۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
وام بلاعوض نداریم| پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بدون سود به مردم
مدیرعامل صندوق قرض الحسنه ولایت در گفتگو با بازار:

وام بلاعوض نداریم| پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بدون سود به مردم

عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: منابع بلاعوضی که از سوی خیران در قالب قرض ماندگار در اختیار این صندوق قرار می گیرد، بصورت تسهیلات بدون سود به مردم ارایه می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه ۴ دهه از اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور می گذرد اما اغلب بانکها همچنان نسبت به این موضوع کم توجه بوده و خیلی ها با خروج از رسالت کاری خود آنگونه که عملکردشان باید در اقتصاد کشور نقش آفرین شود همچنین به عنوان واسطه گر بین سپرده گذار و تسهیلات گیرنده فعالیت کنند، نیستند زیرا به جای خدمت به مردم و توسعه اقتصادی مسیر سودآوری های کلان را با بنگاهداری، پروژه سازی و... در پیش گرفته اند. رویکردی نامطلوبی که به دلیل صرف منابع بانک در فعالیت های پر سود، متاسفانه تامین نیاز متقاضیان به وام و تسهیلات خرد را به حاشیه برده است.

هم اکنون ۲ بانک رسمی و صندوق های معتبری چون صندوق قرض الحسنه امداد ولایت فعالیتی کاملا قرض الحسنه و اسلامی دارند و در جهت خدمت به مردم و نیازمندان گام بر می دارند اما به گفته کارشناسان همه بانکهای دولتی، تجاری و تخصصی نیز باید چنین مسیری را در پیش گیرند

صندوق و بانکهای قرض الحسنه ای که فقط بدنبال کمک به مردم و اجرای بانکداری اسلامی هستند

هر چند نباید چنین موضوعی را به همه بانک ها تعمیم داد زیرا هم اکنون ۲ بانک رسمی و صندوق های معتبری چون صندوق قرض الحسنه امداد ولایت فعالیتی کاملا قرض الحسنه با عملکردی اسلامی دارند و در جهت خدمت به مردم و نیازمندان گام بر می دارند اما به گفته کارشناسان همه بانکهای دولتی، تجاری و تخصصی نیز باید چنین مسیری را در پیش گیرند. زیرا در قرآن بارها به عمل نیکوی قرض الحسنه سفارش شده است تا گرفتاریهای مردم از این طریق حل شود. همچنین در آیات قرآن کریم به این موضوع نیز اشاره شده که قرض اگر نیکو یعنی بدون طلب سود باشد، بی پاداش نمی ماند، خداوند پاداش این عمل را در دنیا و آخرت، نه یک برابر، بلکه چندین برابر زیادتر می دهد.

نتیجه چنین اقدام شایسته و پر فضیلتی آن است که اخیرا رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از پر برکت بودن انجام فعالیتهای صندوق قرض الحسنه یاد کرد و اظهارداشت: صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیاری در کشور وجود دارند که در زمینه اعطای وام‌های بدون سود فعالیت می‌کنند، صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز یکی از این صندوق‌هاست و در این صندوق به معنای واقعی کلمه برکت قرض الحسنه را به خوبی درک و لمس کرده‌ایم. البته خیران نیز در این راه همراهی لازم را دارند و با اعطای قرض ماندگار به مردم کمک می کنند، کمک هایی که کاملا از طریق صندوق در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

صندوق قرض الحسنه وظیفه پرداخت وام و تسهیلات را به صورت قرض الحسنه بدون سود بر عهده دارد و طبق مقررات این منابع در قالب بلاعوض در اختیار متقاضیان نیازمند قرار نمی گیرد چرا که کسانی که کمک های بلاعوض را به صندوق اهدا می کنند، صندوق نیز همان منابع را در قالب وام و تسهیلات به نیازمندان ارایه می کند

وام بلاعوض نمی دهیم؛ پرداخت تسهیلات فقط در قالب قرض الحسنه

علی عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در پاسخ به اینکه خیران منابع خوبی را در قالب قرض ماندگار و بصورت بلاعوض در اختیار صندوق قرار می دهند این منابع چگونه و با چه شرایطی بدست متقاضیان و نیازمندان به وام می رسد؟ گفت: همانطور که می دانید صندوق قرض الحسنه وظیفه پرداخت وام و تسهیلات را به صورت قرض الحسنه بدون سود بر عهده دارد. و طبق مقررات این منابع در قالب بلاعوض در اختیار متقاضیان نیازمند قرار نمی گیرد چرا که عزیزانی که کمک های بلاعوض را به صندوق اهدا می کنند صندوق نیز همان منابع را تجمیع کرده و در قالب وام و تسهیلات به نیازمندان ارایه می کند تا از محل باز دریافت اقساط آن تسهیلات دهی صندوق به صورت فراگیر به عموم تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه صندوق قرض الحسنه امداد ولایت متعهد است تا منابع بلاعوض خیران عزیز در استانهای مختلفی که این منابع را در اختیار صندوق قرار می دهند تا به دست نیازمندان برسد ما نیز همان منابع را صرف نیاز مردم آن استان می کنیم، افزود: بنابراین پرداخت وامی که از طریق یاری رسانی خیران به صندوق انجام می شود مختص به همان استان است و چه بسا به غیر از منابع بلاعوض خیران، صندوق قرض الحسنه امداد ولایت نیز از منابع خود در قالب تسهیلات دهی مردم را یاری می کند.

سال گذشته کل منابعی که از طریق قرض الحسنه ماندگار یا کمک بلاعوض خیرین در اختیار این صندوق قرار گرفت ۱۸۳ میلیارد تومان بود که تمام این منابع به صورت تسهیلات دهی بدون سود در قالب وام قرض الحسنه به نیازمندان پرداخت شد

اعطای ۱۸۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض خیران برای پرداخت وام به نیازمندان

عاشوری افزود: سال گذشته کل منابعی که از طریق قرض الحسنه ماندگار یا کمک بلاعوض خیرین در اختیار این صندوق قرار گرفت ۱۸۳ میلیارد تومان بود که تمام این منابع به صورت تسهیلات دهی بدون سود در قالب وام قرض الحسنه به نیازمندان پرداخت شد. وی سقف پرداخت وام به نیازمندان کمیته امداد و مردم را ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و اظهارداشت: درخواست سقف تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی داده ایم امید است با همراهی این بانک به نتیجه برسیم تا سقف پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان افزایش یابد.

به گفته مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ۱۶ هزار و ۴۹۲ میلیارد تسهیلات به بیش از ۲ میلیون نفر از زمان تاسیس این صندوق تاکنون پرداخت شده است. این در حالی است که سال گذشته طبق بودجه پیش بینی شده باید حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شد اما بحمد الله میزان پرداخت تسهیلات ۴۶۲۳ میلیارد تومان انجام گرفت که بخشی از آن حاصل جذب منابع جدید خیران است.

این تسهیلات در چهار سرفصل کلی مسکن، اشتغال، فرهنگی و حمایت پرداخت شد. بیشترین سهم تسهیلات را حوزه حمایتی برای پرداخت تسهیلات کارگشایی و ودیعه مسکن داشته است. بخش دوم حوزه اشتغال با حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین حوزه مسکن و فرهنگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اعلام کرد که برنامه ریزی این صندوق برای سال جاری این است که ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات پرداخت کنیم.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه با بیان اینکه مشتریانمان از مرز۸.۵ میلیون نفر هم گذشته‌اند و این نشان می‌دهد که صندوق کار خود را به خوبی انجام می‌دهد گفت: گواه این موضوع تاییدیه دستگاه‌های نظارتی هستند که در این چند ساله توانستیم گزارش مقبولی از مجموعه‌های نظارتی اخذ کنیم و پایان سال گذشته باتوجه به اینکه دستگاه‌های نظارتی بانک مرکزی هم بر عملکرد ما نظارت می‌کنند برای چندمین سال جایزه خوش حسابی را به صندوق تخصیص دادند. وی در توضیح بیشتر درباره قرض ماندگار گفت: کسانی که می‌خواهند به نیازمندان کمک کنند، منابع را به صورت بلاعوض در اختیار صندوق قرار می‌دهند و ما باتوجه به نیت کمک کننده، پرداخت تسهیلات را به نیازمندان انجام می‌دهیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • الف ش IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 5
      سلام .خداقوت.بله درسته ممنون ازشما واقعا کارمن رو راه انداخت و من تونستم یک درامد کوچک داشته باشم.اگرکسی نبینه.،،خدامیبینه کمک های شمارو.دعای خیرمردم بدرقه راهتان تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهدباز