۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
سهامداران نمادهای پالایشی نوسان قیمت نفت را تحمل می کنند؟
بازار گزارش می دهد؛

سهامداران نمادهای پالایشی نوسان قیمت نفت را تحمل می کنند؟

نمادهای پالایشی در بورس هم جهت با نوسانات دلار در حال نوسان هستند، در حالی که نرخ خوراک داخلی برای پتروشیمی ها ثابت است و چشم انداز بازار جهانی رکودی است و این مسأله نشانه خروج پول از این گروه است.

بازار گروه بورس: نمادهای گروه پالایشی در هفته اخیر با نوسانات قیمت دلار نوسان داشته اند و این مسأله نشان دهنده ارتباط مستقیم سودسازی این شرکت ها با ارزش دلار دارد در حالی که پالایشگاه ها مکلف هستند خوراک پتروشیمی ها را با نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومان تامین کنند و عملا بخشی از درآمد آنها ثابت و حتی تابع کمی از نوسانات بازار جهانی هستند. در سال جاری فعلا قیمت نفت در بازار جهانی تثبیت شده و همه منتظر فصل پاییز هستند، زیرا در شرایط کنونی چشم انداز اقتصاد جهانی افزایش رکود است که می تواند با کاهش قیمت نفت همراه باشد، هرچند اعضای اوپک پلاس به دنبال حفظ وضع موجود هستند.

شتران پالایشی با عملکرد متوسط

شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران در دوازده ماهه در یک عملکرد خوب ۱۰۹ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده و پی بر آیی سهم به ۵ واحد رسیده، این شرکت در سه فصل ابتدایی به ترتیب ۳۷، ۲۲ و ۲۴ تومان به ازای هر سهم سود محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانست در یک عملکرد خوب ۲۶ تومان به ازای هر سهم گزارش کند.

حاشیه سود شتران در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ درصد رسید. در واقع در ۶ ماهه نخست سال گذشته سود عملیاتی ان ۱۶,۷۷۶ میلیارد تومانی بود و در شش ماهه دوم با کاهش ۴۹ درصدی به ۸,۶۰۹ میلیارد رسید

همچنین این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش های ۵۸,۰۶۷، ۵۸,۶۳۶ و ۵۶,۰۳۶ میلیارد تومانی داشته و فصل چهارم هم فروشی برابر ۴۷,۳۷۳ میلیارد داشته و فروش سال مالی ۱۴۰۱ رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن ثبت کرده است.

در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود شتران برابر ۱۰‌ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ حاشیه سود به ۱۲ درصد رسیده بود. این شرکت در ۶ ماهه سال گذشته سود عملیاتی ۱۶,۷۷۶ میلیارد تومانی را گزارش کرده بود که در شش ماهه دوم با کاهش ۴۹ درصدی به ۸,۶۰۹ میلیارد رسید. این موضوع حکایت از این دارد که در سه ماهه اول ۱۴۰۲ هم حاشیه سود شرکت های پالایشی کاهشی خواهد بود و شتران هم از این موضوع در امان نخواهد بود.

جهش سود شبندر در زمستان

پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در سال مالی ۱۴۰۱ قریب به ۳۵ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که معادل ۲۶۰ تومان برای هر سهم است. سود هر سهم این دوره، نسبت به سال قبل ۵۴ درصد رشد یافته است.

سود هر سهم شبندر در بهار ۸۴۴، تابستان ۸۰۳ و در فصل پاییز سال مالی اخیر ۲۲۹ ریال بود که با افزایش سه برابری در زمستان به ۷۲۵ ریال رسید

شرکت در این سال بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که ۶۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد دارد. حاشیه سود ناخالص در این دوره ۱۲.۵ درصد بوده که نسبت به سال مالی قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

شرکت در فصل زمستان ۷۷ همت درآمد گزارش کرده که ۱۷ درصد بیش از پاییز است. حاشیه سود ناخالص با ۵ واحد درصد افزایش به ۱۰.۱ درصد رسید و در واقع سود هر سهم شبندر در بهار ۸۴۴، تابستان ۸۰۳ و در فصل پاییز ۲۲۹ ریال بود که با افزایش سه برابری در زمستان به ۷۲۵ ریال رسیده بود. البته شناسایی برگشت مالیات قابل توجه، دلیل اصلی رشد سود زمستان نسبت به پاییز بوده است جزو درآمد عملیاتی شرکت محسوب نمی شود.

ضعیف ترین پالایشی در یک سال گذشته

پالایش نفت لاوان با نماد شاوان سال مالی ۱۴۰۱ را با ۴۱۹۷ میلیارد تومان سود خالص برابر با ۵۲۴۶ ریال برای هر سهم به پایان رساند و نشان می دهد که سود شرکت نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش یافته است.

سود هر سهم شاوان در بهار ۲۰۳۲، تابستان ۱۷۶۶ و در فصل پاییز سال گذشته ۵۵۴ ریال بود که با ۶۱ درصد افزایش در زمستان به ۸۹۴ ریال رسید. با وجود زیان عملیاتی، شرکت با شناسایی یک درآمد غیرعملیاتی مهم در زمستان رشد سود داشته است

شرکت در این سال بیش از ۴۵ همت درآمد داشته که ۳۹ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد دارد. حاشیه سود ناخالص در این دوره ۸.۶ درصد بوده که نسبت به سال مالی قبل ۱.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

شرکت در فصل زمستان ۸۲۴۶ میلیارد تومان درآمد گزارش کرده که ۲۰ درصد کمتر از پاییز است. حاشیه سود ناخالص از ۲.۳ درصد در پاییز به منفی ۲.۷ درصد در زمستان افت کرده بود. سود هر سهم شاوان در بهار ۲۰۳۲، تابستان ۱۷۶۶ و در فصل پاییز ۵۵۴ ریال بود که با ۶۱ درصد افزایش در زمستان به ۸۹۴ ریال رسید. با وجود زیان عملیاتی، شرکت با شناسایی یک درآمد غیرعملیاتی مهم در زمستان رشد سود داشته است.

رشد سودآوری سونا در سال ۱۴۰۱

شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۹ درصد و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۱,۶۸۲ ریال سود محقق کرده است.

«شپنا» با سرمایه ثبت شده ۲۲۷۰۰ میلیارد تومان طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۳۸۱۸۶ میلیارد تومان سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

سود هر سهم شپنا در بهار ۵۷۸، تابستان ۳۵۲ و در فصل پاییز ۲۲۳ ریال بود که با جهش ۱۳۷ درصدی در زمستان سال ۱۴۰۱ به ۵۲۸ ریال رسید. علاوه بر رشد مناسب حاشیه سود، کاهش مالیات و شناسایی سود سرمایه گذاری هم در رشد چشمگیر سود زمستان موثر بوده است

پالایش نفت اصفهان سال مالی ۱۴۰۱ را با بیش از ۳۸ همت سود خالص به ازای هر سهم ۱۶۸۲ ریال با سرمایه جدید به پایان رسانده و سود شرکت نسبت به سال قبل ۱۳۱ درصد افزایش یافته است. شرکت در این سال ۳۴۰ همت درآمد داشته که ۵۹ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد دارد. حاشیه سود ناخالص در این دوره ۱۳.۱ درصد بوده که نسبت به سال مالی قبل ۴ واحد درصد رشد یافته است.

شرکت در فصل زمستان ۸۶ همت درآمد گزارش کرده که ۱۴ درصد بالاتر از پاییز است. حاشیه سود ناخالص در زمستان نسبت به پاییز ۵ واحد درصد افزایش داشته و به ۱۳.۹ درصد رسیده بود. سود هر سهم شپنا (براساس سرمایه جدید) در بهار ۵۷۸، تابستان ۳۵۲ و در فصل پاییز ۲۲۳ ریال بود که با جهش ۱۳۷ درصدی در زمستان به ۵۲۸ ریال رسید. علاوه بر رشد مناسب حاشیه سود، کاهش مالیات و شناسایی سود سرمایه گذاری هم در رشد چشمگیر سود زمستان موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که با ادامه جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت افت چندانی نخواهد داشت و حتی صعودی هم می شود و از طرف دیگر چند وقت پیش کرک اسپرت پالایشی ها در بازار جهانی رو به بهبود بوده، اما حالا با تغییر وضعیت اقتصاد جهانی شرایط کمی تغییر کرده است. در هفته های گذشته هم نمادهای پالایشی در بازار سرمایه ایران هم همسو با نوسانات دلار در حال نوسان هستند در حالی که نرخ خوراک داخلی برای پتروشیمی ها ثابت است و چشم انداز بازار جهانی رکودی است و این مسأله می تواند نشانه خروج پول از این گروه باشد.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha