۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت پایانه ریلی اینچه برون
مدیرکل صمت گلستان مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت پایانه ریلی اینچه برون

گرگان- حسن زاده، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت و توسعه پایانه ریلی اینچه برون استفاده شود.

درویشعلی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار بازار از مجاورت قزاقستان با گلستان به عنوان یک فرصت یاد کرد و اظهارکرد: قزاقستان جز کشورهای شاخصcis است ضمن اینکه درآمد سرانه بالایی دارد که همه اینها تجارت با این کشور را مهمتر می کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان وجود شش هزار قزاق در استان را منجر به جذابیت ویژه‌ مردم این کشور برای افزایش تبادلات اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: نزدیکی فرهنگی بین دو کشور، کمک زیادی به توسعه روابط تجاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مراوده تجاری ایران با قزاقستان از طریق گمرک اینچه برون انجام می شود، اظهار کرد: خوشبختانه گلستان رتبه اول صادرات به این کشور را دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان ظرفیت مجاورت گلستان با کشورهای همسایه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود اینکه در حال حاضر گلستان نخستین رتبه صادرات به قزاقستان را دارد اما از تمامی ظرفیت های این منطقه برای رونق تجارت خارجی با آن استفاده نشده است.

او از اتصال راه آهن ایران، ترکمستان و قزاقستان به عنوان بستری برای افزایش روابط تجاری گلستان یاد کرد و افزود: پیش از هرچیز دولت باید هزینه های صادرات حمل بار از طریق ریل را کاهش دهد، زیرا این انگیزه بازرگان را برای استفاده از خطوط ریلی کاهش می دهد.

به گفته حسن زاده، درحال حاضر هزینه صادرات حمل بار برای تجار و بازرگانان در مقابل هزینه های دریایی بسیار بیشتر است از این رو، ارسال بار از طریق خطوط ریلی برای صادرکنندگان جذابیت ندارد.

وی نبود زیرساخت هایی مانند حامل های انرژی، انبارهای ذخیره کالا و تجهیزات تخلیه را از مهمترین کاستی های پایانه ریلی اینچه برون نام برد و اضافه کرد: تمامی این موارد دست به دست هم داده تا صادرات از این طریق کاهش یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان برای ساخت و توسعه این بخش استفاده از بخش خصوصی را مهم دانست و افزود: به نظر می رسد برخی نهادهای متولی در واگذاری اراضی قدری سختگیرانه عمل می کنند از این رو باید فرایند تسهیل شود زیرا تنها سرمایه‌گذاری در این بخش، امکان ساخت و ساز را مهیا می کند.

حسن زاده در توضیح ایجاد رونق اقتصادی بازارچه محلی اینچه برون، گفت: پیش از کرونا این بازارچه از شرایط خوبی برخوردار بود اما پس از انسداد مرز ایران و ترکمنستان در دوران ویروس همه گیر کرونا، متاسفانه این بازارچه کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه پیگیر ایجاد بازارچه رسمی حسنقلی در گمیشان هستیم، افزود: در تفاهم نامه مشترک ایران و ترکمنستان این مساله طرح شده و در کشورمراحل اداری آن انجام شده و درحال حاضر منتظر مصوبه هیات وزیران هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان با تاکید بر اینکه بازارچه مرزی اینچه برون محلی است و قابلیت بازارچه مرزی برخوردار نیست، افزود: بازارچه مرزی به مکانی محصور در نقطه صفر مرزی و مشترک بین دو کشور اطلاق می شود که این تعریف درباره بازارچه اینچه برون صادق نیست.

کد خبر: ۲۲۵٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha