۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سد اشنویه در آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد
تا ساعتی دیگر؛

سد اشنویه در آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد

ارومیه- سد اشنویه به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبی و خاکی شمال غرب کشور تا ساعاتی دیگر و به صورت ویدیوکنفرانسی توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

به گزارش بازار به نقل از خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی، سد اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲۴۴ میلیارد تومان اعتبار دولتی و با اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر دیگر به طور غیر مستقیم احداث شده است. 

این طرح بر روی رودخانه کانی‌رش از سرشاخه‌های کوچک رودخانه گدار احداث شده است و از طریق کانال سد جلدیان بخشی از آب مازاد سد سیلوه پیرانشهر را به رودخانه گدار و از آن طرق به دریاچه ارومیه خواهد رساند.

هم اکنون سد چپرآباد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲.۳ میلیون مترمکعب خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین خواهد کرد.

با بهره برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه گدار کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه گدار به دریاچه ارومیه نیز فراهم خواهد شد.

سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج آن ۴۸۸ و عرض تاج ۱۰ متر بوده و در عملیات ساخت سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری صورت گرفته و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتور بندی، ۲۳ هزار مترمکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

این سد برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان هزار و ۵۳ هکتار اجرا شده است.

کد خبر: ۲۲٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha