۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
حکایتی دیگر از حال بنادر شمال؛  انبارهای نهاده های فاسد پیش چشم مرغداران و دامداران بی نهاده
بازار گزارش می‌دهد؛

حکایتی دیگر از حال بنادر شمال؛ انبارهای نهاده های فاسد پیش چشم مرغداران و دامداران بی نهاده

ساری- وجود ذرت و نهاده‌های آلوده و فاسد شده در انبارهای بنادر مازندران درحالی است که فعالان صنعت دام و طیور در پی یک کیلو نهاده هستند و این وضعیت آنان را خسته و نالان کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: دپو وفاسد شدن نهاده ها و ذرت های آلوده در انبارهای بنادر در حالی است که فعالان صنعت دام وطیور مازندران براین عقیده هستند که گرانی نهاده ها و نوسانات ارز سبب چالش های زیادی در این صنعت شده است.

دپوی سه هزار و۵۰۰ ذرت در بندر نوشهر و دو هزار و ۹۰۰ تن در بندر امیرآباد درحالی است که تولیدکنندگان و مرغداران برای تامین نیازها با مشکل روبرو هستند.

اسدی یک تولیدکننده مرغ در مازندران با اشاره به هزینه بالای تولید مرغ اظهار داشت: در حالی که تولیدکنندگان در به در دنبال تامین نهاده هستند، به راحتی شاهد دپو و فاسد شدن نهاده ها در انبارهای بنادر هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گرانی هزینه های تولید و حذف ارز ترجیهی را سبب بروز مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان دانست.

در عین حال عطاء الله حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران استان مازندران نیز با اشاره به مشکلات فراروی صنعت مرغداری اظهار داشت: صنعت مرغداری از سال ۱۳۳۳ صنعتی شده و میزان میزان مصرف از قبل از ۴.۵ کیلوگرم در قبل انقلاب تاکنون افزایش یافته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار میزان تولید را در قبل از انقلاب ۱۴۴ هزار تن ذکر کرد و گفت: امروز میزان ظرفیت به ۳ میلیون تن رسیده و شماره بهره‌برداران ۲۲ هزار بهره‌بردار است که در استان ۲۴۰۰ بهره بردار حضور و فعالیت دارند و ۱۰ درصد تولید کشور را به خود تشکیل داده اند.

امروز میزان ظرفیت به ۳ میلیون تن رسیده و شماره بهره‌برداران ۲۲ هزار بهره‌بردار است که در استان ۲۴۰۰ بهره بردار حضور و فعالیت دارند و ۱۰ درصد تولید کشور را به خود تشکیل داده اند.

حسن زاده یکی ازمولفه مهم اقتصادی را در امر اشتغال، تامین و امنیت غذایی دانست و گفت: ۶۰ درصد بازار مصرف گوشت مرغ تهران در اختیار مازندران است.

حکایت آن‌سوی بنادر؛ مرغداران خسته و دامداران نالان

وی با بیان اینکه ظرفیت های موجود با کمک دانش آموختگان و سرمایه گذاران به بالفعل تبدیل شده است، گفت: رشد این صنعت منجر به رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مازندران گفت: وظیفه دولت در برنامه پنج ساله این بود که میانگین مصرف را بین ۳۲ تا ۳۵ کیلوگرم برساند و درحالی که مرغداران وظیفه خود را انجام دادند از دولت نیز انتظار داریم به وظایف عمل کند.

حسن زاده با عنوان این که صنعت مرغداری تنگنا های زیادی را پشت سر گذاشته است، گفت: توقع داشتیم دولت در زمینه ترویج و افزایش بهره برداری کمک کار صنعت باشد.

وی با بیان اینکه صنعت طیور خسته است به مشکلات بعد از اصلاح ساختارهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی و قالب شدن ارز نیمایی، مشکلات زیادی را ایجاد کرد و باید مابه تفاوت آن در صنعت طیور هزینه و سرمایه گذاری شود.

دامداران خسته و رنجور

مشکلات بخش دامپروری نیز مشابه طیور است و نوسانات ارز و گرانی نهاده ها، دام ها را به مسلخ کشاند و این صنعت را از درون فروپاشیده است. الهیار ولی زاده رئیس اتحادیه دامپروری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نوسانات ارز و گرانی نهاده‌ها و مشکلات ر تامین نهاده‌ها افزود: این مسائل سبب شده تا دامداران با دامپروری قهر کنند.

حکایت آن‌سوی بنادر؛ مرغداران خسته و دامداران نالان

وی با عنوان این که طیور و دام صنعت مهم در دنیا به شمار می‌رود، افزود: دامداری در مازندران شرایط خاص دارد و تصمیمات غیرکارشناسی سبب می شود تا به این صنعت لطمه زده شود.

وی با اظهار اینکه در مازندران ۲۵۰ هزار بهره بردار خرد دامپروری فعالیت می‌کند، نقش دامپروری را در ایجاد اشتغال استان مهم بیان کرد و گفت: توقع ما این است برای تشکل ها ارزش قائل شویم.

ولی زاده تصریح کرد: همه چیز در حوزه دامپروری مازندران فرق می کند و گله های مناطق مختلف استان دارای گونه ها و شرایط خاصی هستند.

رئیس اتحایده صنعت دامپروری مازندران خواستار توجه به تشکل‌های دامپروری شد و گفت: متاسفانه تشکل‌ها به حاشیه رانده شده است در حالی که صنعت دامپروری بسیار با ارزش است.

مسائل و چالش های فراروی صنعت دام و طیور روند تدریجی خروج مازندران از قطب تولید را کلید زده است و این امر خسارت سنگی بر حوزه اشتغال در مازندران ایجاد کرده است.، منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر ۳۵ تا ۴۰ درصد دام‌های سبک کشور به دلیل مشکلاتی نظیر گرانی نهاده‌ها و تامین آن از بین رفته است.

منصورعلی زارعی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال های اخیر بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد دام های سبک از بین رفته است، مسئولان را مقصر اصلی آن دانست و گفت: این مسئله خسارات سنگینی را به حوزه اشتغال و صنعت دامداری ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات زیادی را در قیمت گوشت شاهد هستیم آن را ناشی از از بین رفتن دام ها برشمرد و گفت: باید برای حمایت از دامداران برنامه ریزی جامعی صورت گیرد.

مازندران بیش از هفت میلیون واحد دامی سبک وسنگین داشت و طی سال های اخیر به دلیل کمبود نهاده ها و گرانی آن واحدهای زیادی کشتار و از گردونه این صنعت حذف شدند.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیامک IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      هرسال همین آش است و همین کاسه نهاده ها ،مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی صنعتی پس از گندیده شدن یا پوسیده شدن بیرون ریخته میش در بنادر وگمرکات را گل بگیرید بهتره نفع که ندارن چرا هر روز به مملکت ضرر بزنن؟؟؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      این کار هرسالشون هست سه سال پیش هم همین اتفاق افتاد عزیزم،دست هایی درکار هست که میخوان مردم رو نسبت به انقلاب بد بین کنن اون روستایی بیچاره هیچ نهاده ی ارزانی دستش نمیرسه تمام مسولین این بخش دراین کار دخیل هستن همه ضد انقلاب هستن درکل گرانی دربازار مازندران بيداد میکنه مخصوصا شهرستان نکا که هیچ مسولی پیگیر گرانی هادر بازار نکا نیست نهاده ها هم که جای خود دارد ... ... پارتی بازی درهمه جاهای مازندران موج میزنه درهمه ی اداره ها