۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
 بانک‌های روسیه در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد

بانک‌های روسیه در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد

جلالی‌فر، فعال اقتصادی در بازار روسیه گفت: به زودی شاهد سرمایه‌گذاری بانک‌های روسی در ایران خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سیدجلیل جلالی‌فر؛ فعال اقتصادی در بازار روسیه با اشاره به وظایف دولت‌ها در اقتصاد اظهار کرد: اگر بخواهید حضور پایدار و قوی در بازار هدف داشته باشید، بتوانید عملکرد صادرات کشور را افزایش دهید و به نوعی پیوند اقتصادی-صنعتی-تجاری با کشور دیگری برقرار کنید، باید ماموریت‌ها و اقداماتی انجام شود که در دو قالب ایجاد شرایط ورود به بازار اعم از امورات مربوط به روابط سیاسی و همچنین فراهم‌کردن امکانات زیرساختی مانند امور بانکی، لجستیک و امور گمرکی و استاندارد و تطبیق کالاست.

وی ادامه داد: در همه دنیا این‌ها از وظایف دولت‌هاست، اما در ایران خیلی به آن توجهی نشد که البته در دولت سیزدهم با مدیریت آقای پیمان پاک در سازمان توسعه تجارت و بهره‌گیری از تیم جوان خود گام‌های خوبی برداشته شد.

جلالی‌فر با تاکید براینکه جوانگرایی در مدیریت کشور می‌تواند این کشور را نجات دهد و همه چالش‌های اقتصادی را برطرف کند، تصریح کرد: به واسطه پیگیری‌ها در بخش تجاری کشور و همچنین ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه می‌توان گفت که در بحث دیپلماسی پیشرفت خیلی خوبی داشتیم.

به گفته او، در این مدت توانستیم هم مذاکرات اوراسیا و تجارت آزاد را تا حدی جلو ببریم و محقق کنیم، هم اینکه روس‌ها را مثلا در خط ریلی رشت به آستارا علاقمند به سرمایه‌گذاری کنیم. ضمن اینکه مذاکرات و تعاملات بانکی که بانک مرکزی پیگیری کرد مورد تقاضا در گذشته هم بود؛ اما نمی‌پذیرفتند و حالا در این دولت با پیگیری‌هایی که انجام شد قرار است اولین بانک روسی به ایران بیاید. قطعا «ازبر بانک» هم به زودی در ایران شعبه دایر می‌کند چرا که اقداماتی را در دستور کار دارد و همین مسائل باعث می‌شود که معاملات ایران و روسیه روان شود.

این فعال اقتصادی در بازار روسیه تاکید کرد: همین حالا هم شاهد این موضوع هستیم، یعنی شما مطمئن باشید به زودی شاهد سرمایه‌گذاری بانک‌های روسی در ایران هم خواهیم بود، یعنی به اعتبار آن بانک‌ها که آلیگارهای روس آن‌جا سهامدار هستند، به بازار ما ورود می‌کنند چرا که هنوز ایران را نمی‌شناسند و بعد از شناخت قطعا با علاقه وارد بازار ایران خواهند شد؛ بنابراین من خیلی امیدوارم و به‌عنوان بخش خصوصی از دولت تشکر می‌کنم، اما یک گلایه هم دارم.

جلالی‌فر با اشاره به این گلایه گفت: اگر می‌خواهیم از منافع ملی حرف بزنیم، اگر قرار است توسعه صادرات داشته باشیم، اگر قرار است استراتژی همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه را عملیاتی کنیم و آن شعاری که همیشه گفته‌ایم ۱۵ کشور اطراف خود داریم که میزان واردات آن‌ها ۱۱۰۰ میلیارد دلار است و ما باید سهمی از آن داشته باشیم را اجرایی سازیم؛ باید بدانیم بخش عمده و اصلی حضور در بازار و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات تجاری باید توسط اتاق بازرگانی انجام گیرد.

وی تصریح کرد: این موضوع نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا نیز همینطور است. هر کشوری موفق است، به اتاق بازرگانی‌اش نگاهی بیاندازید. اگر ترکیه موفق است، ببینید اتاق بازرگانی‌اش چه اقداماتی انجام داده است، همینطور کشورهای اروپایی؛ من درباره این‌ها مطالعه کرده‌ام و حاضر هستم با هر کسی که از اتاق بازرگانی ادعا دارد مذاکره کنم. حتی از خود آقای شافعی هم دعوت می‌کنم در مناظره تلویزیونی بیایند و در این باره بحث کنیم.

این فعال اقتصادی در بازار روسیه اظهار کرد: بنده ثابت می‌کنم که دلیل اصلی عقب‌ماندگی تجاری ایران، اتاق بازرگانی ایران و اتاق‌های مشترک است؛ اتاق مشترکی که نه رئیس آن تاجر است و تجارت می‌کند، نه موقعیت جغرافیایی کشور را می‌شناسد و نه اصلا عوامل حضور در بازار را. از طرف دیگر اعضا هم یکسری افراد خانه‌دار و کسبه و ... هستند، طرف مثلا منشی یک کارخانه چوب‌بری است که یک کارت بازرگانی دارد و همین فرد برای تاجری که مثلا در روسیه کار می‌کند و سال‌هاست تجربه دارد می‌خواهد تصمیم بگیرد! این اشتباه است. وظیفه دولت این است که بر تشکیل تشکل‌های اقتصادی و مدیریت آن‌ها نظارت کند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های اقتصادی در همه دنیا جزو مشاوران اقتصادی دولت‌ها برای برنامه‌ریزی‌ها هستند، اظهار کرد: وقتی ببینید چنین افرادی در اتاق‌ها انتخاب می‌شوند، کدام اطلاعات و کدام پژوهش بازار را می‌خواهند انجام دهند و اطلاعات درست به دولت بدهند و دولت هم براساس آن تصمیم درستی بگیرند؟ بنابراین اگر یک زمانی دولت درست تصمیم نمی‌گیرد، به دلیل این است که اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، آدرس‌های اشتباه است.

جلالی‌فر تاکید کرد: در این شرایط دولت باید تمرکز کند و حتی اگر خلأ قانونی داریم، شورای امنیت ملی ورود کند. این یک واقعیت است و من آمادگی دارم هم در جلسات عمومی در رسانه ملی و هم در جلسات خصوصی در دولت با آمار و شواهد عینی این مساله و این ضعف را اثبات کنم.

او تصریح کرد: دولت باید نظارت کند و این دخالت محسوب نمی‌شود. بعضی‌ها مانند خود آقای شافعی چند بار گفته‌اند که این نظارت را دخالت می‌دانند در حالی که به عقیده بنده دخالت با نظارت فرق می‌کند!

کد خبر: ۲۲۶٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha