۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
جنگ سرد فناوری میان چین و آمریکا؛ پکن در مسیر خودکفایی تولید تراشه
بازار گزارش می‌دهد؛

جنگ سرد فناوری میان چین و آمریکا؛ پکن در مسیر خودکفایی تولید تراشه

مقررات جدید واشنگتن به منزله اعلام جنگ سرد اقتصادی فناوری در مقیاس کامل بوده و ایالات متحده آمریکا به زور در حال جداسازی کل زنجیره تامین فناوری پیشرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: از سال ۲۰۲۰، شتاب تحریم‌ها در واشنگتن افزایش یافته و نیمه‌رساناها به عرصه رقابت وحشیانه ژئوپلیتیکی تبدیل شده‌اند، زیرا ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند هژمونی فناوری خود را تقویت و رشد چین را کند کند. احتمالاً به این دلیل که بنیانگذار آن «رن ژنگفی»، مهندس سابق ارتش آزادیبخش خلق بود، هوآوی اولین شرکت بزرگ فناوری چینی بود که برای روابط نظامی خود مورد بررسی قرار گرفت.

واشنگتن از مدت ها قبل از همپوشانی بین فناوری نظامی و غیرنظامی در چین محتاط بود: نیمه هادی ها وارد گوشی های هوشمند می شوند اما برای جنگنده های رادارگریز نیز مورد نیاز هستند. تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت رو به رشد فناوری چین از زمان به قدرت رسیدن بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ تشدید شده است.

این تحریم ها شامل ممنوعیت‌های صادراتی جدید با هدف محدود کردن تقریباً همه جنبه‌های توسعه تراشه‌های چین است. این دستورات شرکت‌های آمریکایی را از ارسال درجات خاصی از تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه به هر مشتری مستقر در چین بدون مجوز منع می‌کند و همچنین هر تامین‌کننده را در حمایت از توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی و ابررایانه‌ای پیشرفته چین محدود می‌کند. مقررات جدید همچنین شامل ممنوعیت افراد آمریکایی - از جمله شهروندان و ساکنان دائمی - برای کمک به پیشرفت نیمه هادی های پیشرفته چین است.

«دیلن پاتل» مشاور صنعت تراشه در این ارتباط می گوید: این مقررات به منزله اعلام جنگ سرد اقتصادی فناوری در مقیاس کامل است. ایالات متحده آمریکا به زور در حال جداسازی کل زنجیره تامین فناوری پیشرفته است.

بلافاصله پس از اجرایی شدن قوانین جدید ایالات متحده آمریکا در اوایل اکتبر، اکثر تامین کنندگان مهم ایالات متحده به سرعت صدها نفر از پرسنل پشتیبانی را از جمع تولیدکنندگان برتر تراشه چین خارج کردند

بلافاصله پس از اجرایی شدن قوانین جدید ایالات متحده آمریکا در اوایل اکتبر، اکثر تامین کنندگان مهم ایالات متحده به سرعت صدها نفر از پرسنل پشتیبانی را از جمع تولیدکنندگان برتر تراشه چین خارج کردند. سازندگان تجهیزات آمریکایی همچنین از کارکنان خود خواسته اند تا کارخانه های پیشرفته متعلق به Semiconductor Manufacturing International، بزرگترین سازنده تراشه های قراردادی چین که به بسیاری از توسعه دهندگان تراشه های داخلی و بین المللی خدمات می دهد را ترک کنند.این تحریم ها مانند یک جنگ واقعی است، اما هیچ گلوله و موشکی در آسمان پرواز نمی کند. از نظر واشنگتن از آنجایی که هدف قرار دادن ارتش چین غیرممکن است، تنها گزینه دیگر هدف قرار دادن تمام چین است.

«جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر در مصاحبه ای گفت: واشنگتن به دنبال گسترش جنگ تجاری با فناوری پیشرفته است: این کشور در حال مذاکره با متحدان کلیدی هلند و ژاپن است و امیدوار است آنها را برای اعمال تحریم های مشابه تشویق کند.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا ممکن است در انجام کاری که پکن مدت‌ها در تلاش برای به انجام رساندن آن بوده موفق شود: راه اندازی صنعت نیمه هادی خود

باید گفت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا ممکن است در انجام کاری که پکن مدت‌ها در تلاش برای به انجام رساندن آن بوده موفق شود: راه اندازی صنعت نیمه هادی خود. علیرغم صرف حداقل ۱.۲ تریلیون یوان از پول دولتی و خصوصی برای نیمه هادی های داخلی از سال ۲۰۱۴ و صدور حکمی مبنی بر اینکه بسیاری از شرکت های دولتی باید کالای چینی بخرند، پکن تا قبل از سال ۲۰۲۰ پیشرفت کمی در جهت خودکفایی در تراشه ها داشته است و چیزی که وجود نداشت تقاضا بود. هیچ کس نمی خواست تراشه های چینی بخرد - حتی شرکت های چینی ترجیح می دادند از تامین کنندگان خارجی خریداری کنند. اکنون، به لطف تحریم‌های ایالات متحده، این موضوع تغییر کرده است و شرکت‌های چینی به برنامه داخلی نیاز دارند.

نتیجه این روند رونق صنعت تراشه چین است. شرکت‌های تراشه‌های چینی در سال ۲۰۱۸، قبل از داغ شدن جنگ فناوری ایالات متحده و چین، کمتر از ۱۵ درصد از تقاضای بازار محلی را برآورده کردند، اما طبق برآورد International Business Strategies، این سهم تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۴ درصد از بازار محلی افزایش یافت.

این رشد چشمگیر با اخطارهای دیگری همراه است. بسیاری از تراشه‌هایی که این ۲۴ درصد سهم را تشکیل می‌دهند، اگرچه توسط شرکت‌های چینی طراحی شده‌اند، اما در واقع توسط تراشه‌سازان قراردادی خارج از کشور در تایوان، کره جنوبی و جاهای دیگر تولید شده‌اند. داده های IC Insights نشان می دهد تراشه های ساخته شده توسط شرکت های چینی در چین تنها ۶.۶ درصد از کل بازار داخلی را در سال ۲۰۲۱ تشکیل می دادند.

در حوزه‌های پیشرفته مانند واحدهای پردازش مرکزی، واحدهای پردازش گرافیکی و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی برای سرورها، رایانه‌ها و گوشی‌های پریمیوم، چین هنوز با خودکفایی فاصله دارد. این کشور هنوز به شدت به رهبران بازار ایالات متحده مانند دستگاه‌های میکرو پیشرفته و انویدیا وابسته است که اکنون نمی‌توانند پیشرفته‌ترین تراشه‌های خود را به چین بفروشند.

علاوه بر خود تراشه‌ها، بخش تجهیزات تراشه‌های بومی چین که مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود - شرکت‌هایی که ماشین‌های مورد نیاز برای ساخت تراشه‌ها را در داخل می‌سازند - شاهد افزایش تقاضای محلی بوده‌اند.

مجموع درآمد پنج سازنده برتر تجهیزات چینی فهرست شده - Naura، AMEC، ACM Research، Hwating و Piotech - از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ با ۱۲۱ درصد افزایش به بیش از ۱۵.۹ میلیارد یوان رسید. این نرخ رشد سریع‌تری نسبت به صنایع همتای آن در خارج از کشور است.

باید گفت نبرد فناوری در تراشه ها در سطح میکروسکوپی در حال گسترش است: نیمه هادی های منطقی با نانومتر (یک میلیاردم متر یا میزان رشد ناخن انسان در هر ثانیه) رتبه بندی می شوند که فضای بین ترانزیستورها را روی سطح تراشه اندازه گیری می کند. هرچه اندازه نانومتری تراشه کوچکتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری را می توان در همان فضا فشرده کرد و عملکرد محاسباتی و بهره وری انرژی را بهبود بخشید.

تحریم‌های ایالات متحده که در ماه اکتبر اعمال شد، شرکت‌های چینی را از خرید تراشه‌ها یا تجهیزاتی که قادر به ساخت تراشه‌های منطقی هستند که در آنها ترانزیستورها ۱۴ نانومتر یا کمتر از هم فاصله دارند، منع کرد

تحریم‌های ایالات متحده که در ماه اکتبر اعمال شد، شرکت‌های چینی را از خرید تراشه‌ها یا تجهیزاتی که قادر به ساخت تراشه‌های منطقی هستند که در آنها ترانزیستورها ۱۴ نانومتر یا کمتر از هم فاصله دارند، منع کرد. ساخت چنین تراشه هایی فقط با استفاده از تجهیزات خارجی امکان پذیر است و عمدتاً برای ساخت پردازنده های پیشرفته یا تراشه های هوش مصنوعی استفاده می شود.

حتی اگر فناوری چینی ها به روز بود، سازندگان تجهیزات محلی چین هنوز برای جایگزینی هر یک از بازیگران برجسته آمریکایی بسیار کوچک هستند. برنشتاین تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۱، سهم چین از تولید تراشه جهانی حدود ۲ درصد بود، در حالی که تجهیزات تراشه‌های چینی حداکثر تا سال ۲۰۲۱ می‌توانست ۱۲ درصد نیازهای محلی را برآورده کند. ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد از بازار جهانی را در فرآیندهای تولید تراشه‌های چندگانه از اچینگ، رسوب الکتروشیمیایی و پراکندگی تا کاشت‌کننده‌های با جریان بالا کنترل می‌کند - که همگی کلیدهایی برای تولید روان تراشه هستند.

مارک لی، تحلیلگر باسابقه نیمه هادی در Bernstein Research می گوید: رشد بخش تجهیزات تراشه سازی چین در سه سال گذشته چشمگیر بوده با این حال، هنوز با خودکفایی فاصله زیادی دارد. چین بعید است که بتواند خط تولید کاملی بسازد که بدون کمک تامین کنندگان خارجی به راحتی کار کند.

بر اساس مشاوره فناوری International Business Strategies، اگر محدودیت های ایالات متحده آمریکا علیه شرکت های چینی باقی بماند، سازندگان داخلی چینی تنها قادر خواهند بود تا سال ۲۰۳۰ تراشه هایی به ارزش ۲۴۵ میلیارد دلار یا ۳۳ درصد از کل تقاضای داخلی را به جای پیش بینی قبلی ۳۹۴ میلیارد دلار یا ۵۲ درصد عرضه کنند.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha