۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
صنعت مبلمان در رکود؛ واردات مواد اولیه را آزاد کنید| انحصار تولید مواد اولیه در اختیار چند کارخانه!
رئیس اتحادیه مبلمان در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

صنعت مبلمان در رکود؛ واردات مواد اولیه را آزاد کنید| انحصار تولید مواد اولیه در اختیار چند کارخانه!

عباسی، رئیس اتحادیه مبلمان با بیا این که انحصار در تامین و تولید مواد اولیه توسط چند کارخانه موجب کاهش کیفیت مبلمان های داخلی شده گفت: دولت باید واردات مواد اولیه را آزاد کند.

اکبر محمودی؛ بازار: صنعت مبلمان با دارا بودن تعداد زیادی واحد صنفی می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و حتی صادرات و ارزبری برای کشور ایفا کند.

۶۰ هزار واحد صنفی در کشور و ۱۰ هزار واحد صنفی در تهران داریم که گفته می شود ۵ هزار واحد آن دارای پروانه هستند. این آمار نشان می دهد که درصد قابل توجهی از بار ایجاد اشتغال را می توان از صنعت مبلمان درخواست کرد تا به دوش بکشند.

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه مبلمان معتقد است که صنعت مبلمان می تواند ۸ تا ۱۰ درصد برای کشور ایجاد اشتغال کند اما انحصار در تولید و عدم واردات مواد اولیه باعث شده تا صنعت مبلمان دچار رکود شود و تولید کننده ها در حال حاضر تنها با ۴۰ درصد ظرفیت کار کنند.

او می گوید: انحصار تولید پارچه های حلقوی توسط ۴ یا ۵ کارخانه باعث شده تا کیفیت تولید مبلمان به شدت کاهش یابد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با «علیرضا عباسی» رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران را با هم می خوانیم:

* سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری سال رشد تولید، مهار تورم نامگذاری شده است. صنعت مبلمان تا چه حد می تواند کشور را در تحقق این شعار موفق کند؟

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری به نام رشد تولید و مهار تورم نشان می دهد که کشور سالهاست به موضوع رشد تولید اهمیت می دهد. اصرار مقام معظم رهبری نیز به تولید نشان می دهد که تمام امنیت اقتصادی می تواند از مسیر تولید مهیا شود. صنعت مبلمان یکی از صنایع مهم و زود بازده است که طبق اطلاعات و آمار حدود ۸ تا ۱۰ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. تمام کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به صنعت مبلمان نگاه ویژه ای هم به لحاظ صادرات و هم به لحاظ تولید دارند. اما متاسفانه در کشور با توجه به تحریم های ظالمانه و مسائل اقتصادی تا حدودی تاثیرگذار بوده اند. اما موضوع دیگری که صنعت مبلمان با آن مواجه و درگیر است عدم مدیریت مناسب در صنعت مبلمان است.

ستاد رفع موانع تولید از اشخاص برجسته حاکمیت تشکیل شده است. سوال ما این است که این افراد پاسخ دهند که چرا صنعت مبلمان تا این حد به مشکل خورده و در رکود است

* عدم مدیریت صنعت میلمان در کشور را بیشتر توضیح دهید؟

ستاد رفع موانع تولید از اشخاص برجسته حاکمیت تشکیل شده است. سوال ما این است که این افراد پاسخ دهند که چرا صنعت مبلمان تا این حد به مشکل خورده و در رکود است. صنعت مبلمان پروسه تامین، تولید و توزیع دارد. در پروسه تامین مبلمان، تامین کننده مواد اولیه که می تواند تامین کننده پارچه های مبلی، فوم، اسفنج و یراق آلات هستند. در مورد تولیدکنندگان مواد اولیه باید بگویم که یکی از بزرگترین افتخارات کشور این است که ما بزرگترین تولید داخلی را داشته باشیم اما وقتی تولید داخلی کفایت نمی کند باید واردات مواد اولیه آزاد باشد.

متاسفانه تامین کننده های مواد اولیه در حال حاضر و سال های قبل یک وضعیتی را به وجود آورده اند که هم انحصار ایجاد کرده اند و هم واسطه های بین تامین کننده مواد اولیه و تولیدکننده محصول نهایی وجود دارد

* یعنی الان واردات آزاد نیست؟

متاسفانه تامین کننده های مواد اولیه در حال حاضر و سال های قبل یک وضعیتی را به وجود آورده اند که هم انحصار ایجاد کرده اند و هم واسطه های بین تامین کننده مواد اولیه و تولیدکننده محصول نهایی وجود دارد. یک تعدادی از این ها مربوط به کارخانه های تامین کننده مواد اولیه هستند که شرکتهای جانبی دارند و به هر حال اگر کنترلی صورت بگیرد از طریق آن شرکتها مدام نرخ مواد اولیه را افزایش می دهند. یعنی مواد اولیه وقتی به دست تولیدکننده محصول نهایی می رسد با چند برابر قیمت باید آن مواد اولیه را خریداری کند و این باعث می شود که مدام قیمت محصول نهایی افزایش یابد. و قدرت خرید کاهش یابد.

در حال حاضر وضعیتی پیش آمده است که اگر مبل راحتی را که ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ میلیون تومان قابل خریداری بود الان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. حدود ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه این مبل ها را خریداری می کردند اما الان نمی توانند با این قیمت های جدید وارد بازار شوند

* رشد قیمت مبلمان در بازار به همین دلیل است؟

در حال حاضر وضعیتی پیش آمده است که اگر مبل راحتی را که ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ میلیون تومان قابل خریداری بود الان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. حدود ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه این مبل ها را خریداری می کردند اما الان نمی توانند با این قیمت های جدید وارد بازار شوند. تولیدی ها در حال تعطیل شدن هستند.

پارچه های حلقوی که بالای ۶۵ درصد مصرف دارند ۴ تا ۵ کارخانه در کشور داریم که دولت به این کارخانه ها به بهانه حمایت از تولید داخلی به قدری بها به آنها داده است که جلوی واردات پارچه حلقوی را گرفته اند در حالیکه در کشور با کمبود پارچه های حلقوی مواجه هستیم

* در حال حاضر واردات مواد اولیه مبل صورت نمی گیرد؟

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت مبلمان، پارچه های رو مبلی است. دو نوع پارچه مبلی داریم. یک مدل پارچه تار و پودی و یک نوع پارچه های حلقوی است. پارچه های تار و پودی بیش از ۱۰۰ کارخانه در کشور فعال هستند که هم تولید خوبی دارند و هم کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارند و واردات آنها هم آزاد است. اما واردات آن برای وارد کننده صرف نمی کند. بعضا پارچه های تار و پودی صادرات هم می شود. اما این پارچه های حلقوی که بالای ۶۵ درصد مصرف دارند ۴ تا ۵ کارخانه در کشور داریم که دولت به این کارخانه ها به بهانه حمایت از تولید داخلی به قدری بها به آنها داده است که جلوی واردات پارچه حلقوی را گرفته اند در حالیکه در کشور با کمبود پارچه های حلقوی مواجه هستیم. و هنوز از لحاظ استاندارد و کیفیت و تنوع نتوانسته اند، پارچه های حلقوی را مطابق پارچه های خارجی که عمدتا هم چینی هستند برسانند. برای تولید این پارچه انحصار ایجاد کرده اند و هم قیمت را افزایش داده اند و جلوی واردات را نیز گرفته اند. تامین کننده های مواد اولیه دست به دست هم داده اند و قیمت را افزایش می دهند.

صنعت مبلمان در رکود؛ واردات مواد اولیه را آزاد کنید| انحصار تولید مواد اولیه در اختیار چند کارخانه!

* آیا از این موضوع دولت اطلاعی دارد؟

دستگاههای نظارتی متاسفانه بر روی این کارخانه ها نظارت ندارند. و این ها آمده اند با رانت و برنامه هایی که دارند جلوی واردات پارچه های حلقوی را گرفته اند و انحصاری ایجاد کرده اند.

ام دی اف داخلی کیفیت آنچنانی ندارد و برای برخی از اقداماتی که ما باید انجام دهیم این ام دی اف ها کیفیت ندارند. اعلام می شود که با توجه به کمبود چوب در کشور و برداشت درخت از جنگل ها ممنوع است. چه دلیلی دارد که ما ام دی اف یا نئوپان را صادرات کنیم؟

* واردات ام دی اف چطور؟

در مورد ام دی اف هم واردات و هم صادرات داریم. ام دی اف داخلی کیفیت آنچنانی ندارد و برای برخی از اقداماتی که ما باید انجام دهیم این ام دی اف ها کیفیت ندارند. از سوی دیگر اعلام می شود که با توجه به کمبود چوب در کشور و برداشت درخت از جنگل ها ممنوع است. چه دلیلی دارد که ما ام دی اف یا نئوپان را صادرات کنیم؟ واردات هم لازم است که داشته باشیم. به اعتقاد بنده اگر دولت و حاکمیت می خواهد که آن شعار مقام معظم رهبری محقق شود باید تمام امکانات را برای مواد اولیه در نظر بگیرند و مهیا کنند. باید به کارخانه های داخلی تمام امتیازات و یارانه ها را بدهند اما بر روی آنها نظارت داشته باشند و واردات را هم آزاد کنند. در کشور اگر می خواهیم رونق تولید داشته باشیم واردات مواد اولیه آزاد باشد. اگر آزاد نباشد هم انجصار ایجاد می شود و هم آن تولید محصول نهایی به شدت آسیب می بیند و همان می شود که الان صنعت مبلمان با آن درگیر است.

* صنعت مبلمان چقدر از اشتغال کشور را پوشش می دهد؟

صنعت مبلمان ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال کشور را دارد چرا باید تا این حد در رکود باشد.

کارخانه ها و تولید کننده های مبل کشور در حال حاضر با ظرفیت ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند. فروشگاه های بخش توزیع مبلمان هم باید پروسه تولید را انجام دهد. این صنعت با این حجم از اشتغالزایی می تواند برای کشور بسیار مثمر ثمر باشد

* صنعت مبلمان با چند درصد ظرفیت کار می کند؟

کارخانه ها و تولید کننده های مبل کشور در حال حاضر با ظرفیت ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند. فروشگاه های بخش توزیع مبلمان هم باید پروسه تولید را انجام دهد. این صنعت با این حجم از اشتغالزایی می تواند برای کشور بسیار مثمر ثمر باشد. اما سوال این است چرا باید تا این حد در رکود باشیم. کنترل و نظارت در این صنعت بسیار ضعیف است. از کارخانه های تامین کننده مواد اولیه به بهانه حمایت از تولید داخل نباید اینگونه حمایت کنند و مسیر نهایی تولید از بین برود.

اگر واردات مواد اولیه آزاد باشد تولیدکننده و تامین کننده مواد اولیه داخلی انحصار ایجاد نمی کرد قیمت مبلمان تا این حد افزایش نمی یافت

* یعنی اگر واردات مواد اولیه آزاد بود الان شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مبلمان نبودیم؟

قطعا همینطور است. اگر واردات مواد اولیه آزاد باشد تولیدکننده و تامین کننده مواد اولیه داخلی انحصار ایجاد نمی کرد قیمت مبلمان تا این حد افزایش نمی یافت. از سال ۹۲ قیمت فوم و اسفنج چقدر بوده است. این را در نظر بگیرید تورم و افزایش نرخ دلار نسبت به سال ۹۲ قیمت باید به چه شکلی باشد؟ با نوسانات قیمت و تورم مدام خود و قیمت را بالا کشیدند. زیاده خواهی را که تامین کننده های مواد اولیه دارند باعث شده اند که آتشی را روشن کنند که هم خودشان و هم بقیه بسوزند.

کارخانه های تولیدکننده پارچه های حلقوی ۴ کارخانه مهم داریم. از لحاظ تنوع و کیفیت به هیچ وجه مناسب نیستند

* چه تعداد کارخانه تولیدکننده مواد اولیه در کشور داریم؟

کارخانه های بزرگ تقریبا ۴ تا ۵ مورد هستند. کارخانه های تولیدکننده پارچه های حلقوی ۴ کارخانه مهم داریم. از لحاظ تنوع و کیفیت به هیچ وجه مناسب نیستند. با سازمان استاندارد مذاکره کردیم می گویند که استاندارد اختیاری باید برای پارچه بگذارید! باید یک مبل ۵ سال تا ۱۰ سال به راحتی کار کند. مبلمان که یک بار مصرف نیست که هر سال آنرا تغییر دهیم. وقتی پارچه مبلمان استاندارد نداشته باشد و کیفیت نداشته باشد می بینید که مبلمان بعد از مدتی رنگ و حالت خود را از دست داده است. باید مواد اولیه تولید مبل باید آزاد شود تا این مشکل برطرف شود. درخواست ما این است که سازمان امور مالیاتی با تولیدکنندگان مهربانتر باشد. چرا که تولیدکننده ها هم فشار تورم و هم فشار دریافت مالیات را تحمل می کنند.

پیشنهاد ما این است که واردات مبلمان هم آزاد شود. هر چیزی که واردات آن ممنوع شود انحصار ایجاد می شود

* واردات مبلمان چطور؟

واردات مبلمان ممنوع است. پیشنهاد ما این است که واردات مبلمان هم آزاد شود. هر چیزی که واردات آن ممنوع شود انحصار ایجاد می شود. و جلوی پیشرفت و تنوع و کیفیت گرفته می شود. تولید مبلمان رقابتی می شود. مردم باید در انتخاب پارچه و تنوع حق انتخاب داشته باشند.

در مبلمان اداری و صفحه ای حرف اول را می زنیم و حتی از ترکیه هم بهتر هستیم. اما در مبل مدرن تا حدودی نسبت به ترکیه ضعف داریم

* صنعت مبلمان ایران در منطقه چه جایگاهی دارد؟ آیا حرفی برای گفتن دارد؟ به عنوان مثال با ترکیه می توانیم رقابت کنیم؟

۳ نوع مبلمان مدرن داریم. مبلمان کلاسیک و اداری و صفحه ای داریم. در مبلمان اداری و صفحه ای حرف اول را می زنیم و حتی از ترکیه هم بهتر هستیم. اما در مبل مدرن تا حدودی نسبت به ترکیه ضعف داریم.

* ترکیه چه اقدامی انجام داده است که در مبلمان مدرن از ایران پیش افتاده است.

حمایت تولید برای تولیدکننده را به طور جدی دنبال می کند. برای صادرات مبلمان مثل عراق و افغانستان و عمان و ارمنستان به مبلمان ایران احتیاج دارند. اما بازار مبل ایران را چین و ترکیه گرفته اند.

* چطور و چگونه؟

اگر برنامه های تحریم را کنار بگذاریم بالا بودن قیمت تمام شده است. قابل رقابت با آنها نیستیم. یارانه می دهند و از تولید حمایت می کنند. تولیدکننده ها تولید را افزایش نداده اند اما افزایش قیمت مواد اولیه است که قیمت تمام شده را بالا برده است.

* الان در کشور چه تعداد واحد صنفی داریم؟

در حال حاضر ۶۰ هزار واحد صنفی داریم و ۲ هزار واحد صنعتی هم داریم. در تهران ۱۰ هزار واحد صنفی داریم. این تولیدکننده ها اگر قیمت مواد اولیه کاهش یابد تولیدکننده ها به خوبی فعالیت می کنند و تولید رونق می گیرد. اما متاسفانه تولید کننده ها در حال تعطیلی هستند.

در حال حاضر بیشتر بانک ها به ضرر تولید کننده عمل کرده اند. در کجای دنیا بهره بانکی بالا برای تولید می گیرند؟

* ستاد رفع موانع تولید توانست کمکی به بازگشت واحدهای تعطیل شده کند؟

ستاد رفع موانع تولید در سال ۹۶ ایجاد شد. اما به نظر ما که به صنعت مبلمان کمکی نکرده است. متاسفانه در مراجع تصمیم گیری، کارشناسان خبره صنفی نیستند. کسانی برای صنف مبلمان تصمیم می گیرند که تخصص را ندارند. در حال حاضر بیشتر بانک ها به ضرر تولید کننده عمل کرده اند. در کجای دنیا بهره بانکی بالا برای تولید می گیرند؟ همه تولیدی های مبلمان که از بانک وام گرفته اند یا ورشکست شده اند و یا به زندان رفته اند.

* نرخ ارز که افزایش می یابد شاید تولیدکننده ها متضرر شوند اما توزیع کننده ها نه؟

وقتی نرخ ارز افزایش میابد قیمت مواد اولیه نیز افزایش می یابد. هم تورم ایجاد می شود و هم قیمت کالا گران می شود.

* برخی معتقد هستند که اگر تورم نداشتیم فاتحه تولید در کشور خوانده شده بود؟

اگر تورم نداشته باشیم تولیدکننده سود خواهد کرد. قیمت تمام شده کاهش یاید قطعا به نفع تولید خواهد شد. یارانه را اگر به جای اینکه به شهروندان بدهند به تولید می دادند قطعا به نفع تمام مردم بود. تولید رها شده است. اگر می خواهیم کشور وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشد باید به تولید توجه شود و واردات مواد اولیه آزاد شود. اگر واردات مواد اولیه آزاد شود مطمئن باشید قیمت مبلمان ۴۰ درصد افت می کند. مردم حتی توان تعمیر مبلمان را هم ندارند.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha