۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
جان سختی کارآفرینان مجوز سختگیری و بی‌برنامگی نیست
کارآفرینی و چاله‌ای به نام «بروکراسی اداری»؛

جان سختی کارآفرینان مجوز سختگیری و بی‌برنامگی نیست

تبریز- فضای نامطلوب کسب و کار از ابتدای مراحل اخذ مجوزهای مربوطه دامنگیر تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بوده و به نظر می رسد هنوز بسترهای مناسب برای شکل گیری تولید بدون دغدغه در کشور چندان فراهم نیست.

به گزارش بازار، کارآفرینی در هر رشته‌ای سختی‌ها و لذت‌های خاص خود را دارد که در هیچ کار دیگری نمی‌توان آن را درک کرد. تجربه شیرین راه‌اندازی کسب‌وکار جدید گاهی باوجود موانع و چالش‌ها کام افراد را تلخ کرده و شاید آنها را از ادامه کار دلسرد می‌کند.

در کشور ما بروکراسی عجیب و غیرقابل فهم که قدرت عمل را از کارآفرین می‌گیرد، به همراه عدم ثبات اقتصادی مسیر پرفرازونشیبی را ایجاد کرده است و جای بسی تاسف است که بسیاری از کارآفرینان ما را از ادامه کاربر حذر داشته است.

اما دولتی‌ها معتقدند همه توان خود را برای جذب کارآفرینان صرف کرده‌اند و این در حالی است که رتبه ما در فضای بین‌المللی کارآفرینی، جایگاه چندان درخورشأنی نیست. کارآفرینی علاوه بر در اختیار داشتن منابع مالی، نیازمند سهولت در انجام امور اداری است که ایران عزیز ما در این بخش با ضعف‌های بسیاری روبه روست و داد صاحبان کسب‌وکار را درآورده است.

ایجاد و تسهیل در راه‌اندازی واحدهای تولیدی از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت.

فرآیند راه اندازی تولید و کسب وکار در کشورها هرچه شفاف تر و سهل تر باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخص های کسب وکار و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

تاثیر تسهیل فرآیند تولید، بر افزایش جذب سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و همچنین، رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است.

دخالت دولت در اقتصاد انگیزه رقابت را از تولیدکنندگان می‌گیرد

با این وجود، به ‌نظر می‌رسد هنوز بسترهای مناسب برای شکل‌گیری تولید بدون دغدغه و مانع در کشور چندان فراهم نیست به طوری که نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو فضای کسب و کار استان و کشور را بسیار نامناسب می‎داند و به خبرنگار فارس می‌گوید؛ بی‎ثباتی بازار و شوک‎هایی که به آن وارد می‌شود امنیت کسب و کار را با چالش مواجه کرده است که بخش عمده این اتفاقات به دلیل فقدان استراتژی مناسب دولت است که لطمات زیادی را به تولیدکنندگان و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

احمد علیرضا بیگی ادامه می‌دهد: دولت از شرایط ارز ۴۲۰۰ تومانی عبور و منافع مملکت را نابود کرده است که آثار آن در کسب و کار و رقابت خود را نشان می ‌دهد.

وی ابراز می ‌دارد: کسانی هستند که نتوانسته‌ اند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند و افرادی هم که از این ارز برخورداد بودند با پیگیری دولت جهت بازگرداندن مابه التفاوت قیمت آن مواجه هستند؛ در این میان افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون زمینه‎ سازی‌های مناسب فضای کسب و کار را بسیار ملتهب کرده است.

نماینده تبریز در عین حال خاطرنشان می‌سازد: افزایش قیمت دلار حدود ۲۰ درصد اتفاق افتاد و مجددا نوسان دیگری رخ داد و قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان کاهش یافت؛ با این اوصاف یک تولیدکننده و یا مصرف کننده چطور وارد عرصه کسب و کار و بازار شود.

بیگی به افزایش قیمت بنزین و نوساناتی که در قیمت دلار ایجاد شد اشاره  و تصریح می کند: در این عرصه حتی کارخانجات دولتی هم حاضر نشدند به نسخه ای که دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت محصولات پیچیده بود، پایبند باشند؛ به طوری که اولین افزایش قیمت به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد در فولاد رخ داد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی بروکراسی اداری و طولانی بودن فرایند صدور مجوزها را مشکلات عموم مردم می داند و می افزاید: وقتی این مشکلات به بستر ناامنی اقتصادی موجود اضافه می شود کسب و کار و تولید را از صرفه خارج می‎کند که دلسردی تولیدکنندگان و از بین رفتن فرصت های شغلی را به دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز می‌دارد: عمده مشکل ما در اقتصاد علاوه بر تحریم و موضوعات قدیمی، دولتی بودن اقتصاد است؛ در حالی که ما انتظار می رود دولت در عرصه اقتصاد در جایگاه داوری باشد خودش یک تیم است که با بخش خصوصی رقابت می کند و در بازار مستقیما ورود می‌یابد و متناسب با منفعت خود بازار را مهندسی می‌کند.

بیگی یادآور می‌شود: این دخالت مستقیم دولت در اقتصاد انگیزه رقابت را از تولیدکنندگان و سرمایه‎گذاران سلب می‌کند و به یک ناامنی اقتصادی منجر می‌شود.

نماینده تبریز ادامه می دهد: دولت به هیچ وجه حاضر نیست از این جایگاه خود کناره گیری کند اگر هم به سمت خصوصی‌سازی می‌رود با اوصافی که همه می‌دانند به سمت آن می‌رود و مردم در حال پرداختن هزینه‌های گزاف ناشی از آثار سوء عملکرد دولت در زمینه خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستند.

وی تاکید می‌کند: خروج دولت از اقتصاد می تواند تحول بزرگی ایجاد کند که به تبع آن ثروت مردم به خود مردم باز می گردد و جلوی تاراج و چپاول ثروت مردم گرفته می‌شود.

کد خبر: ۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha