۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری

سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری

با توجه به محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، سفرهای نوروزی در ایران لغو شد و بهترین فصل گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، چند ماهی است که ویروس کرونا در کوچه پس کوچه ها، خیابان‌ها و شهرها جولان می‌دهد و همه مکانها، مدارس، دانشگاه‌ها و مغازه‌ها را تعطیل و خسارت‌های زیادی به همه بخش‌های اقتصادی کشور وارد کرده است. در این بین صنعت گردشگری هم از بخش‌های اقتصادی است که آسیب‌های این ویروس منحوس بی نصیب نمانده است.

با توجه به محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، سفرهای نوروزی در ایران لغو شد و بهترین فصل گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داد. سایه شوم ویروس کرونا، استان‌هایی که هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می‌کردند را خالی از گردشگران داخلی و خارجی کرد.

کرونا و خیابان‌های خالی از توریست
آخرین ماه بهار است و سری به خیابان‌های شهر جهانی یزد زدم، اما خبری از مسافران نبود و چند مغازه‌ای باز شده بود، اما همه چیز سوت و کور بود آثار باستانی در تنهایی و سکوت به سر می‌بردند.

شهر یزد صدها اثر تاریخی را درخود جا داده است و هر سال گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه‌های گردشگری به شهر جهانی یزد سفر می‌کنند. استان یزد شش هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۷۲۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

شیوع ویروس کرونا اماکن تاریخی هزار ساله را برای اولین بار تعطیل کرد و بسته شدن آن‌ها زنجیره گردشگری در استان یزد را قطع کرد.

مسئول موزه‌های استان یزد می‌گوید: خسارت وارده بر ۳۰ موزه و ۲۰ مکان فرهنگی و تاریخی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

الوندیان ادامه داد: تاثیر سوء مواد بهداشتی بر روی اشیاء و بنای تاریخی موزه‌ها دلیل محدودیت‌ها برای بسته شدن موزه‌ها است.

نبودن گردشگران داخلی و خارجی در شهر جهانی یزد ضربه سنگینی به صنعت گردشگری زد. اکنون کسب و کارهای گردشگری مانده اند و هتل‌های خالی، پروازهای لغو شده، مکان‌های گردشگری و موزه‌های بسته که صنعت گردشگری را در یزد از نفس انداخته است. بسیاری از مشاغل پیک کاری خود را از دست دادند و متضرر شدند.

روزهای تلخ برای هتل داران
به چند هتل معروف شهر یزد سری زدم تا ببینم این روزها اوضاع و احوالشان چطور است.

دهقان مدیر یکی از هتل‌های یزد می‌گوید: دو مسافر در هتل پذیرش کرده ایم و این مسافران هم به دلیل ماموریت کاری به یزد سفر کردند.

 کارمند یکی از هتل‌های یزد می‌گوید: هشت سال در هتل کار می‌کنم الان شرایط خوبی نداریم و از بیمه بیکاری هم خبری نیست و سه ماه هم مبلغی دریافت نکرده ایم.

فخرالدین مدیر یکی از هتل‌های سنتی هم می‌گوید: با کنسل شدن تمام رزروهای تورهای ایرانی و خارجی، ۵۰ نفر از کارمندان هتل بیکار شدند.

ابراهیم زاده از دیگر هتل داران یزدی هم می‌گوید: برای نجات از این وضعیت در خواست ما حمایت کردن دولت در زمینه بخشودگی دیون پرداختی به دولت و به بانک‌ها با تنفس یک ساله یا دو ساله است.

اکبر پور رئیس انجمن بوم گردی هم می‌گوید: با از دست دادن مسافران عید نوروز و اردیبهشت ماه منابع را از دست دادیم و مقروض شدیم.

بیشترین خسارات را هتل‌ها و هتل داران متحمل شدند. در مدت سه ماه ۳۰۰ هتل و خانه بوم گردی در استان یزد تعطیل و ۱۵۹ میلیارد تومان خسارت برای آن‌ها برآورد شده است.

رکود بی سابقه بر تار و پود صنایع دستی
اما این تمام ماجرا نیست مشاغلی، چون صنایع دستی که فروش خود را از رونق گردشگری داشتند با رکود بازار روبرو شدند. وقتی از کنار مغازه‌های فروش صنایع می‌گذریم چهره‌های نگران فروشندگان را می‌ببینیم که تنها امیدشان فروش محصول است.

پیرمرد سفال فروش سری به ناراحتی تکان می‌دهد و با صدایی نگران می‌گوید: نسبت به سال گذشته، ۹۹ درصد زمین خوردیم. اجاره سنگین است شاید مغازه را ببندیم، چون مشتری نیست.

مرد جوان فروشنده گلیم هم می‌گوید: تولیداتی را برای عید خریده بودیم عید هم خبری نبود و اگر اینطور باشد بازار را باید ببندیم و تولید کننده هم متضرر می‌شود.

پیرمرد مسگر می‌گوید: شش نفر بیمه کرده بودم که مجبور شدم در این اوضاع به جز یک نفر بقیه را بیرون کنم و انبوهی از بدهکاری دارم.

خانم میانسال هنرمند سراجی با صدای لرزان می‌گوید: تمام سرمایه را برای سفارشات عید گذاشتیم که کرونا باعث شد نقدینگی مان از دست برود.

تعطیلی سه ماهه کارگاه‌های صنایع دستی، انبوهی از تولیدات صنایع دستی و بیکاری هنرمندان و فروشندگان صنایع دستی از جمله مشکلاتی است که دامنگیر صنایع دستی استان یزد شده است.

بهاری که خزان شد
هر ساله در فصل بهار، شهر جهانی یزد پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی بود، اما امسال نه تنها سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی هم لغو شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: وضعیت گردشگری استان رو به افول رفته است بگونه‌ای که در بهار سال ۱۳۹۸ شهر جهانی یزد میزبان بیش از ۲ میلیون گردشگر داخلی و ۴۶ هزار گردشگر خارجی بود، اما در بهار امسال با توجه به محدودیت‌های سفر شهر جهانی یزد، فقط میزبان بیش از ۲۰۰ گردشگر داخلی و ۱۱ گردشگر خارجی بوده ایم.

سید مصطفی فاطمی با اشاره به اینکه شاغلان مستقیم در بخش گردشگری و صنایع دستی یزد حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر است ادامه می‌دهد: میزان خسارات وارده به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

بیکاری نیروی انسانی در صنعت گردشکری
راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران فرهنگی کشور تلقی و توانمندی این افراد باعث رونق گردشگری در کشور می‌شود، اما ویروس کرونا ۶۵۰ راهنمای گردشگری در استان یزد را بیکار کرده و حالا آن‌ها با مشکلات جدی معیشتی روبرو هستند.

جلال الدینی اردکانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان یزد می‌گوید: با شیوع کرونا نزدیک به ۶۵۰ راهنمای گردشگری در یزد شغل خود را از دست داده اند و بیمه هم ندارند و امکان دارد این وضعیت تا سال آینده هم ادامه داشته باشد.

لغو پروازها و سفرها ضرر و زیان‌های زیادی به آژانس‌های مسافرتی وارد کرد. ۵۰۰ کارمند در ۱۰۳ دفتر خدمات مسافرتی استان یزد مشغول به کار بودند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی یزد می‌گوید: در مدت سه ماه حدود نه میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
رجایی فر با اشاره به روند نزولی درآمد ناشی از کرونا و روند صعودی هزینه‌ها ادامه می‌دهد: هزینه‌های حامل‌های انرژی، بیمه و حقوق کارمندان و اجاره‌ها این‌ها افزایش پیدا کرده است.

رونق گردشگری با تمهیدات مسئولان
گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی است که بیشترین آسیب را از این ویروس کرونا دیده است. سازمان گردشگری برای دمیدن روحی دوباره بر پیکر بی جان صنعت گردشگری و صنایع دستی راهکارهای اندیشیده است.

مدیر کل میراث برای جبران خسارت‌ها می‌گوید: افزایش تعطیلی، بسترخوب و فرصت سفر برای عموم مردم، استمهال وام‌های بانکی، تقسیط‌های وام، تقسیط بدهی‌های آب و برق و مالیات و استفاده از بیمه بیکاری پیشنهاداتی که به دولت داده شده است.

فاطمی با اشاره به تسهیلاتی که به افراد آسیب دیده اختصاص یافته، می‌افزاید: وام ۱۶ میلیونی به ازای هر شغل اختصاص می‌یابد و نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد با باز پرداخت دو ساله است.

معاون صنایع دستی استان یزد هم می‌گوید: بیش از سه هزار و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی داریم و هم اکنون این هنرمندان دارای ضررهای زیادی هستند.

دهقان ادامه می‌دهد: راه اندازی سامانه‌ای برای فروش تولیدات صنایع دستی به ادارات و سازمان‌ها در قالب هدیه به کارمندان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی توسط خیرین به هنرمندان متضرر از کرونا و برگزاری نمایشگاه‌های ملی و استانی در فضای مجازی از جمله اقداماتی برای جبران خسارات وارده بر هنرمندان صنایع دستی است.

استاندار یزد می‌گوید: تا زمانی که هتل‌ها به رونق لازم نرسیدندمهمانسراها در استان تعطیل است.

البته مسلم است که دیر یا زود این ویروس از سراسر جهان رخت بر می‌بندد و دوباره مرزها گشوده می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و ... فعالیت خود را از سر گرفته و مردم مجددا اقدام به سفر و گردشگری خواهند کرد و شهر جهانی یزد مملو از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود، اما تا آن زمان صنعت گردشگری با توجه به خسارت‌های وارده، نیازمند حمایت‌های گسترده و مداوم دولت است.

کد خبر: ۲۲٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha