۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
گرفتن جان کارگران سیاه در ازای جان گرفتن اقتصاد سیاه
گفتگوی بازار با استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بین الملل؛

گرفتن جان کارگران سیاه در ازای جان گرفتن اقتصاد سیاه

دکتر مرندی، استاد دانشگاه تهران، معتقد است که شدت گرفتن نارضایتی‌های اخیر در پی قتل یک شهروند سیاه پوست و تظاهرات ضد نژادپرستانه به همراه خشونت که بیشتر توسط خود حکومت هم به وجود آمده، بحران بهداشتی و اقتصادی امریکا را در وضعیت بحرانی کرونا تشدید خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ویرانی اقتصاد آمریکا در نتیجه نرخ بالای بیکاری و وجود همیشگی تضاد طبقاتی و نژاد پرستی مقوله تازه ای نیست که هم اکنون شیوع گسترده ویروس کرونا و ناکارآمدی اقدامات دولت در مهار این بیماری وضعیت را بسیار خراب تر کرده است.  

نزدیک به نیم قرن است که کارگران به خصوص کارگران رنگین پوست و سیاه پوست امریکایی افزایش حقوقی نداشته و طبقات مرفه جامعه روز به روز ثروتمندتر و قشر پایین ضعیف تر شده اند و این مسئله نشانگر اختلاف نژادپرستانه در توزیع ثروت و درآمد میان این دو طبقه می باشد.

همچنین در بیشتر مواقع این کارگران سیاه پوست بوده که در مشاغل خود فدای سفید پوستان شده تا اقتصاد آنها رونق بگیرد. درست در وضعیت کنونی کرونا که رئیس جمهور ترامپ این کارگران را در خط مقدم مشاغل آسیب پذیر قرار داده و از آنها خواسته که توقف و مهار بیماری کووید توسط آنها باید صورت  پذیرد.

اخراج کارگران رنگین پوست و سیاه پوست از مشاغل و یا اینکه آنها با انجام مشاغل پر خطر در آمار کشتگان قرار می گیرند تا اقتصاد بحران زده دولت ترامپ بازگشایی شده و قوت بگیرد هم نشانگر جنبه نژادپرستی و هم‌ سرمایه‌داری می باشد.

در بررسی جنبه‌ نژادپرستی این قضیه،  مرگ یک انسان سیاه‌پوست کم هزینه است و در جنبه‌ سرمایه‌داری این مسئله مطرح است که چون سیاه‌پوستان به عنوان بخش‌های اجتماعی فرودست آمریکا می باشند، هم مرگ و هم زندگی کم هزینه تری نسبت به سفیدپوستان دارند پس بنابراین بهتر است آنها در معرض خطرات و یا حتی کشته شدن قرار گیرند.

بازگشایی اقتصاد از نظر ترامپ با گرفتن جان رنگین پوستان و سیاه پوستها قوت می‌گیرد و اختلاف نژادپرستانه در توزیع ثروت و درآمد میان این دو طبقه همواره مشاهده شده است

به همین منظور انتشار اخبار چند روز پیش قتل شهروند سیاه پوست امریکایی توسط پلیس سفید پوست بهانه ای شد تا دیدگاه و تحلیل دکتر سیدمحمد مرندی استاد دانشگاه تهران و متخصص مطالعات آمریکا را در رابطه با اثرات این تنشهای سیاسی اخیر و همچنین جریان انتخابات ترامپ بر اوضاع اقتصادی امریکا جویا شویم.

رئیس پیشین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ابتدای گفتگوی خود با خبرنگار بازار گفت: نژادپرستی اتفاق جدیدی در آمریکا نیست و بزرگ جلوه شدن اتفاق اخیر قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی به خاطر اوج گرفتن نابرابری و بی عدالتی در جامعه آمریکایی می‌باشد.

دکتر مرندی افزود: شدت گرفتن این نارضایتی‌ها و تظاهرات ضدنژادپرستانه به همراه خشونت که بیشتر توسط خود حکومت هم به وجود آمده، بحران بهداشت و اقتصادی را تشدید خواهد کرد یعنی یک بحران سیاسی و اجتماعی بی تردید بر اقتصاد این کشور تاثیرات به سزایی خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد که امریکا در یک بحران اقتصادی قرار گرفته و چون نتوانسته به درستی قضیه کرونا را مدیریت کند به دنبال مقصر میگردد و هیچ کشوری را بهتر از چین که منشا شیوع ویروس از آنجا بوده است، سراغ ندارد، در حالی که این مسئله هیچ ربطی به چین ندارد و سوء مدیریت ترامپ و عدم آمادگی برای مهار بیماری و انجام اقدامات به موقع دولت موجب گستردگی این ویروس و تاثیر بر اوضاع اقتصادی گذاشته است.

وی تصریح کرد که ترامپ در وضع کنونی از طریق تبلیغات سعی می کند تا چین هراسی و نفرت پراکنی گسترده را ایجاد کند تا هواداران او در قضیه انتخابات از رییس جمهور فاصله نگیرند و مدیریت او را به زیر سوال نبرند.

سید محمد مرندی در رابطه با بحث انتخابات گفت: اکثریت طرفداران و هواداران ترامپ یا سفید پوست هستند و یا مسیحیان صهیونیسم می باشند که اکثر این مسیحیان سفیدپوست هستند در حالی که خودش اعتقاد به مذهب ندارد. این افراد در هر شرایطی به او رای خواهند داد یعنی ۸۰ درصد از کسانی که به او رای مثبت خواهند داد در هر حالتی طرفدار و حامی او هستند ولی ترامپ به دنبال این مسئله است که رای آن ۲۰ درصد باقی مانده را برای خود جمع کند.

اما دکتر مرندی بر این باور است که پیش بینی در شرایط کنونی بسیار زود است و ما نمی‌توانیم الان بگوییم که چه اتفاقی در انتخابات خواهد افتاد زیرا باید ببینیم که آن ۲۰ درصد باقیمانده چه مقدار تحت تاثیر فرافکنی های ترامپ قرار می‌گیرند. از طرفی رقیب ترامپ که مردم عادی علاقه ای به او ندارند، متهم به فساد مالی، تعرض جنسی و وابستگی به شرکت‌های بیمه بوده که فردی ثروتمند است و خوشنام نمی باشد، به همین منظور رقیب او فردی متفاوت از رئیس جمهور فعلی امریکا نیست، بنابراین قضاوت همچنان زود است.

سی ان بی سی در گزارشی اعلام کرد که جو بایدن تنها رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرده که ممکن است هفته آینده در مراسم تشییع و خاکسپاری این شهروند سیاه پوست شرکت کند زیرا وجود نژادپرستی ساختاری در آمریکا را اشتباه دانسته و از تظاهرات سراسری امریکا علیه خشونت پلیس حمایت کرده است.

در رابطه موضوع اقدام هفته آینده بایدن،  دکتر سید محمد مرندی گفت: اتفاقا سیاه پوستان امریکایی دل خوشی از جو بایدن ندارند زیرا قانون جرم توسط بایدن نوشته شده که سیاه پوستان لطمات بسیار زیادی از این قانون دیده اند و تعداد آنها در زندان ها به شدت افزایش یافته است.

دکترمرندی: سیاه پوستان امریکایی دل خوشی از جو بایدن ندارند زیرا قانون جرم توسط بایدن نوشته شده و سیاه پوستان لطمات بسیار زیادی از این قانون دیده اند و این قانون تعداد آنها را در زندان ها به شدت افزایش یافته است 

متخصص مطالعات آمریکا خاطر نشان کرد که بسیاری می پندارند که کرونا دلیل محکمی برای این ضعف اقتصادی در امریکا می‌باشد اما مشکلات آمریکا به خیلی قبل و به زمان ریاست جمهوری اوباما بر می‌گردد که هم اکنون سوء مدیریت ترامپ و عدم واکنش به موقع در بهبود روند مهار کرونا تاثیرات قابل توجهی گذاشته است.

علاوه بر مسائل ذکر شده، تحلیلگر مسائل بین الملل در رابطه با سوال خبرنگار بازار در رابطه رابطه تجاری میان چین و امریکا در این دوران و پس از ریشه کنی کرونا گفت: طی سالیان اخیر اقتصاد آمریکا و وزنه های اقتصادی جهان از این قاره و همچنین اروپا به سمت شرق آسیا سوق داده شده که همین امر موجب ضعیف تر شدن اقتصاد امریکا و تنش میان غرب و شرق از جمله آمریکا و چین گردیده است.

وی همچنین افزود: در دوران پسا کرونا رقابت اقتصادی میان چین و آمریکا شدت بیشتری پیدا کرده و روابط موجود میان آنها وخیم تر و تضاد و تعارض افزایش خواهد یافت.

دکتر مرندی در همین ارتباط تصریح کرد که هوش مصنوعی یکی از حوزه های است که دو کشور به رقابت زیادی با یکدیگر می پردازند و نبرد سنگینی در جریان است زیرا این موضوع تاثیر بسزایی در آینده جهان دارد.

از طرفی موضوع ویروس کرونا مسئله دیگری برای قطع ارتباط و تشدید جنگ میان دو کشور است که بر اساس گزارشهای فاکس نیوز و بر اساس گفته های ترامپ، آمریکا احتمال دارد که از چین به خاطر شیوع این ویروس هزینه ای را دریافت و این کشور را جریمه کند ولی این خود آمریکایی‌ها هستند که از فرصت ها برای مهار این بیماری استفاده نکردند در حالی که از شیوع این ویروس در کشورهای دیگر اطلاع داشتند.

کد خبر: ۲۲٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha