۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
حذف ترکیبات خطرناک گوگردی از محیط آزمایشگاهی
به همت متخصصان آزمایشگاه مرکزی پالایشگاه آبادان؛

حذف ترکیبات خطرناک گوگردی از محیط آزمایشگاهی

آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان موفق شد در ابتکاری ترکیبات خطرناک گوگردی آر.اس.اچ را از نمونه های آزمایشگاهی حذف کند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان، رئیس آزمایشگاه مرکزی این شرکت در این خصوص اظهار کرد: از مشکلات آزمایشگاه مرکزی برای حفظ سلامت کارکنان وجود ترکیبات گوگرد دار به مقدار زیاد است که علاوه بر خورندگی دستگاه های آزمایشگاهی سلامت افراد را نیز به خطر می اندازد.

محمدجواد مفتاح با بیان اینکه این ترکیبات در زمان شستشوی ظروف نمونه گیری حاوی مقادیری مواد نفتی گوگردار و مقدار زیادی گاز R-SH، است باعث مشکلات تنفسی و زیست محیطی می شود. حذف این ترکیبات را عاملی مهم در کاهش خطرات بر سلامت و محیط زیست دانست.

وی به تشریح فرآیند دستیابی به این نوآوری پرداخت و گفت: برای رفع مشکل مواد گوگردی در نمونه های آزمایشگاهی ابتدا مواد شیمایی گوگرد دار بررسی و نتایج بررسی ها نشان داد با ترکیبات کلرید آهن و سولفات آهن نمی توان ترکیبات سمی گوگرد دار را خنثی کرد اما نتیجه مطالعات و بررسی بیشتر ثبات کرد با افزودن کمی از پودر ماده آلی به نام مالک آنیدرید می توان گاز های آلوده گوگرد دار را حذف کرد.

به گفته رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان نتیجه این تحقیقات می تواند از آلودگی محیط به ترکیبات گوگردار جلوگیری کند و منجر به حفاظت از دستگاه ها ، ابزارهای آزمایشگاهی و حفظ سلامتی کارکنان شود . همچنین این قابلیت را دارد که در مکان های دیگر که مواد گوگردی باعث آلودگی محیط و و افراد شود هم اعمال شود.

وی در ادامه با تاکید بر توان نیروهای آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان، تولید برخی از محلول های مورد نیاز آزمایشگاه توسط کارکنان این واحد در سال های گذشته را یادآور شد و گفت: پیش از این یک سری از مواد و محلول های مورد نیاز پالایشگاه آبادان از خارج کشور خریداری می شد که این مسئله ما را متحمل پرداخت هزینه های زیاد می نمود از این رو کارکنان آزمایشگاه یک سری از محلول ها و مواد مورد نیاز را خود تولید کردند که از جمله آنها می توان به محلول هایی برای انجام تست های بیولوژیک، تهیه یکسری کیت‌ها، آزمایش های زیست محیطی بر روی آب و غذا اشاره کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha