۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
استقبال اصناف و مشاغل از تسهیلات مالیات مبتنی بر داده

استقبال اصناف و مشاغل از تسهیلات مالیات مبتنی بر داده

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات مقطوع با لحاظ تمام امتیازات، تخفیفات و ترجیحات تبصره ماده ۱۰۰ برای اصناف و مشاغل قطعا به صرفه و عادلانه خواهد بود .

به گزارش بازار، سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه ۳۱ خردادماه، آخرین فرصت استفاده از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ یا تکمیل و ارائه اظهارنامه از سوی صاحبان مشاغل است اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی سال گذشته برای اولین بار فرآیند محاسبه و تعیین مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم را از حالت سنتی به محاسبه سیستمی مبتنی بر داده‌ها برای محاسبه مالیات عادلانه تغییر داد.

موحدی بکنظر گفت: تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم امور مالیاتی برخی از مشاغل و گروه‌هایی که فروش آنها از یک میزان کمتر باشد؛ مثلا برای امسال میزان فروش آنها کمتر از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان باشد را از انجام بخشی از تکالیف مستثنی کرده است و نیازی به نگهداری دفاتر و مدارک و تسلیم اظهارنامه ندارند و می‌توانند صرفاً با چند کلیک با وارد شدن به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای اشخاص حقوقی که فروش آنها بیشتر از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان در کل سال بوده و یا به دلایل مختلف درآمد مالیات مقطوعی که برای آنها در نظر گرفته شده و در سامانه بارگذاری شده را نمی پذیرند یا احساس می کنند که مالیات کمتری را باید پرداخت کند وارد فرایند تشخیص رسیدگی می شوند یا اظهارنامه تسلیم می کنند.

موحدی درباره تغییراتی که در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ ایجاد شده، گفت: سال گذشته اولین سالی بود که ما متکی به اطلاعات حساب های فروشنده و حساب های متصل به دستگاه های کارتخوان، مالیات را محاسبه می‌کردیم اما از آنجایی که بسیاری از افراد صاحبان مشاغل و بازاریان شاید از این روند مطلع نبودند و ممکن بود که در حساب های متصل به دستگاه پوز ارقامی به جز درآمد فروش وارد شود، نیاز بود اصلاحاتی را داشته باشیم برای اینکه در محاسبه مالیات آنها اشتباهی رخ ندهد و لازم بود که سقف‌هایی را در نظر بگیریم و یا کاهش در ضریب فعالیت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم فرایند اجرای قانون را به گونه‌ای پیش ببریم که برای صاحبان مشاغل و اصناف مشکلی ایجاد نشود اما امسال ما داده های بیشتری در اختیار داریم از جمله داده های مختلفی از حساب های بانکی، حساب‌های تجاری و سابقه مالیاتی افراد که پیش از این در اختیار نبود و با استفاده از این داده‌ها و با الگوریتم‌ها و قابلیت شناسایی درآمدهای مشمول مالیات سعی کردیم اجرای سیستمی تبصره ماده ۱۰۰ مالیات مقطوع را داشته باشیم و شرایط را برای محاسبه سیستمی و محاسبه هوشمند مالیات اصناف و مشاغل فراهم و عادلانه تر کردیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با قدردانی از اتاق اصناف به دلیل همکاری با سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: رابطه مثبت و تنگاتنگی بین سازمان و اتاق اصناف برای رسیدن به تفاهمی منطقی در راستای کسب مالیات حقه از مشاغل داشتیم و ۲۰ جلسه در سطوح مختلف با کارشناسان اصناف از سوی سازمان امور مالیاتی برگزار شد و مباحث را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

موحدی با بیان اینکه تبصره ماده ۱۰۰ یک فرصت برای تسهیل فعالیت مشاغل خرد و کوچک است، یادآور شد: ۵۲ درصد مشاغل ما اصلا نباید مالیات پرداخت کنند ، ۸۲ درصد مشاغل مالیات کمتر از ۱۰ میلیون تومان، ۹۰درصد زیر ۲۰ میلیون تومان برای کل سال و تنها ۴ درصد از مشاغل بالای ۳۰ میلیون تومان در سال را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به استقبال اصناف از تبصره ماده ۱۰۰ گفت: موجی از استقبال از این امکان را امسال شاهد بودیم و تاکنون ۱ میلیون و ۵۰ هزار نفر از صاحبان مشاغل فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کرده و فقط ۱۹۶ هزار نفر ارائه اظهار نامه را انتخاب کرده‌اند و منطق حکم می کند به جهت مزایای تبصره ماده ۱۰۰ که سقف‌هایی در نظر گرفتیم و ضریب فعالیت نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد را کاهش دادیم، اصناف متقاضی استفاده از این امکان باشند.

موحدی تسریع در فرآیند مالیات ستانی از سوی سازمان امور مالیاتی و همچنین تسهیل در فرآیند مربوط به مشاغل و اصناف را از مزایای این روش برشمرد و ادامه داد: با این روش با تکیه بر داده‌ها مالیات حقه را محاسبه کردیم و از روش های سنتی علی الراسی که در سال های قبل بود، عبور کردیم و این فرآیند ساده هم می تواند کار سازمان مالیاتی و مودیان را راحت و به عدالت مالیاتی کمک کند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره گلایه مودیان از قطعی سامانه سازمان امور مالیاتی برای تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ اظهار کرد: حجم بسیار زیادی از متقاضیان تقاضای تکمیل فرم تبصره ۱۰۰ را دارند و طبیعی است که سیستم های مبتنی بر فناوری دچار مشکل شود اما این فرصت تا ۳۱ خرداد برای صاحبان مشاغل و اصناف وجود دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی هیچ تصمیمی برای تمدید این زمان ندارد و از همه متقاضیان میخواهیم که هر چه سریعتر نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند. شرایط برای متقاضیان به شکل شبانه روزی در درگاه سازمان امور مالیاتی فراهم است تا تکمیل فرم تبصره ۱۰۰ را داشته باشند و در همان جا سابقه مالیاتی و گردش مالی حساب های تجاری و حساب‌های متصل به پوز را داشته باشند.

موحدی تاکید کرد: مالیات مقطوع با لحاظ تمام امتیازات، تخفیفات و ترجیحات تبصره ماده ۱۰۰ برای اصناف و مشاغل قطعا به صرفه و عادلانه خواهد بود و چه بسا اگر اظهارنامه بدهند مالیات حقه آنها بیشتر هم شود.

وی درباره اشخاص حقوقی که نام آنها در درگاه سازمان امور مالیاتی برای تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ نیست گفت: به این معنا است که هنوز درباره برخی افراد درباره شمول تبصره ماده ۱۰۰ تصمیم گرفته نشده و این اشخاص بدانند که اگر اطلاعات آنها تا ۲۳ خرداد در درگاه سازمان امور مالیاتی بارگذاری نشد باید از طریق اظهارنامه مالیات خود را پرداخت کنند.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      سلام. اتاق اصناف با قدرت تمام برای کنترول بازار وارده عمل شود.
    • بابک IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      8 0
      همش دروغه. ما کاسبا پول اجاره وهزینه ها رو ازکجا بیاریم چند برابر زدین نسبت به پارسال
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      3 0
      اینها کی هستن که استقبال کردن من که میبینم همه ناراضین این حرفها رو از کجا در میارن میگن ِِماده 100 یعنی غارت اصناف کوچک
      • مجید IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
        1 0
        مالیات گرفتن از خرده فروش یعنی خانه نشینی همه کاسبان وختم کلام فلج کردن
    • اباذر IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      همش دروغه هیچ کس راضی نیست
    • محمد IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      همش دروغه ۰‌دروغ کی مالیاتش صفر شده برای سه میلیارد و هفتصد میلیون دستگاه پوز بقالی ۱۶۰ میلیون مالیات تبصره ۱۰۰ با منت زدن
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 0
      من ماده ۱۰۰ پر کردم گردش حسابم ۲/۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰بود مالبات برایم ۳۳۴/۶۰۹/۰۰۰آمده یعنی چی چجوری حساب کردین ایرا نخودرو شرکت نفت هم در یک سال این قیمت نمی آید
    • فقط خدا IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      به خدا قسم دروغه پارسال 10میلیون برام زدن ولی امسال 66میلیون شده سوپرمارکت محلی دارم حتی توان خرید یک کولر برای مغازم هم ندارم و اجاره نشین هستم.مگردآمده یک سوپری چقده مشکل اینجاست اینها کل حساب ها رو کنترل میکنند بحث فقط درآمدنیست .
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      نود درصد کسبه از مالیات محاسبه شده ناراحت هستند خجالت نمی کشید دروغ می گویید