۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
احتمال تشدید کمبودهای دارویی؛ فعالان بخش، بودجه ناکافی و نبود ارز نیمایی را دردسرهای تولید می دانند
بازار گزارش می دهد

احتمال تشدید کمبودهای دارویی؛ فعالان بخش، بودجه ناکافی و نبود ارز نیمایی را دردسرهای تولید می دانند

به گفته برخی از کارشناسان کمبودهای دارویی اکنون به بیش از ۱۰۰ قلم رسیده و به نظر می رسد با تاخیر بیشتر در افزایش بودجه دارو، شیب این کمبودها از ماه های آینده تند تر شود.

بازار؛ گروه صنعت: بار دیگر زنگ هشدار کمبودهای دارویی به صدا درآمده است؛ کمبودهایی که اکنون بر اساس گفته های پیشین عبده زاده دبیر سندیکای داروهای انسانی باید به بیمارستان ها و اتاق عمل آن ها رسیده باشد. همان چالشی که پاییز سال گذشته هم در حوزه تامین داروی آنتی بیوتیک دیده شده و برخی از آن به عنوان تجویزهای بی حساب و کتاب پزشک های عمومی یاد کردند و حالا در حال گسترده تر شدن است.

به طوری که مبتنی بر شواهد و اظهارات کارشناسان پیش بینی می شود با پایان ماه جاری، تامین دارو نیز از روال خود خارج شود و مسیر کمبود را با شیب تند تری در پیش گیرد. البته همین الان هم به گفته برخی از کارشناسان کمبودهای دارویی به بیش از ۱۰۰ قلم رسیده است و پیش بینی می شود با اتمام بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی تا شهریورماه پیش رو چالش های این حوزه چند برابر شود.

سایه بودجه ناکافی و نبود ارز نیمایی بر سر صنعت دارو

کسری امین لو داروساز و فعال صنعت دارو در خصوص وضعیت فعلی صنعت دارو و بخش های وابسته به آن از جمله داروخانه ها به بازار گفت: متاسفانه با توجه به اوضاع فعلی و کمبود ارز در شرکت های دارویی هم در حوزه واردات و هم در حوزه تولید با توجه به اینکه وابسته به واردات مواد اولیه هم هستند دچار مشکل شده ایم.

به گفته برخی از کارشناسان کمبودهای دارویی به بیش از ۱۰۰ قلم رسیده است و پیش بینی می شود با اتمام بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی تا شهریورماه پیش رو چالش های این حوزه چند برابر شود

وی افزود: ارز به مقداری که لازم است اختصاص داده نمی شود و با توجه به بودجه ۱.۳ میلیارد دلاری که اختصاص داده شده، به نظر می رسد شرکت ها در سه ماهه اول نتوانند قادر به تولید و واردات باشند. ارزی هم که مبنا قرار داده شده همان ارز نیمایی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی است. با این حال با توجه به اختلافی که در بازار وجود دارد این ارز هم در رنج ۵۱ هزار تومان تامین می شود.

امین لو ادامه داد: سازمان غذا و دارو نیز تا یک حدی می تواند با توجه به بودجه ای که مجلس و دولت تعیین کرده دارو تامین کند و مابقی آن خارج از دست این سازمان است. با این تفاسیر پیش بینی می شود احتمالا آینده خوبی در ۵ و ۶ ماه آینده برای این صنعت نتوان متصور بود. کما اینکه همین الان هم کمبودهای خیلی زیادی داریم.

کمبودهای دارویی از ۱۰۰ قلم فراتر می رود

همانطور که اشاره شد اکنون صحبت از کمبود بیش از ۱۰۰ قلم دارو به میان آمده است که یک سری آن ها داروهای اعصاب و روان هستند که دوباره دچار کمبود شدید شده اند و پیدا نمی شوند.

امین لو در این خصوص بیان داشت: علت همه این کمبودها موضوع ارز و نحوه تخصیص ارز است که آن هم به سازمان برنامه و بودجه، مجلس و وزارت صمت مرتبط است که همگی باید باهم همکاری کنند. بنابراین موضوع تامین ارز مساله ای نیست که فقط در اختیار وزارت بهداشت باشد و بتواند به تنهایی مشکلات را به کناری هدایت کند.

قالیباف رئیس مجلس وعده افزایش بودجه در صورت افزایش چالش های صنعت دارو را داده است

موضوعی که حتی محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران چندی پیش در خصوص آن ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه تمام تلاش‌ ها برای افزایش بودجه دارویار بی نتیجه شد. این در حالی است که واضح است که بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو برای سال جاری به هیچ عنوان کافی نیست.

بودجه ای که کمتر از سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد و حتی به اعتقاد کارشناسان این حوزه، مجلس هم برای افزایش آن کمکی نکرده و تمام تلاش‌ ها در مجلس برای افزایش بودجه دارویار به در بسته خورد.

البته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام داشته که قالیباف رئیس مجلس قول پیگیری در این حوزه را داده و گفته که اگر در اواسط امسال بودجه دارویار کم بیاید، متممی برای بودجه تدوین و این کمبود برطرف می شود. نکته قابل توجه این است که اگر با این شرایط بودجه تجهیزات پزشکی هم به بودجه دارویار اضافه شود مشکل بسیار بیشتر می ‌شود. اگر چه به تازگی ۳.۱ میلیارد دلار ارز به حوزه تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است.

ضرورت بازنگری فوری در بودجه دارو و تجهیزات پزشکی

با این شرایط که نه داروسازان و نه سازمان های بیمه گر از وضعیت بودجه ای که برای دارو از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده رضایت ندارند و آن را ناکافی و شروع کننده کمبودهای دارویی نگران کننده می دانند به نظر می رسد حتی طرح دارویار که قرار بود یاری رسان صنعت دارو و مردم باشد به مسیری هدایت شود که هزینه های درمان برای مردم سنگین تر شود. البته همین الان هم اغلب کسانی که طی ماه های اخیر گذرشان به مراکز درمانی خورده با افزایش هزینه های دارو و عدم پوشش بیمه ای برخی از داروها مواجه شده اند.

طرحی که با اجرای ناقص آن هم بار زیادی بر دوش مردم و هم داروسازان گذاشته است؛ به طور که داروسازان معتقد هستند دولت برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از فشار مضاعف به مردم، فشار ناشی از افزایش هزینه ها را بر دوش داروسازان گذاشته و به اجبار قیمت دارو را پایین تر از هزینه های تولید نگه داشته است.

یک داروساز: رفع همه این ها بستگی به این دارد که دولت بودجه لازم را به سازمان های بیمه، شرکت ها و داروخانه ها اختصاص دهد تا از این بحران خارج شویم

در این خصوص امین لو فعال صنعت دارو در پاسخ به این سوال که اکنون باید چه اقدامی انجام داد تا مردم و داروسازان زیر بار فشار بیشتری قرار نگیرند گفت: متاسفانه با توجه به معوقاتی و تاخیری که بیمه ها در پرداخت دارند و جهشی که در قیمت ها شاهد هستیم، هم داروخانه ها هم شرکت های پخش و داروسازی زیر فشار خیلی شدیدی قرار گرفته اند و نتوانسته اند پول شان را که بخاطر تفاوت ارزی دارو پرداخت کرده بودند را پس بگیرند.

این داروساز افزود: رفع همه این ها بستگی به این دارد که دولت بودجه لازم را به سازمان های بیمه، شرکت ها و داروخانه ها اختصاص دهد تا از این بحران خارج شویم. اما اگر روند به همین شکل ادامه یابد می توان پیش بینی کرد انتهای تابستان پیش رو با کمبودهای خیلی شدیدی رو به رو شویم؛ به طور که حتی داروهای ساده هم در داروخانه پیدا نشود.

بانک ها می توانند ناجی حوزه سلامت شوند

امین لو با هشدار نسبت به افزایش کمبودهایی که از ابتدای تابستان پیش رو آغاز می شود گفت: به زودی شاهد بروز کمبودهای بیمارستانی به خصوص در بین داروهای تزریقی و داروهای ضروری در اتاق عمل خواهیم شد. همچنین آنتی بیوتیک هایی که مربوط به حوزه بیمارستانی است هم کمیاب می شوند. علاوه بر این داروهایی که در سطح داروخانه ها توزیع می شوند نیز دچار کمبود می شوند که اگر اقدامی از سمت دولت صورت نگیرد در چند ماه آینده این شرایط خیلی شدید تر می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از این وضعیت هم حداقل ارزی که برای این حوزه نیاز است ۵.۲ میلیارد دلار است؛ یعنی طبق نظر کارشناسی که دکتر پیکان پور در سازمان غذا و دارو اعلام کرده اند این مقدار ارز نیاز است. اما چیزی که دولت و مجلس اختصاص داده اند ۱.۳ میلیارد دلار است؛ یعنی حدود یک چهارم بودجه لازم اختصاص یافته است.

بانک ها می توانند با عمل به وعده پرداخت ۱۵ همتی قدری از مشکلات زنجیره دارو بکاهند و ناجی سلامت مردم باشند

این داروساز ادامه داد: البته بانک ها هم می توانند در این حوزه اقداماتی انجام دهند و قدری صنعت را از مشکلات بیرون بکشند. برای مثال آن ها می توانند با اهدای تسهیلات به داروخانه ها و شرکت ها شرایط واردات را سرعت ببخشند. بنابراین در شرایطی که قرار بود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک ها به صنعت دارو و مجموعه های وابسته به آن تخصیص داده شود این وعده هم محقق نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چقدر از ۱۵ همت وعده شده تخصیص داده شده است؟ گفت: تا الان فقط نزدیک به ۲.۵ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است. بنابراین از ابتدای امسال تخصیص جدیدی انجام نداده اند و این رقم هم مربوط به سال گذشته بوده است.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha