۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
شکر؛ نهاده ای گران و کمیاب در صنعت زنبورداری| آشفتگی بازار در پی واردات بی رویه ژل رویال
بنیانگذار صنعت ژل رویال با بازار مطرح کرد

شکر؛ نهاده ای گران و کمیاب در صنعت زنبورداری| آشفتگی بازار در پی واردات بی رویه ژل رویال

کوهی بنیانگذار صنعت ژل رویال با بیان اینکه شکر نهاده ای مهم برای صنعت است گفت: به دلیل قیمت بالا و نبود این کالا در بازار تولید کننده ها با چالش مواجه شدند و کار تولید ژل رویال را با تاخیر آغاز کردند.

بازار؛ گروه کشاورزی: شکر یکی از مهمترین مواد اولیه مصرفی در برخی صنایع همچون صنعت زنبورداری است که به واسطه نوسانات قیمتی که این کالا در سال گذشته داشت بسیاری از فعالان این بخش با چالش هایی مواجه شدند. در واقع از سوی ستاد تنظیم بازار، قیمت شکر برای سال ۱۴۰۲ به ازای هر کیلوگرم ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و ابلاغ شد، با این وجود این کالا در بازار با قیمت هایی بیش از قیمت مصوب به فروش می رسد به طوری که در بخش خره فروشی تا ۳۰ هزار تومان هم خرید و فروش می شود.

تاخیر در تولید ژل رویال؛ پیامد گرانی و کمبود شکر در بازار

با این وجود فعالان صنعت زنبور کشور چالش جدی در بحث تامین شکر دارند که روی تولیدات آنها تاثیر گذاشته است. به طوری که «محمدرضا کوهی» بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور در گفتگو با بازار می گوید: همان طور که می‌ دانید شکر در حوزه صنعت زنبورداری به چند روش مورد استفاده قرار می گیرد؛ یکی از این موارد برای تولید ژل رویال است، یعنی تولید کننده ژله زمانی کار تولید را شروع می‌ کند که جمعیت اش به حد نصاب خوبی رسیده، گرده هم خوب است اما شهدی در طبیعت وجود ندارد. بنابراین به اجبار مجبور است که با شکر کار تولید را شروع کند.

کوهی تاکید کرد: البته استفاده از شکر در این مرحله اصلا ارتباطی با تولید عسل تغذیه ای ندارد یعنی زمانی که کار تولید ژل رویال آغاز می شود هنوز تولید عسل شروع نشده است.

در حالی که هر سال از ۲۰ بهمن ماه تولید ژل رویال در جنوب کشور آغاز می شود، به دلیل گرانی و کمبود شکر تولید با تاخیر آغاز شد و حتی برخی فروردین ماه تولید را آغاز کردند

این تولید کننده ژل رویال تصریح کرد: نکته جالب توجه اینکه تقریبا از دهه سوم بهمن ماه در بسیاری از مناطق جنوب کشور می توانیم تولید ژله را شروع کنیم. اما سال قبل از یکطرف به علت قیمت بالای شکر و از سوی دیگر به دلیل نبود شکر با همان قیمت بالا در بازار، برخی تولید کننده ها نتوانستند به موقع کار تولید ژل رویال را شروع کنند. به عبارت دیگر به دلیل گرانی و نبود شکر، برخی از تولید کننده های ما در حالی که از حوالی ۲۰ بهمن آماده تولید ژله بودند به ناچار در اسفند و یا حتی در فروردین کار خود را آغاز کردند و به این ترتیب حجم تولیدی شان را کاهش دادند در حالی که مشتریان زیادی هم این محصول داشت.

کوهی گفت: البته تولید کننده ها غالبا به صورت کجدار و مریز ادامه دادند و کمبود شکر دلیل نمی‌ شود که در تولید ژل رویال چالشی ایجاد شده باشد و روی تامین بازار تاثیری گذاشته باشد لذا پاسخگوی تقاضای بازار هستیم.

واردات بی رویه ژل رویال بازار را دچار مشکل کرده است

این فعال صنعت ژل رویال همچنین در پایان با تاکید بر اینکه در بخش ژل رویال وضعیت تولید خوب است، افزود: از سوی دیگر تولید کنندگان در این بخش از نظر آگاهی و دانش و همچنین نسبت به تهیه ابزار آلات جدید بسیار به روز و حرفه ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود در بازار ژل رویال وضعیت کاملاً برعکس است؛ یعنی به دلیل قاچاق بی رویه ژل رویال که با کیفیت های متفاوت وارد کشور می شود، بازار دچار مشکل است و تولید کننده ها در این مورد متضرر می شوند.

گفتنی است در حالی فعالان صنعت زنبورداری با گرانی شکر و همچنین کمبود آن در بازار مواجه هستند که ایران سالانه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن شکر خام تولید می کند و به این ترتیب بیست و یکمین تولید کننده این محصول در دنیا محسوب می شود. این در حالی است که میزان مصرف این کشو ۲.۲ میلیون تن است و به این ترتیب مابقی نیاز را از بازارهای خارجی وارد می کند. همچنین در حالی که حدود ۸۰ درصد شکر دنیا از نیشکر تولید شده در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری است و ۲۰ درصد باقیمانده از چغندر قند است در ایران کاملا برعکس است؛ به این معنا که حدود ۶۰ درصد شکر خام تولیدی در ایران از چغندرقند حاصل می شود و ۴۰ درصد نیز از نیشکر تولید می گردد.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha