۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
۵۷ درصد رشد نقدینگی ناشی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ است
عضو ناظر شورای پول و اعتبار:

۵۷ درصد رشد نقدینگی ناشی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ است

عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: ضریب فزاینده در سال ۱۴۰۰، ۸ بود بنابراین ۷۸۳ همت از ۱۳۵۶ همت افزایش نقدینگی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ نشات می‌گیرد.

به گزارش بازار، شمس‌الدین حسینی در سی امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به رشد نرخ نقدینگی در سال ۱۴۰۰ گفت: این نرخ در ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل‌تر بیش از ۱۳۵۶ همت رشد کرده است، همچنین در این سال خالص دارایی خارجی بانک مرکزی، ۹۸ همت رشد داشته است؛ فقط به این علت که بانک مرکزی در آن زمان ارز را از دولت ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کرد و ۴۲۰۰ تومان به واردکننده می‌فروخت که به ازای هر دلار ۱۶ هزار تومان پایه پولی افزایش پیدا کرده است.

حسینی در ادامه از استقلال بانک مرکزی به عنوان پاسخ مناسب برای انجام حکمرانی مناسب یاد کرد و افزود: استقلال بانک مرکزی یکی از الزامات است چرا که در غیراینصورت سرکوب‌گری مالی اتفاق می‌افتد و سیاست گذاری عمومی و سیاست‌های کلان در حوزه تعرفه و نرخ سود باید با حوزه تخصیص بودجه هماهنگ باشد.

حسینی از تثبیت اقتصادی به عنوان هدف مهم بانک مرکزی یاد کرد و گفت: موافق دخالت بانک مرکزی در بازار ارز هستم و تثبیت اقتصادی به عنوان یک هدف میان مدت در اقتصاد ما ضرورت پیدا کرده و باید نوع و شیوه آن در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha