۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
تحریم های واشنگتن نتوانست هوآوی را از پا درآورد؛ راهکاری بومی برای تأمین تراشه
نیکی آسیا بررسی کرد

تحریم های واشنگتن نتوانست هوآوی را از پا درآورد؛ راهکاری بومی برای تأمین تراشه

هوآوی که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا با شکست مواجه شده بود، پیشتاز ساخت مخفیانه زنجیره تامین نیمه‌رسانای داخلی است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیکی آسیا اخیرا مقاله ای با قلم «چنگ تینگ-فانگ» و «شونسوکه تابتا» در مورد رقابت صنعت تراشه چین با فناوری ایالات متحده آمریکا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در شهر بندری کوانژو در جنوب شرقی چین، کارخانه تقریباً متروکه‌ای که چهار سال پیش توسط تحریم‌های آمریکا آسیب دیده بود، به طور محتاطانه به حیات خود بازگشت.

شرکت مدارات مجتمع فوجیان جین‌هوا که به اختصار (JHICC)نامیده می شود، سازنده تراشه‌های حافظه پس از اینکه ایالات متحده آن را به سرقت اسرار تجاری در اواخر سال ۲۰۱۸ متهم کرد، مجبور شد فعالیت خود را متوقف کند.

این شرکت با ساختمان‌های شیشه‌ای شیک، دوباره باشکوه به نظر می‌رسد - درختان آن هرس شده و از زمان بازگشایی دوباره چمن‌زنی شده است. در اوایل سال جاری، اتوبوس‌هایی از مهندسان و کارکنان تدارکات و مالی برای کمک به شرکت برای شروع مجدد تولید وارد این شرکت شدند.

هوآوی که قادر به خرید تراشه های کامپیوتری در خارج از کشور بدون مجوز ایالات متحده آمریکا نیست، مجبور شده است بیشتر به تامین کنندگان داخلی وابسته باشد و حتی خود به تولید تراشه بپردازد

شرکت هوآوی که منابع تراشه هایش به مدت دو سال فلج شده است، قربانی تحریم های ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ است. هوآوی که قادر به خرید تراشه های کامپیوتری در خارج از کشور بدون مجوز ایالات متحده آمریکا نیست، مجبور شده است بیشتر به تامین کنندگان داخلی وابسته باشد و حتی خود به تولید تراشه بپردازد. اینجاست که JHICC وارد می شود – این شرکت بخشی از زنجیره تامین تولید جدیدی است که هواوی به طور مخفیانه در سرتاسر چین، از پکن تا پایگاه اصلی خود در شنژن، می سازد. این سازنده تراشه اخیرا به چندین تامین کننده گفته است که می خواهد ظرفیت تولید خود را در دو سال دو برابر کند.

در همین حال، درست روبروی کارخانه JHICC، Quliang Electronics ارائه دهنده خدمات بسته بندی تراشه، در حال ساخت دومین مرکز تولید در سایتی به اندازه ۲۰ زمین فوتبال است. یکی از کارمندان این شرکت به نیکی آسیا گفت: «بیشتر تولید ما برای هواوی است. ما در حال حاضر حدود ۲۷۰۰ نفر نیروی کار داریم و اکنون در حال ساخت فاز دوم این کارخانه هستیم».

زنجیره تامین مخفیانه مونتاژ شده هوآوی نسبت به زمان قبل از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسیار کوچکتر است. قبل از سال ۲۰۲۰، این شرکت مستقر در شنژن با غول های جهانی مانند اپل و سامسونگ الکترونیکس رقابت رو در رو داشت و آخرین نیمه هادی ها را از تامین کنندگان برتر جهانی مانند شرکت تولید نیمه هادی تایوان و سونی ژاپن برای استفاده در لوازم الکترونیکی خود خریداری یا تهیه کرد.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، محموله‌های گوشی‌های هوشمند هوآوی در سال ۲۰۱۹ از اپل پیشی گرفت و در رتبه دوم جهانی قرار گرفت. هوآوی به لطف تسلطش بر بازار وسیع چین، همچنان برترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان است

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، محموله‌های گوشی‌های هوشمند هوآوی در سال ۲۰۱۹ از اپل پیشی گرفت و در رتبه دوم جهانی قرار گرفت. هوآوی به لطف تسلطش بر بازار وسیع چین، همچنان برترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان است. بر اساس گزارش گارتنر، واحد طراحی تراشه آن، HiSiliconTechnology، درآمدی معادل ۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ داشت که تقریباً به اندازه واحد طراحی اپل است. این شرکت اولین تراشه یکپارچه جی۵ جهان را در سال ۲۰۱۹ و پردازنده های تلفن همراه با قابلیت هوش مصنوعی را در سال ۲۰۱۷ ساخت که اولین بار در جهان بود.

با این حال با رشد هوآوی، واشنگتن به طور فزاینده ای در مورد ارتباط ادعایی این شرکت با ارتش چین نگران شد، چیزی که این شرکت مدت هاست آن را رد کرده است. تحریم های اعلام شده در سال ۲۰۲۰، تامین کنندگان خارجی را از ساخت قطعات برای هواوی در صورتی که تولید شامل استفاده از فناوری آمریکایی باشد، مسدود کرد.

هواوی تحت مجوز ایالات متحده آمریکا مجاز به خرید نیمه هادی ها از فروشندگان جهانی مانند کوالکام است. اما طراحی و تولید نیمه هادی ها در خارج از کشور، که زمانی منبع اصلی رقابت هواوی بود، با تحریم ها خنثی شده است.

داده‌های IDC نشان می‌دهد که علیرغم انباشت قطعات قبل از اعمال محدودیت‌ها، درآمد هواوی در سال ۲۰۲۱ با ۲۸.۶ درصد کاهش به ۶۳۶.۸ میلیارد یوان (۹۹.۸۸ میلیارد دلار) رسید و تجارت گوشی‌های هوشمند آن از رتبه دوم در جهان به رتبه ۱۰ سقوط کرد.

اما این شرکت انعطاف‌پذیری خود را نشان داده و بسیاری از کارشناسان صنعت را که پیش‌بینی می‌کردند تحریم‌های ایالات متحده هواوی را نابود خواهد کرد، گیج کرده است. یکی از مدیران که شرکتش با هواوی تجارت می کند به نیکی گفت: «اگر سرکوب ایالات متحده آمریکا مانند بمباران با پیشرفته ترین جت های جنگنده است، تلاش های متقابل هوآوی قطعاً مانند کمپین های چریکی است.»

JHICC و Quliang تنها دو نمونه از جاه طلبی های زنجیره تامین داخلی هوآوی هستند. با کمک دولت‌های محلی در سراسر چین، هواوی و شرکای آن در حال کار بر روی یک شبکه تولید و مونتاژ تراشه جدید در پکن، ووهان، چینگ‌دائو و پایگاه اصلی هوآوی در شنژن هستند، با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد یوان (۵۵.۸ میلیارد دلار). هدف ساده است: جایگزینی تولیدکنندگان و تامین کنندگان خارجی و بازگرداندن تراشه های کلیدی هوآوی برای ایستگاه های پایه مخابراتی، دوربین های نظارتی و گوشی های هوشمند -- و سرمایه گذاری در تجارت تراشه های خودرو.

در همین حال، کمپین چریکی هوآوی توسط صنعت نیمه هادی چین که خود را در همان قایق هواوی می بیند، مشتاقانه مورد استقبال قرار می گیرد. پس از دور جدیدی از تحریم‌های بی‌سابقه ایالات متحده در ماه اکتبر، بسیاری از صنعت تراشه‌های چین با همان انتخابی روبرو هستند که همتای مستقر در شنژن دو سال پیش انجام داد: نوآوری و بومی‌سازی یا خاموشی.

باید گفت بخش فناوری چین تنها بخشی نیست که از تحریم ها رنج می برد. برترین سازندگان تجهیزات تراشه آمریکایی جای پای خود را در چین، بزرگترین بازار صادراتی خود، از دست داده اند.

چین حدود ۳۰ درصد از کل درآمد ۵۲.۲ میلیارد دلاری سه بازیگر برتر آمریکا در سال مالی ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. کنترل های صادراتی ایالات متحده باعث آسیب جانبی به شرکت های آمریکایی و همچنین شرکت هایی از کره جنوبی، ژاپن، اروپا و تایوان می شود. این امر دیپلماسی فنی آمریکا را آزمایش خواهد کرد، زیرا واشنگتن باید دیگران را متقاعد کند که با سیاست های تکنو ملی گرایانه خود همراهی کنند.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha