۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
صرفه جویی ۴ میلیارد دلاری با تولید داروهای بایوتک| ضرورت احیای شورای عالی بیوتکنولوژی
فعال صنعت بیوتکنولوژی مطرح کرد

صرفه جویی ۴ میلیارد دلاری با تولید داروهای بایوتک| ضرورت احیای شورای عالی بیوتکنولوژی

فروش جهانی داروهای بیولوژیک تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و نیاز است ایران نیز همگام با دنیا در این مسیر حرکت کند.

بازار؛ گروه صنعت: فریدون مهبودی فعال صنعت بیوتکنولوژی در سومین کنگره و نمایشگاه ایران بیوتکنولوژی در خصوص پیشینه و آینده ای که تولیدات بیوتک در پیش دارند اظهار داشت: تاریخچه بیوتکنولوژی به اوایل سال های ۱۹۲۰ بر می گردد که بعد از تغییراتی پیشرفت تکنولوژی طی ۶۰-۷۰ سال شتاب خیلی زیادی به خود نگرفت و پس از آن طی ۱۵ سال در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ شاهد شتاب خیلی خوبی در حوزه بیوتک بودیم.

وی افزود: همچنین طی سال های اخیر با توجه به رشد این صنعت پیش بینی می شود که حجم فروش جهانی داروهای بیوتک از ۳۸۰ میلیارد دلار تا ۲۰۳۲ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار در سال برسد. با این تفاسیر از نظر رشدی طی ۱۰ سال، سالانه حدود ۱۵ درصد خواهیم داشت.

فروش جهانی داروهای بیوتک از ۳۸۰ میلیارد دلار تا ۲۰۳۲ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید

مهبودی ادامه داد: تکنولوژی مسیر خود را پیش می برد و صنعت ناگزیر باید پشت سر آن بیاید و دولت ها در مقابل مردم قدرت ایستادگی خودشان را در خصوص پیشرفت تکنولوژی از دست می دهند؛ چرا که فردی که بیماری لاعلاج دارد دیگر به هزینه درمان اهمیتی نمی دهد و به هر قیمتی می ‌خواهد به درمان دسترسی پیدا کند.

وی تاکید کرد: در مورد داروهای بیولوژیک این امکان هم وجود ندارد که داروها برای مثال از امریکا به ایران وارد شود؛ چرا که این موضوع هزینه بسیار بالایی را می طلبد. بنابراین این پدیده جدید فشار زیادی به دولت ‌ها و مردم وارد خواهد کرد.

این فعال برجسته صنعت بیوتکنولوژی تصریح کرد: در صورتی که کشوری در حوزه صنعت بیولوژیک عقب بیفتد دیگر به راحتی امکان جبران آن را ندارد. تاکنون ۳۹ دارو و واکسن بیوتک وارد بازار ایران شده‌ است.

ضرورت احیای شورای عالی بیوتکنولوژی

مهبودی در خصوص حمایت های سازمان غذا و دارو از صعنت بایوتک بیان داشت: در چند سال اخیر با حمایت‌ های سازمان غذا و دارو فرصت های جدیدی برای این صنعت فراهم شده است؛ به طوری که تا قبل از آن به مدت ۸ سال فهرست رسمی دارویی کشور بسته بود. البته این درست نیست که سازمان غذا و دارو تصمیم بگیرد، اما آن از طرف مسئولان بالاتر لغو شود.

وی افزود: نمی‌ شود رئیس‌جمهور بگوید قیمت دارو باید پایین بیاید، در این صورت تولید خواهد خوابید و امکان تامین وجود ندارد. بنابراین خواستار این هستیم که شورای عالی بیوتکنولوژی با حضور رئیس‌ جمهور احیا شود. شبکه ‌های ملی بیوتکنولوژی، بیولوژی مولکولی و دارویی هم باید دوباره فعال شوند.

این فعال صنعت بیوتکنولوژی ادامه داد: جایگاه و ساختار سازمان غذا و دارو در حد سازمان برنامه و بودجه است و رئیس‌ جمهور هم نباید بتواند به آن دستور بدهد. همچنین نباید سازمان غذا و دارو در حد معاونت وزارت بهداشت باشد. سازمان غذا و دارو باید اختیارات تام در زمینه تامین دارو داشته باشد و کسی هم نتواند روی تصمیمات آن تاثیر بگذارد.

اگر امروز در شرایط مناسبی به لحاظ تولید داروهای بایوتک قرار داریم، ناشی از حمایت ۳۰ ساله است

مهبودی با اشاره به اینکه دهه هفتاد و هشتاد، دوران طلایی داروهای بایوتک برای ایران بود بیان داشت: اکنون حدود ۴۵ شرکت در حوزه بایوتک فعالیت دارند. بنابراین اگر امروز در شرایط مناسبی به لحاظ تولید داروهای بایوتک قرار داریم، ناشی از حمایت ۳۰ ساله است.

وی با اشاره به صرفه جویی ارزی داروهای بایوتک تاکید کرد: ۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از تولید داروهای بایوتک داشته ایم. با این حال اکنون با تصمیم مسئولان دولتی بار اصلی هزینه بیماران خاص بر دوش شرکت ها افتاده است. از طرفی دولت یارانه ای به بیماران ارائه نمی کند و از طرفی اصرار دارد که قیمت دارو باید پایین حفظ شود. بنابراین اگر دولت قصد حمایت از بیماران خاص را دارد باید هزینه آن را خود بپردازد نه اینکه از جیب داروسازان بپردازد.

مهبودی افزود: اکنون هم اگر می خواهیم از کشورهای دیگر در حوزه بیتکنولوژی عقب نمانیم هم نیازمند حمایت هستیم و هم همانطور که گفتم باید شورای عالی بیوتکنولوژی احیا شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha