۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!
«بازار» گزارش می دهد

ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!

واکنش منفی شرکتهای هوایی به قیمت های مصوب سازمان هواپیمایی نشان می دهد که دعوای شرکتهای هواپیمایی بر سر پایین بودن قیمت بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت بلیت هواپیما در ۲۸ اردیبهشت ماه گذشته اگر چه رضایت مسافران و متقاضیان را در میزان آن در پی داشت اما نارضایتی ایرلاین ها نسبت به این رشد را بیشتر و بیشتر نمود داد. چرا که با گذشت بیش از سه هفته از ابلاغیه سازمان هواپیمایی همچنان ایرلاین ها از نرخ های مصوب تبعیت نمی کنند.

شورای عالی هواپیمایی نظر نهایی خود را در ۲۸ اردیبهشت ماه گذشته در خصوص میزان رشد قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار ارائه و مشخص شد، بهای بلیت هواپیما ۲۹ درصد می تواند افزایش یابد اما با گذشت زمان می بینیم که نظر نهایی ستاد تنظیم بازار نتوانسته موجبات رضایت ایرلاین ها را فراهم کند

شورای عالی هواپیمایی نظر نهایی خود را در ۲۸ اردیبهشت ماه گذشته در خصوص میزان رشد قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار ارائه و مشخص شد، بهای بلیت هواپیما ۲۹ درصد می تواند افزایش یابد اما با گذشت زمان می بینیم که نظر نهایی ستاد تنظیم بازار نتوانسته موجبات رضایت ایرلاین ها را فراهم کند. به هر صورت شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که این نظر نهایی هم با تاخیر و هم به هیچ وجه نزدیک به میزان پیشنهادی ایرلاین ها نبوده است.

شورای عالی هواپیمایی که متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت امور اقتصادی، نماینده وزارت امور خارجه و یک فرد آگاه از سوی وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است سرانجام بررسی های خود را برای حصول نظر سازمان حمایت از مصرف کننده انجام داده و بعد از تشکیل شورای عالی ترابری خروجی جلسه این شورا تقدیم ستاد تنظیم بازار شد.

ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!

این خروجی ستاد تنظیم بازار و افزایش ۲۹ درصدی بهای بلیت هواپیما اگر چه با نظر پیشنهادی انجمن شرکتهای هواپیمایی که ۱۰۰ درصد رشد بود فاصله زیادی دارد اما به نظر می رسد شورای عالی هواپیمایی با هماهنگی ایرلاین ها و ستاد تنظیم بازار درصد رشد را به میزانی مصوب کرده اند که فعلا واکنش های منفی مجلسی ها را در پی نداشته باشد.

حال در قبال این سکوت مجلسی ها بعد از گذشت بیش از سه هفته سید رضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی می گوید: «با تعیین قیمت، مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم!»

برخی ایرلاین ها که به دلیل گرانفروشی مجوز پرواز آنها ابطال شده است بی تفاوت نسبت به این ابطال همچنان بلیت فروشی می کنند

این اظهارات اگر چه هنوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری واکنشی نداشته است اما به نظر می رسد که برخی ایرلاین ها که به دلیل گرانفروشی مجوز پرواز آنها ابطال شده است بی تفاوت نسبت به این ابطال همچنان بلیت فروشی می کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل ۵ ایرلاین هواپیمایی آتا، فلای پرشیا، کیش‌ایر، کارون و سپهران مجوز پروازی این شرکت‌ها را در برخی مسیرهای داخلی از ۲۱ خردادماه تا اطلاع ثانوی باطل کرد

سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل ۵ ایرلاین هواپیمایی آتا، فلای پرشیا، کیش‌ایر، کارون و سپهران مجوز پروازی این شرکت‌ها را در برخی مسیرهای داخلی از ۲۱ خردادماه تا اطلاع ثانوی باطل کرد.

بر این اساس مجوز پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر تهران-مشهد، فلای پرشیا در مسیر تهران-شیراز، هواپیمایی کیش در مسیر تهران-اهواز، کارون در مسیر تهران-شیراز و سپهران در مسیر تهران-مشهد به دلیل گرانفروشی باطل خواهد شد.

البته سازمان هواپیمایی کشوری از ابطال پرواز هواپیمایی زاگرس در مسیر تهران-اهواز به دلیل گرانفروشی خبر داده بود.

اما در دو روز گذشته مشخص شده است که برخی ایرلاین ها که مجوز پرواز آنها ابطال شده است اقدام به فروش بلیت هواپیما می کنند.

ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!

سید رضا موسوی رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای داخلی نیز،‌ اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شوند.

ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!

وی با بیان این‌که این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است،‌ افزود: انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه -قیمت‌گذاری- را ندارد.

سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ابلاغ قیمت‌های مصوب بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید. شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فرا سازمانی است. در این شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع، گمرک،‌ وزارت اقتصاد، سازمان هواپیمایی و دو تا نماینده‌ وزیر هستند و یک ساز و کاری برای این گذاشته‌اند.»

با فشار غیرقانونی به قیمت بلیت هواپیما خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما می‌آوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم

موسوی با طرح این سئوال که آیا با ابطال مجوز پروازی شرکت‌های هواپیمایی مشکل مردم حل می‌شود، گفت:‌ جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند. الآن با فشار غیرقانونی به قیمت بلیت هواپیما خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما می‌آوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم.

ماجراهای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی؛ سرپیچی از قیمت های مصوب| دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر!

اما حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور درخواست ایرلاین ها را غیر منطقی و زیاده خواهانه می داند.

او می گوید: برخی افراد بخش خصوصی ادعا دارند نرخ بلیت هواپیما باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند، غیر منطقی و زیاده خواهانه است چرا که این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند.

برخی افراد بخش خصوصی ادعا دارند نرخ بلیت هواپیما باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند، غیر منطقی و زیاده خواهانه است چرا که این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند

رفیعی با توضیح اینکه لازم است برای کاهش قیمت ها از قانون آزادی پنجم در صنعت هواپیمایی استفاده شود گفت : در این شرایط جا به جایی ها با هواپیماهای نو تر و قیمت مناسب تر انجام می شود. به هر حال افزایش قیمت بلیت هواپیما تمام مردم جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و در پی آن هزینه های دیگر نیز بالا خواهد رفت.

به هر سوی ماجرای گران شدن بلیت هواپیما و ابطال مجوز برخی ایرلاین ها به دلیل گرانفروشی در نوع خود بی نظیر و تا حدودی عجیب به نظر می رسد.

از یک سو شرکتهای هواپیمایی ابلاغیه نرخ مصوب را نمی پذیرند و می گویند که «سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید». از سوی دیگر ایرلاین هایی که ابطال مجوز شده اند به فروش بلیت خود ادامه می دهند.

اما دولت و وزارت راه و شهرسازی و در کنار آنها سازمان هواپیمایی کشوری تصور می کند که با دادن ابلاغیه و جلوگیری از رشد قیمت بلیت هواپیما و ابطال مجوزها می تواند به صنعت هواپیمایی کمک کند.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha