۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
اصلاح بازارها در سایه اخبار مثبت

اصلاح بازارها در سایه اخبار مثبت

بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته همچنان با ثبات و آرامش همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته همچنان با ثبات و آرامش همراه بود و غالب مبادی فروش تغییری در قیمت‌ آهن کیلویی اعمال نکردند اما نیمی از شرکت‌ها با کاهش قیمت نسبی همراه بودند.

قیمت دلار هم روند نسبتا ثابتی داشت و همچنان در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله می‌شد. به این صورت که قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز با کاهش جزئی روی ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
بازار میلگرد در ابتدای هفته روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت روز میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد اما شمار زیادی از مبادی فروش هم کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشتند. کف قیمت پیشنهادی میلگرد روز گذشته عمدتا بین ۲۵۵۰۰ تا ۲۶۲۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی سایزها در کارخانه ذوب آهن اصفهان بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

انواع ورق گرم و سرد نیز به همین منوال بودند به این صورت که قیمت روز ورق آهنی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داشت و سایر مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند. قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی هم بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد. قیمت قوطی در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل زد و سایر پروفیل‌ها هم در غالب مبادی فروش ثبات داشتند اما پروفیل نیکان و جهان پروفیل در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومانی همراه بودند؛ قیمت قوطی آهن ۲ میلیمتر عمدتا ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان گزارش شد. قیمت روز لوله مانیسمان، لوله مبلی، لوله آب و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در بررسی اوضاع بازار در ابتدای هفته باید گفت عقب‌نشینی قیمت دلار، کاهش فشار روانی منفی و اصلاح قیمت‌ها در کلیه بازارهای مالی این روزها مشهود است و این ثبات نوسانات در بازار فولاد بیشتر از سایر بازارهاست.

بر اساس گزارش‌ها از بورس کالای روز شنبه، حدود۲ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۴۹۶ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این میزان ۶۵۸ تن رو تابلو معاملات قرار گرفت. از این میزان ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی روی تابلو معاملات راه یافت که قیمت آن به طور میانگین حدود ۱۳ هزار و ۱۹۶ تومان برآورد شد که گویا نسبت به عرضه پیشین حدود ۳۰۵ تومان افزایش داشته است.

میلگرد تولید شده از این آهن اسفنجی با توجه به اینکه آهن اسفنجی ۶۰ درصد نرخ شمش و میلگرد ۱۱ درصد از قیمت شمش بالاتر است و نیز با احتساب مالیات ارزش افزوده با قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد که حدود ۸۶۵ تومان از نرخ هفته گذشته بالاتر است. بدیهی است افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت محصولات پایین دست زنجیره فولاد اثرگذار بوده و قیمت روز آهن را افزایش خواهد داد.

همچنین ۲۰ هزار تن شمش بلوم عرضه شد که حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا داشت. قیمت شمش القایی هم با احتساب مالیات ارزش افزوده حدود ۲۳ هزار و ۱۵ تومان برآورد شد که در مقایسه با آخرین عرضه ۲۴۵ تومان کاهش قیمت داشت.

امروز نیز حدود ۳۴ هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که ۱۰ هزار تن از آن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت هر کیلو شمش در عرضه امروز حدود ۲۶ هزار و ۸۲۷ تومان در نظر گرفته شده است.

با تمام این اوصاف باید گفت همچنان کلیه بازارها در فاز انتظار به سر می‌برند تا خروجی نهایی مذاکراتی که هر روز اخبار ضدونقیضی از آن شنیده می‌شود، مشخص شود اگرچه اثر مثبت برخی اخبار پیشخور شده و امید چندانی هم برای توافق مذاکرات برجامی نیست.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha