۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
 دیدار فرزین با جورجیوا به سود اقتصاد ایران بود| باید با نهادهای مالی دنیا ارتباط داشته باشیم
کارشناس مسائل اقتصادی:

دیدار فرزین با جورجیوا به سود اقتصاد ایران بود| باید با نهادهای مالی دنیا ارتباط داشته باشیم

حق‌شناس، اقتصاددان گفت: دیدار رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با رئیس صندوق بین‌المللی پول، اتفاقی بزرگ و به سود اقتصاد ایران بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، هادی حق‌شناس، اقتصاددان و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص دستاوردهای سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به واشنگتن و لزوم ایجاد ارتباط بیشتر با نهادهای مالی بین المللی گفت: عضویت ایران در صندوق بین المللی پول قدمت بالایی دارد و در واقع ما یکی از نخستین کشورهایی بودیم که در خلق و شکل‌گیری این صندوق نقش داشتیم. در نتیجه به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار، نه تنها باید از مزایای صندوق بین المللی پول، بلکه باید از مزایای بانک جهانی و دیگر نهادهای مالی جهان نیز استفاده کنیم.

وی افزود: ما در سنوات گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات سیاسی نتوانستیم از نهادهای مالی بین‌المللی به خوبی بهره‌مند شویم، طبیعتا دیدارها، روابط و مذاکرات این چنینی که در قالب سفر رییس کل به واشنگتن انجام شد به نفع اقتصاد ایران است. در واقع ما نمی‌توانیم اقتصاد ایران را محدود کنیم، چون ایران دارای اقتصاد بزرگی است.

این تحلیلگر اقتصادی بر لزوم ایجاد ارتباط هر چه بیشتر ایران با نهادهای مالی دنیا تاکید کرد و گفت: اقتصاد ایران در مقایسه با اقتصاد کشورهای همسایه به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب به ویژه در یک دهه گذشته رشد زیادی نداشته است. این در حالی بود که اقتصاد کشورهای همسایه به شدت رشد کرد و توسعه یافت و حتی اقتصاد برخی از کشورها، چند برابر ایران شد. به همین دلیل باید ارتباطات بیشتری با نهادهای مالی بین المللی ایجاد شود، چراکه اقتصاد ایران برای رفع تنگناها و بی اثر کردن تحریم‌ها نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی و ارتباط با نهادهای مالی جهان است.

این اقتصاددان با اشاره به امکان دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجود ایران صندوق بین المللی پول ادامه داد: معتقدم اگر دیدارهای رئیس کل بانک مرکزی با مقامات نهادهای مالی بین‌المللی افزایش یابد و این سفرها و مراودات، هوشمندانه‌تر و با تدبیر بیشتر صورت گیرد، می‌توانیم از این فرصت‌ها به بهترین شکل برای بهبود اقتصاد ایران استفاده کنیم.

حق شناس با تاکید بر اختیارات و استقلال بیشتر بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی هر چقدر به جای پیروی از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای به سمت استقلال بیشتر پیش برود، در سیاست‌گذاری‌های پولی موفق‌تر خواهد بود. ضمن اینکه نباید این موضوع را در یک دوره کوتاه و چند ماهه ارزیابی کرد چون سیاست‌های بانک مرکزی معمولا در میان‌مدت جواب می‌دهد. در واقع بانک مرکزی به عنوان یک مقام متولی و سیاست‌گذارِ بازار پول هر چقدر استقلال بیشتری داشته باشد می‌تواند نقش مهمی در رشد اقتصاد ایفا کند.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha