۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۴
فروش بیش از ۱۷ میلیون یورو محصولات کشاورزی قم در بازارهای جهانی| تخم‌مرغ برند قم است
با وجود کمبود منابع آبی انجام شد؛

فروش بیش از ۱۷ میلیون یورو محصولات کشاورزی قم در بازارهای جهانی| تخم‌مرغ برند قم است

قم- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: هرچند قم استانی کویری و بی آب است اما سال گذشته ۱۷ میلیون یورو از محصولات کشاورزی این استان در بازارهای جهانی به فروش رفته است.

به گزارش خبرنگار بازار، اولویت توسعه استان قم در نگاه مدیران، اسناد بالادستی و همچنین سند آمایش سرزمین بر محور زیارت و گردشگری است اما این استان که در اقلیم خشک و کم آب قرار دارد و کمبود منابع آبی در آن نمایان است در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن دارد.

کشاورزی در استان کویری قم طی سالیان اخیر با ورود دانش روز دنیا دچار تغییر و تحول فراوانی شده و پیشرفت چشمگیری کرده است. بهره‌برداران و کشاورزان این خطه با سخت کوشی و گریز از تنگناها توانسته‌اند امنیت غذایی استان و تا حدودی استان‌های دیگر را تأمین کنند.

کشاورزان قمی درک کرده‌اند که تنها راه برون رفت از بحران کم آبی، اصلاح کشت و روی آوردن به محصولات سازگار با اقلیم قم و تغییر سیستم آبیاری است و طی سال‌های اخیر جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها را پیگیری کرده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در نشست خبری که روز یکشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد از رشد ۷ درصدی تولیدات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمدرضا حاجی‌رضا اظهار کرد: همچنین با توجه به مدیریت بهره‌وری از منابع آبی در حوزه کشاورزی طی سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون یورو از تولیدات کشاورزی قم در بازارهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیایی به فروش رفته است و برای رشد و ارتقای جایگاه بخش‌های مهم کشاورزی این نهاد افق‌های مهمی را ترسیم کرده است.

۱۰ درصد از رشد اقتصادی استان را باید جهاد کشاورزی تأمین کند

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از رشد اقتصادی استان قم را باید جهاد کشاورزی تأمین کند، گفت: اگر سالیانه ۲ هزار میلیارد تومان در جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری شود، ظرفیت برای رشد ۱۰ درصدی استان ایجاد خواهد شد؛ همچنین ۷ درصد از ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: با توجه به این راهبرد که ۱۳۰ میلیون تن نیازمندی‌های محصولات غذایی کشاورزی کشور خواهد بود افق و چشم‌انداز جهاد کشاورزی نگاه عالمانه به بخش کشاورزی و آمایش استان است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۷۳۲ نفر در عرصه کشاورزی قم فعال هستند، افزود: حدود ۴۰ هزار نفر نیز بدنه کارگری کشاورزی استان قم را شامل می‌شوند.

تخم‌مرغ برند استان قم است و در زمینه تولید این محصول حرفی برای گفتن داریم؛ تلاش می کنیم به افزایش ۶ درصدی در تولید برای سال آینده برسیم

به گفته حاجی‌رضا، با توجه به همه محدودیت‌های منابع آبی ارزش تولیدات کشاورزی استان قم در سال گذشته ۲۳۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده است و میزان ۱۷ میلیون یورو از این محصولات به کشورهای خارجی صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توانیم بگوییم که تخم‌مرغ برند استان قم است و در زمینه تولید این محصول حرفی برای گفتن داریم، گفت: ما در تولید تخم‌مرغ در قم جایگاه خوبی داریم و قرار است برای سال آینده میزان تولید را به ۶ درصد افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه بیشترین صادرات استان محصولاتی از قبیل خاویار، پسته و زیتون و همچنین صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای و تخم‌مرغ است، افزود: در عرصه صادرات توجه ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس است و در حال حاضر به دنبال احصا استاندارهای صادرات این کشورها هستیم.

وی با اشاره به شاخص‌های مهم استان قم در حوزه کشاورزی، گفت: قم جایگاه قابل قبولی دارد و تلاش می کنیم در تولید گوشت ۴/۵ درصد و در بخش تولید ماهیان زینتی به ۱۱ درصد رشد برسیم. از سویی برای محصولات باغی ۴ درصد و محصولات خارج فصل رشد ۲۰ درصدی برنامه‌ریزی شده است.

افرایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای

حاجی‌رضا در ادامه با اشاره به جایگاه قم در حوزه گلخانه‌ای، گفت: سطح گلخانه‌های مستقر در استان قم ۶۳ هکتار است که از این میزان حدود ۵۲ هکتار آن زیر کشت قرار دارد و با توجه به عملکرد بالای تولید از سیاست‌های ما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است و در این زمینه کشاورزان زیادی متقاضی این نوع فعالیت هستند.

به گفته وی، ظرفیت اشتغال آفرینی گلخانه‌ها خوب است و به ازای هر یک هکتار گلخانه با توجه به نوع کشت برای ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و در حال پیگیری و بررسی زمینه صادرات این محصولات به کشورهای خارجی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار در ارتباط با وضعیت بازار مرغ و نوسان آن بیان کرد: تنظیم بازار مرغ در سطح ملی رصد می‌شود و قیمت‌ها در شورای تنظیم بازار کشور تصویب می‌شود و تعیین قیمت خارج از مسئولیت ما است. اکنون قیمت مرغ گرم به نرخ ۷۳ هزار تومان و مرغ منجمد ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و در روزهای آتی این نوسان بهبود خواهد یافت و قرار است از ظرفیت مردمی برای رصد و نظارت بر بازار استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha