبق برنامه شش تکلیف شد که ۵۰۰ میلیون قطعه انواع آبزیان را تکثیر و راه سازی کنیم، که سال گذشته ۳۶۵ میلیون قطعه محقق شده با ۳۸ و نیم میلیارد اعتبار. امسال ۹۰ میلیارد اعتبار برای بازسازی ذخایر در نظر گرفته شده است.

حسینی با بیان اینکه در استان‌های جنوبی کشور ۶ مرکز برای بازسازی ذخایر جانمایی شده است افزود: ۱۰ هزار زیستگاه مصنوعی نیز برای بازسازی ذخایر ساخته و رها سازی شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره ارزیابی ذخایر دریایی کشور از نظر کمیت و کیفت گفت: ارزیابی ذخایر تحقیقاتی تا زمانیکه کشتی‌ها فعالیت می‌کردند هر ساله این ارزیابی ذخایر انجام میشد بعد از ۲ سال توقف به علت حضور کشتی‌ها با توجه به فضایی که اتفاق افتاده بود کار تحقیقاتی این سازمان نیز زمین گیر شده و کار تحقیقاتی ما امکان فعالیت را نداشت. البته امسال کار تحقیقاتی کارش را آغاز کرده است.

روش دیگری که برای ارزیابی ذخایر دریایی استفاده می‌شود بحث اکوستیک است که هر چهار سال یکبار انجام می‌شود.

وی موضوع مهمتر در روش ارزیابی دخایر را لندینگ نام برد که میزان صید و ترکیب صید را نشان میدهد مثلا در سال ۱۴۰۱ در سواحل شمال حدود ۳۵ هزار تن تا ۴۰ هزار تن تِلُرانس داریم هم ماهی استخوانی و کیلکا.

حسینی افزود: طبق برآورد موسسه تحقیقات، صید در آب‌های کم عمق ۱ و نیم برابر میزان مجاز قابل برداشت هم اکنون برداشت می‌کند.

بگفته رئیس سازمان شیلات ایران: گونه تجاری در حوزه آبزی پروری کشور حدود ۲۰ گونه و دریایی حدود ۵۰ تا ۶۰ گونه است.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha