۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
سوگواره‌ای برای کارخانه قند شاهرود | مطالبات و مشکلات روی هم انباشته شد
در گفتگویی مطرح شد؛

سوگواره‌ای برای کارخانه قند شاهرود | مطالبات و مشکلات روی هم انباشته شد

شاهرود- چغندرکاران شهرستان‌های شاهرود و میامی با چالش‌های بزرگی روبرو هستند که یکی از مهمترین آن‌ها عدم پرداخت مطالبات از سوی کارخانه قند شاهرود است.

بازار، گروه استان‌ها: چغندرکاران شاهرود و میامی مشکلات عدیده‌ای دارند کشاورزانی که با دشواری ها و کم آبی ها و گرانی ها محصول خود را می‌کارند و به کارخانه‌هایی مانند کارخانه قند شاهرود می دهند اما برای پول آن باید مدت ها صبر کنند.

کشاورزانی که حتی برای دریافت طلب خود دست به دامان سیاسیونی مانند فرماندار میامی و شاهرود و همچنین استاندار سمنان می‌شوند. موضوعی که سبب شده تا بسیاری شان دیگر از خیر کشت چغندر قند بگذرند.

داستان کارخانه قند شاهرود روایت آشنایی از نابودی صنایع به دست سیاسیون است. کارخانه‌ای که هر روز یک مدیرعامل دارد کارخانه‌ای که نه ثبات مدیریتی دارد و نه یک فرد بومی متخصص در آن زمام امور را به دست می‌گیرد تا شرایط بهتر شود. کارخانه‌ای که روزگاری بخش مهمی از اقتصاد استان سمنان بود امروز به ورطه‌ای افتاده که وضعیت آن اسفناک است.

وضعیت نابسامان است

با همه کتمان‌ها و نگفتن‌ها و پنهان کردن‌ها باید پذیرفت که وضعیت کارخانه قند شاهرود سبب شده تا چغندرکاران امسال دیگر سمت کشت این محصول نروند و کارخانه برای سال آتی به دنبال چغندرکاران کرمانشاهی و لرستانی و ... باشد.

کارخانه قند شاهرود روزگاری در همین چند سال اخیر ۹۰ هزار تن چغندر از کشاورزان خریداری می‌کرد اما امسال بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرارداد تامین چغندر برای این کارخانه حتی به هفت هزار تن هم نمی‌رسد! این مشت نمونه خروار اتفاقاتی است که مدیریت های دولتی در کارخانه‌هایی که مردم یک شهر با خون دل آن را می سازند، تحمیل می‌کنند.

از یک سال و نیم قبل تاکنون پنج مدیرعامل در این کارخانه عوض شده است

در گفتگویی با امیر آرین از کشاورزان قدیمی، موسس شرکت تعاونی کشاورزان و از موسسان خانه کشاورز شاهرود به گفتگو نشستیم. وی از نزدیک پیگیر امور مرتبط با چغندرکاران شهرستان‌های شاهرود و میامی است.

* مهمترین مشکل چغندکاران چیست؟

یکی از مشکلات کشاورزان شاهرود و میامی موضوع کارخانه قند و چغندر است. زمانی که کشاورزان چغندر خود را تحویل کارخانه دادند سکه بهار آزادی ۱۳ میلیون تومان بود امروز ۵۰ میلیون تومان است و ما هنوز بخشی از طلب کشاورزان را شاهد هستیم که باقی مانده و متاسفانه امکان پرداخت هم وجود ندارد.

یک اتفاق بسیار ناخوشایندی در کارخانه قند شاهرود رخ داده و آن اینکه از یک سال و نیم قبل تاکنون پنج مدیرعامل در این کارخانه عوض شده است لذا بی ثباتی مدیریتی از جمله مشکلات مهم کارخانه محسوب می‌شود.

سوگواره‌ای برای کارخانه قند شاهرود | مطالبات و مشکلات روی هم انباشته شد

* مشکل در کجاست؟

انتخاب این افراد بر اساس محفلی و غیرتخصصی بوده است. مدیرعاملی انتخاب نشد که حرفه‌ای در این کار باشد. همه دو ماه الی سه ماه آمدند و حکم مدیرعاملی‌اش صادر نشده، برداشته می‌شد. حتی بعضاً بیان می شود که علت این عزل‌ها تخلفات بوده است! یعنی چطور می‌شود که این همه آدم با هم تخلف کنند یعنی یک انسان سالم برای مدیریت آن پیدا نمی شود؟

کارخانه قند شاهرود مشکلات عدیده دارد که باید برای رفع آن باید از همه مسئولان کمک گرفت. این کارخانه زیرمجموعه پنج هولدینگ است تا برسد به بانک ملی؛ یعنی هیئت مدیره کارخانه قند یا همان شرکت شکر شاهرود امکان انتخاب مدیرعامل ندارد.

* شرایط هیئت مدیره چطور است؟

هیئت مدیره این کارخانه چینشی است چرا که شرکت زیرمجموعه شرکت توسعه صادرات زرین است که خود زیرمجموعه توسعه صنایع بهشهر است این مجموعه خودش زیر مجموعه گروه توسعه ملی است این گروه خودش زیرمجموعه بانک ملی است و الی آخر ... لذا مدیرعاملی که می خواهد برای شرکت شکر شاهرود انتخاب شود باید رضایت کدام یک از این هولدینگ ها را جلب کند؟

بعضاً مدیران در رده صنایع بهشهر و ... مدیران سیاسی و وابستگان رجال هستند. این افراد دور و بر خودشان را نگاه می کنند هر کس که وجود داشته باشد را بر سر کار می گذارند کما اینکه داماد یکی از همین رجال در مجموعه است که در چینش ها نقش دارد.

* برای طلب کشاورزان چه کرده اند؟

جهاد کشاورزی نمی تواند برای طلب ما اقدام کند چرا که او وظیفه دارد تولید و تحویل را مدیریت و راهبری کند تا تحویل به کارخانه؛ بعد از آن دیگر اختیاری ندارد. برای پیگیری مطالبات نه نقشی برای جهاد تعریف شده و نه اختیار و قدرتی دارد. وظیفه جهاد تولید بهترین چغندر تا کارخانه است.

شرکت برای پرداخت طلب کشاورزان نمی تواند وام بگیرد چرا که در یک سال و نیم اخیر مدیرعامل ندارد که بتواند امضا کند

جهاد کشاورزی نهایتاً بتواند بر نحوه تحویل نیز نظارت کند به این صورت که در آزمایشگاه عیار سنجی چغندر که اصل و اساس حساب قیمت است، یک نماینده از جهاد گمارده می شود. که البته همان هم برای کشاورزان غنیمت است و از جهاد تشکر هم می‌کنیم اما بیشتر از آن در دایره اختیارات شان نیست.

* آیا فرماندار می‌تواند کاری کند؟

فرماندار شاهرود نیز نمی‌تواند اقدامی کند چرا که متاسفانه شرکت شکر و مجموعه بالادستی ابتدا می‌گویند که سهام عام هستند چون در بورس عرضه سهام دارند لذا در قالب سهامی عام نمی‌تواند با آن برخورد کرد زیرا سهام دار عمده آن دولت است در واقع نه خصوصی است و نه دولتی است.

در حقیقت این شرکت هر جا که ضرورت باشد برای انتخاب مدیران خود خصوصی می‌شود هر کجا که می خواهد جواب بدهد دولتی می‌شود. مشکلات آنقدر عدیده است که حتی شرکت برای پرداخت طلب کشاورزان نمی تواند وام بگیرد چرا که در یک سال و نیم اخیر مدیرعامل ندارد که بتواند امضا کند! بانک نیز به سرپرست وام نمی دهد.

سوگواره‌ای برای کارخانه قند شاهرود | مطالبات و مشکلات روی هم انباشته شد

* چه باید کرد؟

کاری که استاندار سمنان به خصوص می تواند صورت دهد این است که به کارخانه قند و شکر شاهرود و چغندرکاران کمک کنند. استاندار موجود سمنان، انسان پیگیر است و حداقل در بخش کشاورزی ارتباطات خوبی دارد زیرا خودش کشاورز زاده است البته با نمایندگان کشاورزان هم تعامل خوبی دارد لذا او باید کاری صورت دهد.

خبرنگاران و رسانه‌ها باید اینها را بگویند تا استاندار و مسئولان برای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شکر شاهرود اقدام پیگیرانه ای صورت دهند تا بلکه بتوان گزینه ای بومی و کار درست معرفی و حمایت شود. ما خوشبختانه ناتوان نیستیم و ابزار خوبی داریم. چرا نباید مدیرعامل شکر شاهرود از فرزندان همین شهر و استان باشد که دلبستگی به سایر نقاط و بخش ها نداشته باشد؟ ما نیاز داریم که مدیرعامل دلسوزی وجود داشته باشد.

شرکت مجبور است از غرب کشور چغندر بخرد که هزینه بیشتری دارد

ما در همین کارخانه قند مدیری داشتیم که ۱۰ سال حضور داشت لذا مدیری که مداومت کاری داشته باشد می تواند برنامه های خوبی را پیاده کند می تواند نقاط ضعف و قو ترا بشناسند. در زمان همین مدیرعامل چغندرکاران ۹۰ هزار تن قرار داد داشتند در صورتی که امسال زیر هفت هزار تن قرارداد داشتیم و همین کشاورزان هم برای عدم پرداخت مطالباتشان به دنبال فسخ هستند.

* امروز شاهد هستیم که کشاورزان ناامید شده اند اگر برای سال بعد کشت نکنند کارخانه باید چه کند؟

شرکت مجبور است از غرب کشور چغندر بخرد که هزینه بیشتری دارد. از سوی دیگر این امر قاطعانه می گوییم که با فساد روبرو می شود زیرا در غرب کشور چغندر دلالانه معامله می شود. فردی پیمانکار یا دلال می شود از یک مجموعه کشاورزان چغندر می خرد و سپس با کارخانه های قند معامله می کند.

از سوی دیگر احتمال دخل و تصرف در پولی که از صندوق کارخانه بیرون می آید تا زمانی که به حساب دلال واریز شود، وجود دارد اگر آدم های ناسالمی واسطه باشند که ظاهراً یکی دو نفر نیز در دو سال اخیر به همین دلیل برکنار شدند.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      1 0
      یک منطقه ای نزدیکای شاهرودکشاورزانش تازه کشت چغندرراشروع کرده بودند عیارومرغوبیت محصولاتشان عالی دودهنه عیارهابالای نوزده.ولی کارخانه درپرداخت مطالباتشان کوتاهی کردکلاکشت چغندرراکنارگذاشتند.