۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
نمایشگاه های تهران به ایران مال می رود|  یارانه ۸۰ یورویی به شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ها
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها:

نمایشگاه های تهران به ایران مال می رود|  یارانه ۸۰ یورویی به شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ها

اعلایی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها از امضای تفاهم نامه برای برگزاری تعدادی از نمایشگاه ها در ایران مال خبر داد و گفت: مقرر شده تا برنامه سه ساله رویدادهای نمایشگاهی کشور تدوین شود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: سیدرضا اعلایی طباطبایی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران امروز (دوشنبه) در نشست روز جهانی نمایشگاه ها با بیان اینکه وارد نیم قرن دوم فعالیت این صنعت شده ایم، تصریح‌کرد: صنعت نمایشگاهی با ظرفیت‌های متعدد به مرحله بلوغ رسیده است.

او با بیان اینکه در این صنعت شاهد حضور مثمرث مر بخش خصوصی هستیم، خاطر نشان‌کرد: این ظرفیت یک فرصت است که می‌ تواند به توسعه صنعت نمایشگاهی کمک کند، البته در نقطه مطلوب قرار نداریم اما می‌توانیم به سرعت به این مرحله برسیم.

اعلایی با اشاره به فعالیت‌ های گسترده نمایشگاه های کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه، تاکید کرد: لازمه توسعه برنامه ریزی و همگرایی است و گردهمایی‌ ها برای تبادل نظر موجب ایجاد ظرفیت می شود.

وی افزود: هم فکری برای عملیاتی کردن برنامه ریزی ها به اقدامات لازم کمک می کند که این روند را می توان در فرآیندهای یکسال گذشته مشاهده کرد.

اعلایی با بیان اینکه تقسیم کار مزیت رقابتی ایجاد می کند، گفت: باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور برای برگزاری رویدادهای داخلی و بین المللی برای توسعه روابط تولیدکنندگان و خریداران استفاده کنیم.

وی با اشاره به نامه دادستانی کل کشور درخصوص محل نمایشگاهی شهر آفتاب، اظهار داشت: پاسخ این نامه روزهای آینده در هفت بند منتشر خواهد شد مبنی بر اینکه با توجه به استفاده از بیت المال برای ایجاد این فضا، آمادگی لازم برای برگزاری رویدادهای مختلف وجود دارد تا اتلافی انجام نشده باشد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پبش نویس تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۳ آماده شده است، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای یک ماه پیش با «ایران مال» امضا شد تا برخی از عناوین نمایشگاهی در این مکان برگزار شود.

اعلایی با تاکید بر اینکه تقویم نمایشگاهی ۱۴۰۳ تا آخر تیر امسال نهایی خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: آمادگی داریم تا تقویم مشترک استان تهران برای برگزاری رویدادها در شهر آفتاب داشته باشیم و پس از آن نیز چهار شهر تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد در مرحله بعدی برنامه ریزی استفاده از ظرفیت ها قرار دارند.

او همچنین گفت: مجری برگزاری نمایشگاه ها در مصلی هم در صورت تمایل می توانند میزبان تعدادی نمایشگاه های تهران باشد.

اعلایی با تاکید بر اینکه برنامه‌ ریزی برای تقویم نمایشگاهی باید با پیش‌بینی سه ساله باشد، بیان‌ داشت: در قدم بعدی به دنبال برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۰۴ هستیم تا گامی برای صدور مجوز عناوین نمایشگاهی تا سه سال آینده باشد.

رشد ۴۰۰ درصدی شرکت کنندگان خارجی ها در نمایشگاه نفت

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره سهم حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران گفت: در طول چند سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار مترمربع نمایشگاه برگزار شده که حدود ۲۴ هزار مترمربع از این متراژ در اختیار نمایندگان خارجی بوده است.

اعلایی از رشد ۴۰۰ درصدی تعداد شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه نفت امسال خبر داد و افزود: تعداد شرکت های خارجی در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده است. ضمن اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو حدود ۱۳۵۰ بازدید کننده خارجی را شاهد بودیم.

مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت های صورت گرفته از شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه های داخلی، ادامه داد: شرکت سهامی نمایشگاه ها به ازای هر مترمربع حدود ۸۰ یورو به نمایندگان خارجی یارانه می دهد.

سهم ایران از صنعت نمایشگاهی جهان چقدر است؟

سپاسدار از فعالین صنعت نمایشگاهی همچنین در این نشست گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان را حدود ۱۹۸ الی ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: سالانه چیزی حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در فضایی به مساحت ۱۳۸ میلیون مترمربع در جهان برگزار می شود و حدود ۳۰۳ میلیون نفر از این نمایشگاه ها بازدید می کنند.

او با بیان اینکه گردش مالی نمایشگاه ها در دنیا حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می شود، ادامه داد: اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده باشد باید سهمی حدود یک درصدی هم از صنعت جهانی نمایشگاه را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که گردش مالی نمایشگاه های ما چیزی حدود ۸ الی ۹ همت برآورد می شود. این آمارها نشان می دهد که ما از ظرفیت های موجود به درستی استفاده نکردیم.

به گزارش بازار و به عبارت بهتر اگر این سخنان را مبنا قرار دهیم در حقیقت این صنعت قابلیت افزایش بیش از 1000 برابری دارد اگر شرایط به گونه ای باشد که از این صنعت در داخل کشور از سوی صاحبان این صنعت و بازدید کنندگان مورد اقبال قرار گیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha